ازمیغان به گشن و خرو ، روز دوم سفر طبس

Photo ofازمیغان به گشن و خرو ، روز دوم سفر طبس Photo ofازمیغان به گشن و خرو ، روز دوم سفر طبس Photo ofازمیغان به گشن و خرو ، روز دوم سفر طبس

November 9, 2018
November 2018

near Azmīghān, Yazd (Iran)

از ازمیغان با راهی کوهستانی و بسیار زیبا می توان به روستای گشن رسید . این راه را خیلی از طبسی ها بلد نبودند . از هر که می پرسیدم می گفت اشتباه می کنی . فقط اقای زمانیان که راهنمایی های خوبی کرده بود به این راه اشاره کرد . البته ازمیغانی ها که همه می شناختند .. حاج علی میزبانمان در ازمیغان هم گفته بود که راه خوبی است و تازه تیغ انداخته اند .
صبح بعد از پیاده روی و صبحانه ، از این مسیر راهی شدیم . اول روی بلندی بودیم و پر تپه ماهورهایی که شکل تپه های رنگی اشتهارد بودند ولی بی رنگ . پایین تر دره های بریده شده مثل کال مجنی دیده می شد . در آخر در مسیر رودخانه ای به دشت سبز گشن رسیدیم . گشن مثل گشنیز تلفظ می شود و زیباترین جایی بود که در طبس دیده بودم . شاید به این دلیل که در مورد بقیه جاها زیاد خوانده بودم ولی گشن ناشناخته تر بود . زیبا بود و با طراوت .جایی که برای استراحت چند دقیقه ای توقف کردیم ولی نمی شد بچه ها را از آن کند .
بعد از گشن مسیر سرازیری بود تا خود جاده اصلی و از آنجا مسیری نسبتا هموار تا خود طبس. بعد از استراحتی نسبتا کوتاه در طبس به سمت خرو راهی شدیم . هوا نسبتا گرم بود ولی نه زیاد . سربالایی بود و آهسته پیش می رفتیم . اگرچه تصمیم داشتیم ناهار را کنار سد بخوریم ولی نشد که برسیم و در بین راه ناهار را خوردیم و نزدیک غروب بود که به مهربانی و بعد خرو رسیدیم . جایی که گرفته بودیم اتاق های اوقاف بود . سه سوییت خوب و میزبانانی عالی . در کل در طبس با هرکه برخورد داشتیم بهتر از خوب بود . از این نفرات به استقرا می خواهم نتیجه بگیرم که انسان های بسیار خوبی دارد . مهمان نواز و مهربان .
روبروی محا اقامتمان در خور ، قلعه اسماعیلیه بود که قصد داشتیم اگر زود رسیدیم بازدیدی از آن داشته باشیم که متاسفانه فرصت نشد . با چای آتیشی و آبگوشت ذغالی شبی به یاد ماندنی ساختیم تا انشالله فردا به دیدن تنگه مرتضی علی برویم .

• Photo of maryamshirazi
    maryamshirazi Nov 27, 2018

کوه و کویر و رودخانه و چشمه و سنگ و نمک و خار و چمن و نخل و برنج ....ازمیقان

• Photo of jafarnezhad
    jafarnezhad Jan 14, 2021

از دیدن مسیرها و جاهای دیدنی واز گزارش وعکس ها لذت می برم

• Photo of Chanlibel گردنه مه آلود
    Chanlibel گردنه مه آلود Jan 16, 2021

خوشحالم که مفید بوده اند .