Photo ofVallbona, Hostalets, Masquefa, St Llorenç d'Hortons, Monistrol, St Jaume Sesoliveres, Bedorc i Vallbona 06/12/2022 Photo ofVallbona, Hostalets, Masquefa, St Llorenç d'Hortons, Monistrol, St Jaume Sesoliveres, Bedorc i Vallbona 06/12/2022 Photo ofVallbona, Hostalets, Masquefa, St Llorenç d'Hortons, Monistrol, St Jaume Sesoliveres, Bedorc i Vallbona 06/12/2022

December 6, 2022
December 2022

near Vallbona d'Anoia, Catalunya (España)

Avui s'ha llevat un dia força gris, novament, encara que en aquesta ocasió sí ha sortit el sol a la part final de la ruta, a la zona de El Bedorc.

Normalment no modifico la dificultat tècnica de la ruta, però avui he agafat un corriol, que encara que puntual, ha fet que la ruta la qualifiqui de DIFÍCIL i, a més, NO RECOMANO que feu la part entre Hostalets i Masquefa. quedeu advertits !

Sortida de Vallbona d'Anoia des de la cruïlla dels carrers Nou i Irla en direcció a la carretera i la barrera del tren, que travessem i just després anem a l'esquerra per pujar per l'Avinguda del Roser. Quan som a dalt, continuem pel la Font del Magí fins al final. Aquí podem agafar el camí de l'esquerra que en forta pujada ens porta ràpidament a dalt de Vallbonica o, com he fet jo per recordar la cursa de l'Esquiador que es va fer fa anys, girem a la dreta i quan tornem a les cases, anem a l'esquerra fins pujar a dalt de Vallbonica. Quan som a dalt, ens allunyem de les cases i anem pujant fins arribar a el Coll del Bosc.

Al Coll del Bosc agafem el camí de la dreta en baixada fins arribar a la següent cruïlla, on agafem el segon camí de l'esquerra que fa baixada i que és una baixada força llarga i maca. A mitja baixada anem a l'esquerra en direcció a Can Sagristà, per on passem abans d'arribar a una carretera que agafem a l'esquerra i deixem seguidament agafant el camí de la dreta que ens fa travessar la riera Guinovarda, abans d'arribar a la carretera B-231, que agafem uns metres cap a la dreta i sortim a mà esquerra en direcció a Hostalets de Pierola.

Voregem Hostalets de Pierola i sortim per un camí de terra que tenim anant recte. Aquí tenim l'opció d'anar per la zona industrial que també ens porta cap a Masquefa. Això ho comento perquè més endavant veureu que he agafat un camí que NO RECOMANO i que m'he penedit d'agafar. Jo he anat recte i en un pla amb baixada que ha fet que no calgués pedalejat durant una bona estona. Tant abans de baixar del tot, com quan som a baix, recomano que agafeu algun camí que porti cap a l'Hotel Can Bonastre i seguiu fins a Masquefa pel camí que va paral·lel a la carretera. Jo he continuat per un corriol que va a prop de la riera de Masquefa, que en un inici és molt maco, però just quan es gira i s'encara la pujada, deixa de ser un camí acte per anar amb bici i m'ha fet suar sang per poder pujar la bici. Després d'arribar a dalt (on hi ha un camp de vinya) m'he estat una bona estona per recuperar-me de l'esforç. He posat una senyal al mapa, però l'inici és una mica abans. Una vegada recuperat, he continuat fins arribar a un camí que hem d'agafar cap a l'esquerra en direcció a Masquefa. Passem per l'Església de Sant Pere i la Santa Creu i el cementiri abans d'entrar a Masquefa.

Quan arribem a Masquefa ens trobem una senyal de direcció prohibida, aixi que agafem a l'esquerra un camí de terra i, posteriorment anem seguim les indicacions de trànsit, anant en direcció a la Beguda Alta.

Una vegada som a La Beguda Alta, anem a la dreta passant per l'Església de la Immaculada Concepció, i sortint travessant la carretera B-224 pel GR-5 que seguirem fins arribar a Sant Llorenç d'Hortons. Passem per Ca n'Esteve de la Riera i travessem el Torrent de Can Serra, que amb les pluges d'aquests dies feia una petita cascada força maca al meu parer.

Entrem a Sant Llorenç d'Hortons passant per la Parròquia de Sant Llorenç i el travessem fins arribar al final del poble pel carrer Miquel Martí i Pol per on sortim per un camí rural asfaltat amb força revolts a l'inici, i que ens fa passar per Can Prats, Can Llopard de les Alzines o la Casa Vella d'Espiells. Arribem a la carretera BV-2247 que agafem a la dreta amb precaució, i sortim a la primera sortida a l'esquerra que ens porta per unes vinyes, fins que girem a la dreta i ens endinsem en un bosc que fa baixada i on hem de girar a l'esquerra a la bifurcació i que ens porta fins un camí més ample. Aquí anem a la dreta fins una bifurcació que podem anar tant per la dreta, com per l'esquerra, que ens porten fins a Can Catassús. Comentar que estem a tocar de les majestuoses Caves Codorniu i, per tant, a tocar de Sant Sadurní d'Anoia. Recomano el camí de la dreta, ja que el de l'esquerra que he agafat jo, hem de pujar uns esglaons (encara que molt més fàcil que el tram abans d'arribar a Masquefa). Quan som al centre, girem a l'esquerra, i a la primera bifurcació tornem a girar a l'esquerra. Després anem seguim el camí que ens porta paral·lel al riu Anoia per una zona força maca fins arribar a un pont, on girem a la dreta per agafar la carretera BV-2241 uns metres abans d'entrar a Monistrol d'Anoia. Quan som a Monistrol, girem a la dreta com si anessim a agafar la carretera, perì anem a l'esquerra just abans per un camí envoltat novament de vinyes. Abans d'arribar a la Santa Creu de Creixà, girem a l'esquerra per un camí que ens farà creuar el riu Anoia dues vegades. La primera, després de travessar el riu,anem a la dreta, i la segona vegada continiem recte pel camí principal fins arribar a Sant Jaume Sesoliveres.

A Sant Jaume Sesoliveres, quan som davant la carretera BV-2242, la creuem recte en direcció a Can Gallego, i una vegada el passem, deixem l'asfalt i anem a la dreta. Seguim el camí principal fins arribar a Can Codony on anem novament a la dreta i en baixada fins travessar novament el riu Anoia i entrar a El Bedorc.

Aquí agafem la carretera BV-2242 cap a l'esquerra en lleugera pujada, i tenim l'opció de pujar per Font Galí, com era la meva idea, però que no vaig fer perquè vaig veure que eren les 14:00 h i vaig canviar d'opinió per no arribar massa tard a casa. Així que vaig continuar una mica més per la carretera fins la primera corba, on agafem un camí de terra a l'esquerra que ens porta fins Mas Bonans / Can Orpí, on girem novament a l'esquerra i en baixada passant per unes granges, i finalment per uns horts que ens trobem en una forta baixada just abans de travessar la riera Seca i pujar per la Terrera fins a Vallbona, on acabem la sortida d'avui.

PictographRisk Altitude 780 ft

Pujada molt difícil de passar amb bici. Risc de caure la bici o un mateix. Recomano evitar aquest punt i trobar alguna altra variant per arribar a Masquefa.

PictographReligious site Altitude 790 ft

Sant Pere i la Santa Creu de Masquefa és una obra de Masquefa (Anoia) inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. L'edifici que ha pervingut fins als nostres dies fou edificat a finals de segle XII o començaments del segle XIII. Es tracta d'una construcció d'una sola nau coberta amb volta i acabada amb un absis en forma de semi-cercle. Aquest absis, tot i que és molt senzill, constitueix l'única part de l'església amb elements decoratius, llevat de l'òcul: un fris de dents de serra i per dessota una sèrie d'arcuacions de les dites llombardes, que semblen sostingudes per petites mènsules amb relleus esculpits d'animals, figures humanes, petxines,...molt dins de la línia de les construccions del segle XII En el mur frontal, a ponent, trobem un òcul de grans dimensions i de decoració vegetal, emmarcat per uns carreus ben tallats i regulars que podem observar al llarg dels murs exteriors de tota l'església. En alguns moments s'hi poden apreciar les marques de picapedrer, característiques de les obres realitzades al segle XIII. Pel que fa a l'interior, la part més separada de l'absis és ja clarament gòtica, amb voltes de creueria, que sostenen el cor En el baptisteri, mancat de la pica baptismal, s'observen restes de pintures que representaven el Baptisme de Jesús El campanar ha sofert modificacions en la teulada que antigament era horitzontal i ara apareix a quatre vessants i acabada en punta.

PictographReligious site Altitude 945 ft

Església de la Immaculada Concepció.

PictographWaterfall Altitude 532 ft

Mini cascada al seu pas pel Torrent de Can Serra.

PictographReligious site Altitude 605 ft

Parròquia de Sant Llorenç.

PictographFountain Altitude 632 ft

Sant Llorenç d'Hortons és un municipi de la comarca de l'Alt Penedès, de 2.419 habitants. És a l'extrem NE de la comarca, al límit amb l'Anoia i el Baix Llobregat. Emplaçat a la riba esquerra de l'Anoia, sobre terrenys miocènics fortament erosionats. El terme té una extensió de 19,73 km² i limita, al N i a l'E, amb Sant Esteve Sesrovires (Baix Llobregat); al S amb Gelida, amb el qual municipi fa, en part de límit la Rierassa, amb Sant Sadurní d'Anoia i Piera (Anoia); i al NW, amb Masquefa (Anoia). El municipi de Sant Llorenç d'Hortons, amb Gelida, pertany al partit judicial de Sant Feliu de Llobregat i els seus habitants acudeixen, principalment al mercat de Martorell. El terme és drenat per diverses rieres, de les quals la més important és la riera de Ca N'Esteve o la Rierussa, eix hidrogràfic del terme, que aboca a l'Anoia ja en el terme de Gelida. Les cotes més altes (283 m) corresponen a l'extrem més septentrional del terme, al límit amb Sant Esteve Sesrovires. El municipi, a més del poble de Sant Llorenç, que és on resideix l'ajuntament, comprèn els agregats de la Beguda Alta, la Beguda Baixa, Sant Joan Samora i la caseria del Torrentfondo. Les dues principals vies de comunicació són: primer, la carretera local de Gelida a Monistrol d'Anoia, que enllaça la comarcal de Vilafranca a Martorell amb la carretera local de Sant Sadurní d'Anoia a Piera. Aquesta carretera passa pel poble de Sant Llorenç d'Hortons. L'altra carretera és la de Martorell a Capellades, que voreja el límit NE del terme amb Sant Esteve Sesrovires.

PictographRisk Altitude 402 ft

Esglaons d'entrada a Can Catassús.

PictographReligious site Altitude 462 ft

Monistrol d'Anoia és un antic municipi i en l'actualitat un nucli de població del municipi de Sant Sadurní d'Anoia, a l'Alt Penedès. Amb una població de 21 habitants (2018), i 139 m. sobre el nivell del mar, Monistrol és situat a l'esquerra de l'Anoia, davant el seu aiguabarreig amb la riera de Mediona. El 1820 va ser incorporat a Sant Sadurní després d'haver constituït durant uns quants anys municipi independent. És possible que el lloc, com el seu nom indica, fos en origen un petit monestir. En 917 Ermenard (així es deia el vescomte de Barcelona d'aquell temps) i Udulard, fills d'Udulardus "Atenent la súplica de l'abat li donaren lloc prop del riu Anoia, on hi ha edificada l'església de Santa Maria, St. Pere i St. Joan". La descripció posterior del lloc diu: "Lo que donaren comença a Llevant pel torrent de la Font “Avellano”, a on una riba és blanca i l'altre roja i va fins al riu Anoia. Confronta a Ponent amb lo torrent i amb lo Sanniliare al Nord pel riu Anoia i al Sud pel torrent a on la via va per tot". El 986 com a possessió de Sant Cugat del Vallès, dintre del terme del Castell de Subirats, , En la confirmació dels béns de Sant Cugat que feu el papa Silvestre II el 1002 es puntualitza . En època moderna fou de la senyoria dels Dusai, que obtingueren el 1795 el marquesat de Monistrol d'Anoia. Tenent casa a Monistrol la família "Escribà de Romani i de Sentmenat", possessors d'aquest títol. El 1857 l'església de Santa Maria de Monistrol fou erigida en parròquia. Les caves de vins Marquès de Monistrol va ser fundades el 1882; s'hi elaboren vins de taula i escumosos i es poden visitar