València d'Àneu - Escaló - Escart - Coll de la creu de l'Eixol - Jou - Son

August 19, 2012
August 2012

near València d'Àneu, Catalunya (España)

Ruta amb molt desnivell però sense cap pendent forta. Els camins pugen de forma suau.
Baixada de València a Esterri pel camí antic, d'Esterri s'agafa el camí que porta a Escalarre i d'allà la pista de terra que dóna la volta al pantà de la Torrassa pel marge contrari a la carretera. Després de creuar l'embassament s'agafa la carretera direcció a Escaló i des d'allà es puja fins a Escart per la pista asfaltada.
Una vegada a Escart s'ha de creuar el poble i es continua la pujada, ara per pista de terra fins el coll de la creu de l'Eixol. En total són més de 1.300 metres de desnivell del tirón, però sense cap pendent important, la mitja és del 7-8%. Les més fortes són a l'inici, sortint d'Escaló i l'última per arribar al coll.
Una vegada passat el coll la pista comença la baixada primer per les pistes d'esquí d'Espot i després per camí fins les instal·lacions de l'estació.
Continuant per la carretera surt un camí a la dreta que va baixant per boscos fins a tornar a agafar la carretera asfaltada direcció Jou, Son i València d'Àneu.
Aquest últim tram per asfalt es pot fer per variants més maques. De Jou a Son hi ha camí per sota la carretera (pedals de foc), o una altra variant és de Jou a Esterri per una trialera que hi ha marcada a la dreta molt maca. També es pot baixar de Son a València pel camí del calvari, una trialera força entretinguda.