VAL D'ARAN Volta Val d'Aran-Mines de Liat

Photo ofVAL D'ARAN  Volta Val d'Aran-Mines de Liat Photo ofVAL D'ARAN  Volta Val d'Aran-Mines de Liat Photo ofVAL D'ARAN  Volta Val d'Aran-Mines de Liat

Very difficult
August 25, 2009
June 2009

near Bausén, Catalunya (España)

CATALÀ:
En aquesta ruta podem fer-nos una idea bastant aproximada de la geografia global de la Val d’Aran. És una volta integral i totalment circular, que es pot fer en un sol dia i que només està recomanada per ciclistes amb bona forma física i experiència en muntanya. Poder completar aquesta volta, et donarà un altra visió del BTT, practicat en ambients d’alta muntanya, una altra forma de veure la pràctica del ciclisme. Tot un repte personal i esportiu.

La ruta discorre per tres de les valls més importants de la Val d’Aran. Les dels rius Garona, Varradòs i Toran.

La sortida es pot plantejar fer-la de dos llocs. Si sortim a l’alçada de Pontaut (tal com el track), acabarem la ruta amb el ràpid corriol que baixa de Canejan. El desavantatge, és que en la pujada a les Mines de Liat no tindrem les cames tan fresques.L’altra opció es sortir de Pònt d’Arròs per poder afrontar la pujada a les Mines de Liat amb més forçes. L’inconvenient d’aquesta segona opció és que al final ens toca pujar fins a Vilamós per poder fer l’últim corriol. A gust del “consumidor”!!

En la pujada al Coll de Varradós, al final del tram asfaltat, mereix una visita el Saut deth Pish. Espectacular salt d’aigua i lloc ideal per reposar forces, abans de continuar l’atac al Coll de Varradòs. També és un dels últims llocs on podem agafar aigua.

El corriol GR que agafem al Coll de Varradòs, ens durà fins l’espectacular zona de Plan de Torn, que el riu Unhòla decora amb multitud de meandres. A partir d’aquí ens queda la dura pujada sense descans a les Mines de Liat.

A l’alçada de les Mines de Liat, tenim un refugi, que pot venir molt bé en cas de mal temps o tempesta.A partir d’aquest lloc, és on considero imprescindible l’utilització d’un GPS per poder continuar amb garanties d’èxit. És interessant en aquesta zona, l’observació de les abandonades instal.lacions i mines, restes de construccions i materials, estructures metàl.liques, restes de vagonetes, cables... que el dur clima d’alta muntanya va degradant i consumint poc a poc.
Superada la Passada de Güerri, comença un dels objetius importans d’aquesta ruta, els aproximadament 1100 mts de desnivell de baixada per un sender en un entorn insuperable.
Nosaltres hi vàrem trobar neu en la seva part més alta, era a mitjans de juny. És recomanable fer la ruta entre el mesos de juliol i octubre per evitar la presència de neu.

La part alta del corriol és salvatge i alpina, cal posar atenció en algun tram, una mica exposat per l’alçada. Un revolt darrera l’altre, perdem alçada pel barranc de Güerri, espectacular!!.
El tram anterior a la pressa d’ Hons dera Coma, baixa per un magnífic bosc de fulla caduca, en algun moment costa veure per on xafa la roda davantera.

Per acabar, ens relaxarem en el corriol que planejant ens durà de Porcingles a Canejan oferint-nos bones vistes de la Vall de Toran i del Baix Aran. La guinda final, de Canejan baixem a Pontaut per un corriol en bon estat. Ample, ràpid i amb moltes corves que ens donarà l’última sobredosi d’adrenalina.

ESPAÑOL:
En esta ruta podemos hacernos una idea bastante aproximada de la geografía global de la Val d'Aran. Es una vuelta integral y totalmente circular, que se puede hacer en un solo día y que sólo está recomendada para ciclistas con buena forma física y experiencia en montaña. Poder completar esta vuelta, te dará otra visión del BTT, practicado en ambientes de alta montaña, otra forma de ver la práctica del ciclismo. Todo un reto personal y deportivo.

La ruta discurre por tres de los valles más importantes de la Val d'Aran. Los de los ríos Garona, Varradòs y Toran.

La salida se puede plantear hacerla de dos sitios. Si salimos a la altura de Pontaut (tal como el track), acabaremos la ruta con el rápido sendero que baja de Canejan. La desventaja, es que en la subida a las Minas de Liat no tendremos las piernas tan frescas.La otra opción es salir de Pont d'Arròs para poder afrontar la subida a las Minas de Liat con más fuerzas. El inconveniente de esta segunda opción es que al final nos toca subir hasta Vilamós para poder hacer el último sendero. A gusto del "consumidor"!

En la subida al Coll de Varradós, al final del tramo asfaltado, merece una visita el Saut deth Pish. Espectacular salto de agua y lugar ideal para reponer fuerzas, antes de continuar el ataque al Coll de Varradòs. También es uno de los últimos lugares donde podemos coger agua.

El sendero GR que cogemos en Coll de Varradòs, nos llevará hasta la espectacular zona de Pla de Torn, que el río Unhòla decora con multitud de meandros. A partir de aquí nos queda la dura subida sin descanso en las Minas de Liat.

A la altura de las Minas de Liat, tenemos un refugio, que puede venir muy bien en caso de mal tiempo o tormenta.A partir de este lugar, es donde considero imprescindible la utilización de un GPS para poder continuar con garantías de éxito. Es interesante en esta zona, la observación de las abandonadas instalaciones y minas, restos de construcciones y materiales, estructuras metálicas, restos de vagonetas, cables ... que el duro clima de alta montaña va degradando y consumiendo poco a poco.
Superada la Pasada de Güerri, comienza uno de los objetivos importantes de esta ruta, los aproximadamente 1100 mts de desnivel de bajada por un sendero en un entorno insuperable.
Nosotros encontramos nieve en su parte más alta, era a mediados de junio. Es recomendable hacer la ruta entre los meses de julio y octubre para evitar la presencia de nieve.

La parte alta del sendero es salvaje y alpina, hay que poner atención en algún tramo, un poco expuesto por la altura. Una curva tras otra, perdemos altura por el barranco de Güerri, espectacular!.
El tramo anterior a la presa de Hons dera Coma, baja por un magnífico bosque de hoja caduca, en algún momento cuesta ver por donde pisa la rueda delantera.

Para acabar, nos relajaremos en el sendero que llaneando nos llevará de Porcingles a Canejan ofreciéndonos buenas vistas de la Vall de Toran y del Baix Aran. La guinda final, de Canejan bajamos a Pontaut por un sendero en buen estado. Ancho, rápido y con muchas curvas que nos dará la última sobredosis de adrenalina.

• Scalpelo Jun 13, 2011

Increíble ruta, nosotros salimos desde Unha, subimos por un sendero hasta Baguerge para empalmar con el Plan de Torn. Ruta dura y la bajada después de las Minas bastante peligrosa. Recomendable al 100 x 100!

• Photo of roldando
    roldando Jun 30, 2011

Que envidia!!!La pena es que pilla un poco lejos de Madrid!!Saludos y me la apunto para una escapada

ltorner Aug 13, 2012

Xavi, gracies per la ruta. Es perillosa la baixada pel barranc?

• Photo of Xavi Deu
    Xavi Deu Aug 13, 2012

Si, la baixada te el seu perill. Hi ha passos exposats, cal anar en compte i tindreu molt clar abans de fer-ho damunt la bici. Depen de la tècnica que es tingui, però es podent ciclar bastants trams.

ltorner Aug 14, 2012

Gràcies per la ràpida resposta i per les magnífiques rutes que penges.

ltorner Aug 30, 2015

Xavi, avui hem fet la ruta. Hem fet la variant que surt de Bagergue, que ens ha agradat molt ja que permet gaudir de la pujada i baixada a Varrados, el millor de tota la ruta. La baixada de Liat m'ha decebut. El lloc es interessant, pero la baixada malgrat que en un altre lloc no seria tècnicament dificil es objectivament molt perillosa.
    La resta de la ruta genial. Nosaltres l'hem fet be en 8 horetes.
    gracies per les teves rutes!

ltorner Aug 31, 2015

Aquesta es la variant amb sortida a Bagergue:

• Photo of JoseCampa
    JoseCampa Jun 20, 2017

Hola Xavi! Faré aquesta ruta la próxima setmana sortint de Arró. Després de Sauth deth Pish, hi ha algun altre lloc on carregar aigua? Encara em quedaràn 50 kms de ruta i seria interesant saber-ho. Gràcies.

• Photo of Danicleta2
    Danicleta2 Jun 26, 2020

Muy bonito todo, pero no para hacer en bici... bajada desde las minas muy peligrosa. Es un GR de montaña para hacer caminando y con cuidado.
    Mucho recorrido del track sin camino identificado, por lo k te vuelves loco intentando seguirlo y no te puedes creer por donde te lleva, teniendo k empujar la bici durante largas distancias y muy pronunciadas y estrechas. Y el resto que si se puede hacer en bici... es asfalto. En mi opinión, no lo recomiendo... pero caminando... precioso.

• Photo of Xavi Deu
    Xavi Deu Jun 27, 2020

Hola Danicleta,
    En la descripcion se deja bien claro lo que te vas a encontrar, el tipo de ruta que es, y para que tipo de ciclistas.
    Mirate el video y veras que si se baja en bici desde las Minas de Liat por el GR.
    Video de Alberto Lafarga.
    Saludos,
    Xavi

ltorner Aug 15, 2021

Hola Xavi,
    Avir vam reperit la ruta i vaig pensar en tu. Tens tora la raó. Fa 6 anys no tenia suficient tècnica de baixada i vaig patir. Ahir vaig baixar alguns trams però vaig gaudir d'una ruta excepcional. MOLTES gracies!