Tupižnica

Very difficult
March 9, 2014
March 2014

near Zaječar, Central Serbia (Serbia)

Tupižnica je nešto sasvim posebno u ponudi biciklističkih, ali i planinarskih tumaranja u okolini Zaječara, i nemojte propustiti priliku da se kad tad uputite u njene dubine. To je retka planina gde možete dopedalati bukvalno 50 metara do pred vrh. To je planina gde ćete retko sresti nekoga, jer ljudske aktivnosti skoro da i nema. To je planina gde ćete, s druge strane vrlo verovatno videti srnu ili neku drugu životinju. To je planina gde i u sred najžešćih sušnih leta ima vode za piće. To je planina sa prelepim grebenom i specifičnom pećinom Ledenicom. To je planina, verovali ili ne, sa skoro ništa otpada i đubreta, što je danas prava retkost. To je planina sa mnoštvom još uvek neistraženih kutaka. To je planina, gde ćete par sati vremena provesti licem u lice samo priroda i vi.
Trek koji je iscrtan predstavlja vožnju koja počinje i završava se u Zaječaru, i sa svojih skoro 90 kilometara i podosta uspona predstavlja krupan zalogaj, uglavnom za one iskusnije i sa dosta kondicije. Međutim, ovu turu možete početi i završiti u selu Leskovac na obali Grliškog jezera, ako do tamo odete nekim prevozom, i skratiti celu turu za tridesetak kilometara. I na kraju, ukoliko nemate celi dan na raspolaganju, manje ste kondicije i uglavnom željni spusta, možete se prevozom odvesti do ispred releja, što je gotovo nadomak vrha planine, i odande startovati i pedalati do Zaječara. Za koju god opciju da se odlučite nećete pogrešiti.
Put do Lasova neću opisivati jer se radi o asfaltu i mnogima je poznat, a odande vas čeka 10 kilometara odličnog kolskog puta do sela Bučje. Ovaj put, s obzirom da ide paralelno sa grebenom Tupižnice omogućiće vam njegovo detaljno razgledanje iz nizine. Selo Bučije iskoristite za odmor i okrepljenje pred nadolazeći uspon. Ponovo ste na asfaltu, krećete iz sela ka Knjaževcu, ali ubrzo nakon 3 kilometara skrećete levo ka Manjincu. Odavde kreće savladavanje planine, i narednih 9 kilometara je jakog uspona jer treba se popeti na 1160 metara visine. Put je uzan asfaltni, sa lepim pogledima, ali treba dosta muke i strpljenja da bi se uspon savladao. Pred sam repetitor odvajate se desno kolskim putem i uskoro ste na vrhu.
Na mestu gde ste se odvojili od asfalta počinje markacija plavo crvene boje, i to je vaša vodilja kroz planinu narednih 14 killometara do sela Gornja Bela Reka. Ovu rutu su zaječarski izviđači oživeli nakon mnogo godina, jer je bila urasla do te mere da se nije moglo ni peške proći. U petnaestak dana mukotrpnog volonterskog rada, trasa je raskrčena i očišćena, markirana, očišćeni su bunari i napravljeno je izletište i odmorište na lokaciji Tri bunara. Pomno pratite markaciju, jer svakim udaljavanjem od nje rizikujete da se izgubite.
Nakon odmora, razgledanja i fotografisanja na vrhu, krećete niz planinu, i ako ste na Tupižnici prvi put ne propustite pauzu na vidikovcu na grebenu i kod pećine Ledenice. Sada ste uveliko u planini i uskoro ćete biti u potpunoj divljini. Brzo ćete napredovati, a nakon dva neznatna uspona uskoro ćete stići na Tri bunara. Ovo je mesto na ivici šume, pri samom Antinom vrhu od 1035 metara, mesto sa tri bunara i odmorištem. Odlično mesto za pauzu ili jelo. Put vas zatim preko par par livada uvodi u šumu i tu odmah nailazite na još jedan bunar pod stenama, Šopur. Ovde je, mnogi kažu, zbog ambijenta polumraka, bukava, četinara i stena, i kontrasta u odnosu na otvorenost vrha i grebena, jedan od najmističnijih i najzanimljivijih predela na turi. Odavde vam treba nešto tehničke podkovanosti, jer se put pretvara u stazu, strmina raste, a podloga se smenjuje od lišća, preko zemlje do šljunka. Na par mesta treba preneti bicikl preko stena, i uskoro ste podno Oštrca, gde ste ponovo na kvalitetnom putu i gde prestaje velika strmina. Odavde ćete se brzo domoći sela Gornja Bela Reka, i dok još budete ushićeni od celokupnog spusta činiće vam se da nema 14 kilometara iako ih ima. U selu pauza ispred zadruge ili ne, a asfalt vas dalje vodi do sela Leskovac odakle možete preko Bratujevca kući, ili oko Grliškog jezera. Izbor je vaš.

PictographPanorama Altitude 0 ft

Plaža

• Photo of bobeman68
    bobeman68 Jan 30, 2018

Opis do jaja. bravo i hvala

• Photo of Miodrag Tomic
    Miodrag Tomic Jul 23, 2020

Da li znate da li još uvek postoje te plavo crvene oznake na stazi?

andreja Sep 30, 2020

Postoje markacije...Neki od putokaza su nestali...Pošto je poprilično uraslo, nikako nemojte gore bez navigacije. Skoro sam prolazio peške i deo od Tri bunara pored Šopura, do ispod Oštrca je katastrofa zbog ledoloma koji je oborio stabla...

• Photo of Miodrag Tomic
    Miodrag Tomic Oct 1, 2020

Hvala na savetu. Na žalost ove godine nisam uspeo da odem ali nadam se da ću sledeće imati više sreće😉
    U svakom slučaju mi trek izgleda veoma zanimljivo tako da se nadam da ću ga kad-tad izvozati

• nikolicstefan Apr 10, 2022

Zdravo, dali postoji šansa da nekako iskomuniciramo na viber? Hteo bih da vas pitam detaljnije za ovu stazu

andreja Apr 17, 2022

Možeš me kontaktirati na andreja1980@gmail.com

• Photo of Aleksa Rajkovic
    Aleksa Rajkovic Sep 28, 2022

Cao, slucajno sam naleteo na ovaj trek, ja sam poreklom iz zajecara ali zivim u NS vec 3 godine, cesto dodjem u ZA i poteram bajk ali u glavom sam djiram jer drustva nema, Tupiznica mi deluje zanimljivo za popeti jos od kako mi je Milan D. spominjao pre neku godinu, da li je ova ruta i dalje prohodna? Da li postoji ekipa koja vozi po ovim krajevima aktivno i danas? Ja sto vozim od 2016 bukvalno nikad skoro ne sretnem ljude dole da voze.

andreja Oct 1, 2022

Aleksa, trenutno je jedina sigurna varijanta spustiti se od Đorđevog vrha ili Tri bunara prema Koželju... Na satelitskim snimcima se vide dve varijante koje su podjednako prohodne i zanimljive za spust... Od Koželja se dalje može za Stubal, Marinovac, pa Gornju Belu Reku, kako bi se zatvorio krug... PS, u Zaječaru trenutno postoje samo individualci ili grupice po dvoje, troje, koje voze ponekad... Pozz...

• Photo of Aleksa Rajkovic
    Aleksa Rajkovic Oct 1, 2022

Hvala ti, kad budem bio u prilici bas probacu