Photo ofTravessa del Montsant V 2.0 (Cornudella-Sant Salvador-Margalef-Vall del Silenci (Ulldemolins)-Cornudella) Photo ofTravessa del Montsant V 2.0 (Cornudella-Sant Salvador-Margalef-Vall del Silenci (Ulldemolins)-Cornudella) Photo ofTravessa del Montsant V 2.0 (Cornudella-Sant Salvador-Margalef-Vall del Silenci (Ulldemolins)-Cornudella)

Very difficult
October 11, 2020
October 2020

near Cornudella de Montsant, Catalunya (España)

Fa just un parell d'anys vaig pujar en bici per primer cop al Montsant. Una experiència inesborrable que ja llavors vaig dir que havia de repetir.

Aquí podeu llegir les impressions d'aquell primer dia:

Avui hi he pogut tornar a pujar acompanyat de 3 companys de Lleida. Com sempre em tira més no repetir les rutes exactament igual quan encara hi ha variants interessants per descobrir, vam decidir de baixar cap a Margalef per Sant Salvador enlloc de fer-ho per la Foia cap a Cabacés.

Una altra cosa que hem fet diferent ha estat arrencar de Cornudella pel cementiri cap a Sant Joan Petit, enlloc de fer-ho pel GR com fa dos anys. Aquesta arrencada és més suau i com sabia el que teníem per endavant i el meu estat físic no és el de fa dos anys, m'he curat en salut. Si voleu guerra des del principi (el gr és un corriol pit amunt amb alguns esglaons) feu el GR. No anireu més ràpid que pel camí del cementiri, però (ho tinc coprovat: Un cop vaig arribar abans jo per la pista a Sant Joan Petit que companys que pujaven amb e-bikes pel GR -bé, són ebikers molt suaus i no tiren de turbo quasi mai)

La resta, tot igual que fa un parell d'anys. Només insistir que pujar a dalt del Montsant no és tan dur ni es camina tant com he llegit molts cops. Fins al pla de l'ermita s'hi arriba bé (és dur, clar...) i despres, deu n'hi dó el que cicles pels senders pit amunt. No hi ha "20 minuts i 900 m. d'empènyer bici" com algú ha dit.

I com vaig dir l'altre cop, l'esforç paga la pena quan arribes a dalt, per les vistes i la satisfacció personal d'haver fet cim, i, sobretot, per quan comences a ciclar pel Camí de la Capçada.

És un camí amb trams ràpids, algun tram tècnic. En general, se cicla molt bé. S'ha de parar compte, però, de no despistar-se del GPS (hem comés un parell d'errors que he corregit) perquè hi ha algun trencall que és principal respecte del track que heu de seguir i convida a seguri-lo.

Bé, centrant-me en la part nova de la ruta d'avui, dir-vos que el tram de baixada cap a Margalef té dues parts ben diferenciades: una primera fins l'ermita de Sant Salvador molt dreta i tècnica. Primer comença molt bé, com un suau corriol dins el bosc.... però ens espera un tobogan de pedra de 6 o 7 m. impressionant. Val a dir que els meus tres companys l'han baixat damunt la bici (el Xavi el primer, amb una decisió insultant, com si ja hi hagués passat, encara que també un ha caigut al final, ja que no era fàcil parar). Jo, per falta de confiança, l'he fet a peu/culejant...... La resta, és bàsicament de sorra (excepte un tram curt de roca de 5 o 6 metres que cal despenjar-se amb les bicis, sense massa perill ni dificultat), Però no us enganyeu, és per a gent que sap baixar.... Alguna caiguda més hi ha hagut, però els companys s'ho han baixat tot, tot... (jo no pas).

Quan arribes a Sant Salvador, l'entorn et captiva (no hi havia estat mai). Baixes unes escales i la dreta teniu una font d'aigua fresc. Ho assenyalo perquè el primer cop que hi hem passat, no l'hem vista. L''anècdota ha vingut quan en voler fer-nos una foto a l'ermita, el Manel ha vist que havia perdut el mòbil, amb tota seguretat en la caiguda a dalt al "tobogan". Ell i el Ricard han tirat amunt a buscar-lo, amb la sort que l'han trobat, i se n'han adonat de l'amunt d'on veníem... 40 minuts d'anar i tornar que a mi m'han vingut de conya per a trobar la font esmentada, descansar i emprendre la baixada cap a Margalef molt millor que el que hauria estat 3/4 d'hora abans.

Aquest tram és mooooolt divertit. El que jo anomeno un "sender trialer", amb les seves pedres, els seus esglaons, els seus revolts... però tot "molt ben posat" i ciclable i gaudidor (fins i tot, les corbes tenen l'amplada suficient per a fer-les sense dificultat). Són uns dos km d'autèntic gaudi.

A Margalef hem fet un plat combinat a Cal Venet, bo i barat i bon servei. Ens ho hem pres amb certa calma perquè estimava que teníem temps de sobres per a fer la tornada i perquè ens ha baixat a visitar el Marc des de Lleida.

La sortida de Margalef la fem per carretera per anar a buscar la pujada per la Serra de les Espadelles cap a les Crestes de la Llena. Aquesta pujada és llarga i dura (uns 38 minuts, si bé els trams més pendents estan encimentats), com ja ho sabia d'haver-la fet el dia que vam fer el Congost del Montsant. Avui se m'ha donat millor perquè feia una brisa agradable.

El tram de carretera en direcció a Ulldemolins és inevitable, però avui hem parat compte de fer tots els trams de GR que l'abandonen. I estan molt bé (corriols....) i trenquen la monotonia de la carretera sense perdre massa temps. Molt recomanable si no aneu tard.
Igual que el fet de baixar pel GR cap a Ulldemolins. Aquests 2 trams (llàstima que el pas de la carretera sigui dolent,) del Camí vell de Juncosa a Ulldemolins) és mooolt recomanable: un camí de bast, amb restes d'empedrat, trencadet.. però tot ell molt ciclable sense dificultats tècniques destacables.

Un cop a baix, no hem pogut seguir cap a Ulldemolins per un camí que hi puja recte perquè es veia molt tapat, la llera del Riu Teix passa afonada... Hem decidit fer carretera per a fer via, anar a buscar aigua a la font i agafar el camí asfaltat cap a dalt cap al Collet Blanc i els Cols Alts (enlloc de fer el camí d'Ulldemolins a Albarca). Aquest tram de camí asfaltat pica una mica i és monòton, però un cop dalt, ja només queda baixar pel camí del Barranc de l'Argentera, molt perjudicat pels aiguats del darrer any o any i mig i amb un parell de corriols excelents.

I ja està. Una excursió "impossible de millorar" com l'ha definit un company. "All mountain" del bo, amb una mica de tot, dura però agraïda i amb molts moments de gaudi.

PD: L'altimetria de Wikiloc quadra, aquest cop, força be amb el del garmin (uns 1720+ han donat els gps)

• Photo of Toneflinski
    Toneflinski Oct 12, 2020

Enhorabona Antoni, tornant al btt d´aventura ¡¡¡
    Així dons, la baixada avans de l´ermita (pasas dels 940 mt. als 684 mt.) més o menys ... imposible de pujada ?
    ja saps perque ho pregunto ...

merci Tone!

Imposible damunt la bici, Si. I carregant la bici... quasi tb (pel tobogan que comento i el pas de roca que vam fet tots a peu).

Pensa que els companys que van anar a buscar el tf mòbil (a peu) van tardar 40 minuts en anar i tornar. És dreeeet!

En tot cas, jo pujaria des de l'Ermita de la Foia de Cabacés. (això ho he vist fet amb e-bike) Però tb. t'he de dir que un company que ho va fer de baixada ahir (i és molt bo baixant) m'ha dit que respecte de fa 2 anys, el Glòria va fer molt mal i alguns trams que es baixaven damunt la bici, els ha fet caminant.

M'han comentat que és més "amable" el barranc de la Taverna, que dóna a la presa de Margalef (el proper cop que pugi al Montsant, baixaré per aquí). Ara, pujar--hi....

Aquí pots veure-ho (pujada per la Foia i baixada pel Barranc de la Taverna. Ara, el bo de l'Eladi (investigador TOP) ja avisa: "Ruta per experts abstenir-se aficionats"

flonjall Oct 12, 2020

De tota manera, jo crec que per enllaçar ermites, millor de la Foia cap a Sant Salvador que a l'inrevés. Si més no, de la Foia amunt encara hi ha bastanta pista (si més no, teòricament).
    Salut!

• Photo of Toneflinski
    Toneflinski Oct 12, 2020

Hi ha una tercera variant ... mira per on baixa el "Lluisma" ... Mas del Serrador. També té pinta de ser molt dret, però ciclable ?

flonjall Oct 12, 2020

Ostres, ni idea, Tone. Com deia l,anunci ;"Atrévete a probarlo!"

La que deia jo del barranc de la Taverna sí que m,han dit de primera mà que és més amable. Però no enllaça cap ermita.

• Photo of jocavi1
    jocavi1 Oct 12, 2020

Exelent ruta Toni! Vaig fer una molt semblant. Varem baixar a Margalef des-de dalt de la ermita. Per un sender-trialera que ens va encantar a tots els que anavem. Fa un parell d’anys, mo se en quin estat es trova ara.

flonjall Oct 12, 2020

Ja hi vaig pensar en tu, Jose, Pq vas ser qui primer em vas parlar-ne.

Està molt bé. Gens afectat per l,aigua (el Marc m,ha comentat que la bauxada cap a Cabacés sí wue està fotuda)

• Photo of jocavi1
    jocavi1 Oct 13, 2020

Ep! Pero el heu fet vosaltres no es el mateix que vaig fer jo! Començava molt a prop de l’ ermita, a la part de dalt encara. No vam baixar a l’ermita en cap moment. La direccio a Cabaces es molt semblant peró. Tinc ganes de torna-hi, fent variacions de ruta per millorar-la.

flonjall Oct 13, 2020

ah, ok! sí que he vist que hi ha alguna baixada més, per exemple aquesta per damunt de l'ermita:

• Photo of losabret
    losabret Oct 24, 2022

Espectacular , lo diumenge passat vam fer la ruta hi és espectacular , fa un parell d'anys vam baixar per Cabasses ,però mos ha agradat més baixar per Margalef.

flonjall Oct 25, 2022

Me n'alegro que t'hagi agradat, Sergi. Està clar que és una ruta per a bikers curtits i tu ho ets. He "tafanejat" les teves rutes i està clar que coincidim força de gustos. M'he baixat una del Perelló que hi vau fer molts senders que jo no vaig fer quan hi vaig anar, crec (vam seguir el track de l'Emburgada, ajunntat trams de dos anys, però faltava "fato" per a acabar de fer el matí).

Una pregunta, tu que ets de la terra: El Portell de l'Infern... t'hi juges la multa si hi baixes? hi ha precedents? Jo el vaig fer a principis d'estiu i ni em vaig mirar el munt de cartells que hi havia al principi... però sent allò València i parc natural..... Recordo que ni ho vaig pujar a strava ni aquí a wililoc... però m'agradaria tornar-hi pq em va encantar, tant l'arribada a Fredes com el mateix Portell. Però ara a la tardor potser és mala època (deu estar ple de boletaires o excusionistes? (nosaltres no ens vam creuar amb ningú, però era època de calorada, encara que allí datl estavem a 27 graus)

Merci!

PD El que dius de baixar per Cabacés.. jo tb ho vaig fer així el primer cop. Però ja em va dir un company que hi va passar després del Glòria que havia quedat molt malmès i ell tb prefereix Margalef i ja no ha baixat més per Cabacés.

• Photo of losabret
    losabret Oct 25, 2022

Bones, al Perelló hi ha molt per fer-hi descobrir segur que vos ho passareu bé , pel que fa al portell no està prohibit baixar en bici , vos poden trobar algun senderista però boletaire cap ni un
    Pèl que fa al Port una de les clàssiques que no defrauda mai és lo " 8 de Fredes en Negrell(lo Negrell és lo 2 cim més alt després de Caro ) i si aneu en e-bikes podeu allargar fen la senda de la Palmereta
    Si tens algun dubte ja ho saps

flonjall Oct 26, 2022

Merci per les indicacions. Tornaré al Portell de l'Infern aviat, doncs! I m'apunto la del 8 de Fredes en Negrell tb (això ja seria un bon cap de setmana als Ports).... Si hi baixo, ja et preguntaré primer per l'extensió que comentes a la Palmereta