تپه های رنگی اشتهارد و خانه های سنگی

Photo ofتپه های رنگی اشتهارد و خانه های سنگی Photo ofتپه های رنگی اشتهارد و خانه های سنگی Photo ofتپه های رنگی اشتهارد و خانه های سنگی

October 8, 2023
October 2023

near Najmābād, Alborz Province (Iran)

گزارش اجرای برنامه شماره ۳۶

«تپه های رنگی و خانه های سنگی ۲۰۰۰ ساله اشتهارد»

۱۸ نفر بودیم و جمعه ساعت شش صبح ترمینال شهید کلانتری کرج قرار گذاشتیم و همون جا صبحانه هامون رو توی ماشین خوردیم تا همه برسند. همه که رسیدند دسته جمعی بسمت پاسگاه انتظامی نجم آباد حرکت کردیم و هفت و نیم رسیدیم جلوی پاسگاه. جلوی پاسگاه محل امنی برای پارک ماشین هامون بود، بنابراین ماشین ها رو پارک کردیم، آماده شدیم و با یک نرمش و گرم کردن قبل از رکابزنی برنامه آغاز شد.

از پاسگاه ۸ کیلومتر مسیر آسفالت کفی رفتیم تا به سه راهی خاکی که بسمت کوه های رنگی می‌رفت رسیدیم و حدود ۲ کیلومتر هم یک مسیر پر شیب داشتیم که باید دوچرخه دست می‌گرفتیم تا به بالای تپه های رنگی جذاب برسیم. چند تا بچه ها روی تپه ها کلی با دوچرخه بالا پایین کردند و بعضی ها هم عکاسی و استراحت و از آرامش و زیبایی آنجا لذت می‌بردند. بعدش حدود ۵ کیلومتر یه سرازیری خوشایند از تپه ها داشتیم تا رسیدیم بالای محلی که دریاچه فصلی هنگام بارندگی در آنجا شکل می‌گیرد و چقدر منظره هیجان انگیزی داشت. آنجا و روی کف دریاچه فصلی که آب نداشت ماندیم و حسابی خوش گذراندیم، یکساعتی ماندیم، خاک و فضا انرژی بالایی داشت و حال آدم رو خوش می کرد. دوباره حرکت کردیم که بریم سمت خانه های سنگی، ۷ کیلومتر مسیر خاکی کفی و کمی شنی تا سر جاده آسفالت رکاب زدیم و بعد از آن حدود ۵ کیلومتر رو جاده آسفالت کفی رکاب زدیم تا به سه راهی رسیدیم که از آنجا هم یک مسیر خاکی و شنی ۵ کیلومتری با شیب حدود ۴ درصد رو رکاب زدیم تا به محوطه خانه های سنگی رسیدیم.

هوا گرم شده بود و‌ آب بیشتر بچه ها تمام شده بود. بالا که رسیدیم در سایه یک خانه مخروبه ناهار خوردیم کمی استراحت کردیم و رفتیم سمت خانه های سنگی. خوشبختانه بخش وسیعی از خانه ها را سازمان میراث فرهنگی فنس کشیده بود و کارگران مشغول مرمت و احیا بودند که البته به ما اجازه ورود ندادند ولی لطف کردند و قمقمه های ما رو آب کردند و بعد به توصیه خودشون همان اطراف خانه های سنگی بود که رفتیم و دیدیم. حدود ساعت سه بعد ازظهر بود که گشت و گذار تمام شد و وقت برگشتن بسمت ماشین ها بود که بیست و چهار کیلومتر باید رکاب می‌زدیم. خلاصه بین ساعت ۴ تا ۵ عصر تمام تیم به پاسگاه رسیدند و برنامه به خوبی و بدون سانحه تمام شد.

بخشی از مسیر بصورت رفت و برگشت بود و بخشی هم لوپ بود. این برنامه حدود ۵۸ کیلومتر بود که حدود ۴۳۰ متر ارتفاع کسب کردیم و بالاترین ارتفاعی که بودیم ۱۲۹۱ متر بود و‌ دمای هوا حدود ۲۴ درجه و بسیار مطلوب بود.

خوشحالم که یک روز خوب ورزشی و طبیعت‌گردی دیگر در کتاب زندگی مون ثبت شد.