Tornabous Pilar Almenara Tossal Moro Castellsera Fullola

November 8, 2023
April 2023

near Tornabous, Catalunya (España)

Sortim de Tornabous i anem a visitar el plataner de Tornabous, arbre declarat monumental pel Departament de Medi Ambient, més endavant deixem a l’esquerra un trencant que porta a la ciutat ibèrica del Molí d'Espígol (sembla que podria respondre al nom d'Atanagrum pels ibers, un nom que podria ser propi d'una ciutat imaginària de l'escriptor Jorge Luis Borges), veiem terrenys reservats a les aus, i una planta de compostatge. Rodarem per camps de secà i cacera i grans finques d'arbres fruiters de cultiu regats pel Canal d'Urgell. El Canal d'Urgell porta aigua des del riu Segre als camps de cultiu situats a diferents termes municipals de les comarques de l'Urgell, Pla d'Urgell, Noguera, Segrià i Garrigues, i després de recórrer uns 144 km finalitza el seu recorregut a la localitat de Montoliu de Lleida. El Canal és gestionat per la Comunitat General de Regants dels Canals d'Urgell mitjançant el reglament d'usos. Ens va sorprendre veure una àliga majestuosa volant per aquests camps. Finalment, acabem sortint a la LV-3231 per la que hem de rodar uns metres abans d'enfilar cap al Pilar d'Almenara. Es tracta d'una torre rodona dels segles XI-XII, de 14 m d'alçada, que feia les funcions de defensa i vigilància. És punt de referència geogràfic de la comarca, i des d'on es domina una magnífica panoràmica de la plana de l'Urgell, fins i tot, en un dia ben clar es pot observar la Seu Vella de Lleida. De la torre anem cap a les ruïnes de l'ermita romànica de Sant Vicenç. Baixem al Canal d'Urgell, poble d'Almenara Alta (que pertany al municipi d'Agramunt). Seguim cap al jaciment arqueològic del Tossal del Moro, les restes de ca l’Aiguader (el nom s’ha de relacionar amb la figura de l’aiguader que era la persona encarregada de tenir cura del canal i de repartir els torns de reg) i el recuperat observatori d’artilleria de la guerra civil. Passem per sota del Canal  i ens apropem a Castellserà (algunes edificacions interessants) la Fuliola (ja a la C-53 que creuem, i prenem un curt corriol al costat de la carretera) i anem a visitar el monument al president Lluís Companys (1882- 1940) obra d'Antoni Boleda, al poble de Tarròs. Reculem i entrem a Tornabous.