Photo ofTorelló-Sant Julià de Cabrera-SANTUARI DE CABRERA-Sant Andreu de la Vola-Torelló (IBP:100) Photo ofTorelló-Sant Julià de Cabrera-SANTUARI DE CABRERA-Sant Andreu de la Vola-Torelló (IBP:100) Photo ofTorelló-Sant Julià de Cabrera-SANTUARI DE CABRERA-Sant Andreu de la Vola-Torelló (IBP:100)

December 23, 2017
December 2017

•   4.3 1 review

near Torelló, Catalunya (España)

Desnivell acumulat + real: 1.270m.

Recorregut: Torelló-La Cavorca-Collet de Sant Julià-Sant Julià de Cabrera-Santuari de Cabrera-Collet de Sant Julià-Sant Andreu de la Vola-Sant Pere de Torelló-Torelló.

Sortim dels afores de Torelló, en una petita zona d'aparcament just al costat de la C-37. Durant els primers quilòmetres, anem resseguint la pista que va vorejant aquesta carretera en pujada, gaudint de bones vistes de la Serra de Bellmunt-Puigscalm a l'esquerra i dels característics perfils del Collsacabra a la banda dreta. A mida que anem pujant, divisem els cingles d'Aiats i de Cabrera, sobre els quals, a l'hivern (quan no hi ha fulles als arbres) podem endevinar el relleu del Santuari de Cabrera (destinació de la sortida), com en una estampa de Nadal.
A mig camí passem per la zona de la Cavorca, just a sobre de l'Esquirol, i des d'on veiem les cingleres de Tavertet, les Guilleries i el perfil del Montseny.

En arribar al collet de Sant Julià, i abans d'adreçar-nos cap al santuari, baixem un petit tram fins als Prats de Sant Julià, bonic paratge de pastura just als peus dels cingles de Cabrera, en el qual es troba l'ermita de Sant Julià de Cabera. Un dels racons més bonics del Collsacabra. Desfem aquest tram, tornem al collet de Sant Julià i travessem una fageda, iniciant la pujada cap al santuari vorejant les cingleres. Passem per alguns masos vorejats de zones de pastura, amb el Puigsacalm al fons, i a continuació emfrontem un tram final exigent fins al Coll del Bram, des d'on ens podem enfilar al santuari per les escales que pugen pel bell mig de les parets de pedra (opció només apta si es va a peu) o bé pel camí de Les Marrades, que ens obliga a empènyer la BTT per sobre dels esglaons, però que en 10-15 ens permet arribar al santuari amb la bicicleta.
El Santuari de Cabrera és un altre dels paratges més bonics del Collsacabra: des del Pla de Cabrera i els seus miradors a sobre mateix de les cingleres es gaudeix d'unes vistes imponents del Pirineu: el primer mirador, un balcó a sobre mateix de Sant Julià de Cabrera, podem divisar la zona dels Rasos de Peguera, Port del Compte i el Pedraforca. Més endavant, al punt on hi havia el Castell de Cabrera, podem veure el Canigó i la zona més Oriental del Pirineu, just darrera del Puigscalm, que veiem a tocar.
El passadís natural de roques que uneix el Pla i el Castell de Cabrera, pas estret a sobre mateix de les cingleres, és espectacular.

Tornem a baixar per Les Marrades i per la pista fins al Collet de Sant Julià i prenem una pista anomenada Cami de Cabrera. En el waypoint que es marca, s'abandona aquesta pista i es pren un camí que baixa fins a l'església de Sant Andreu de la Vola. Breu parada i seguim baixant, creuem un torrent i enfilem una pujada fins a la carretera, que prenem aproximant-nos fins a Sant Pere de Torelló, on la tornem a abandonar per agafar novament pista fins al punt de sortida.

El recorregut es fa majoritàriament per pistes en bon estat i un tram de la carretera del Coll de Bracons a Sant Pere de Torelló (ara sense gens de tràfic, en haver-se derivat tot cap als túnels de Bracons). Únicament en la baixada del camí de Sant Julià cap a Sant Andreu de la Vola, i després entre aquest punt i la carretera, trobem un camí pedregós amb alguna part un xic tècnica, però que es pot fer sense majors problemes.
També cal tenir present que la pujada final al Santuari de Cabrera es fa per Les Marrades, on cal empènyer la bicicleta durant uns 15 minuts anant tranquils.
La ruta destaca més pel seu paisatge, paratges i vistes que per la possibilitat de gaudir de corriols tècnics.

PictographCar park Altitude 0 ft

Aparcament (afores Torelló)

Coll del Bram

Collet de Sant Julià

La Cavorca

Les Marrades

PictographPanorama Altitude 0 ft

Mirador (castell de Cabrera)

PictographTree Altitude 0 ft

Vistes Bellmunt-Puigsacalm

• Photo of Batecsdevida
    Batecsdevida Jan 7, 2022

El camí de tornada per Sant Andreu de la Vola no és que diguem gaire maco. La resta un 10.