Photo ofTordera-StHilari-Coll de Querós-Pont de Querós-Presa de Susqueda-Anglès-St Pere Sestronques-Tordera Photo ofTordera-StHilari-Coll de Querós-Pont de Querós-Presa de Susqueda-Anglès-St Pere Sestronques-Tordera Photo ofTordera-StHilari-Coll de Querós-Pont de Querós-Presa de Susqueda-Anglès-St Pere Sestronques-Tordera

March 12, 2023
March 2023

near Tordera, Catalunya (España)

Sortida de Tordera amb l'objectiu d'anar a veure el Pont de Querós. Puntualitzem que l'alçada de pujada acumulada real es de 2500 metres, i no la que ens mostra el track, degut a una pèrdua de satèlits a St Hilari, que va donar punts del track amb una alçada irreal.

El Pont de Querós està situat a l'actual terme de Sant Hilari Sacalm i antigament travessava el riu Ter al costat de l'antic poble de Querós. El pont fou construït entre el 1532 i el 1534 pel mestre de cases Joan Roig. La part central fou reconstruïda entre 1696 i 1700 després que fos malmès per una riuada el 1617, coneguda com l'aiguat del diluvi.
Fou reparat de nou els anys 1940-1941. El 1967 va quedar definitivament cobert per les aigües degut a l'acabament del pantà de Susqueda.
Només és visible en èpoques de sequera, quan l'aigua del pantà baixa per sota del 35-40%.

Sortim desde Tordera desde el passeig fluvial de la Tordera tot seguint la ruta de La Tourdera fins a Hostalric. Tot per pista passarem per sota la via del tren i seguirem direcció a St Feliu de Buixalleu, per allunyar-nos del poble de Hostalric, pujem per un corriol no gaire llarg, pero que sol estar bastant aixergaiat i de pujada cap a Maçanes.

Sense entrar al poble de Maçanes, ja tot per pista anem pujant cap a St Feliu de Buixalleu, on agafem la pista que puja al peu de l'Ermita de Sta Barbara.

Seguim cap a Joanet, sempre anar guanyant alçada excepte 1 km abans mes o menys que ve de baixada fins al mateix poble de Joanet.

Continuem per asfalt per voltar una finca de plantació d'avets molt gran per anar a buscar la carretera de St Miquel de Cladels que agafem a l'esquerra direcció a St Hilari, fins que trovem una pista a la dreta que ens puja al peu del turó de l'ermita del nen Jesús de Praga, molt petita i amagada al cim d'aquest turó.

Seguim per pista i entrem al poble on repostem per anar a buscar la pista que va cap al Subirà. Es millor abastir-nos d'aigua aquí perquè per on passem es possible que ja no trovem cap font que brolli abans de tornar a començar a pujar cap al Coll de Querós.

Sortint de St Hilari per la pista ample que va cap al Subirà, quant arrivem al parking de Can Calabrès agafem la pista a l'esquerra que de baixada ens porta cap a la carretera de Osor a St Hilari.
Un cop a la carretera uns metres direcció Osor trenquem a l'essquerra pel camí dels Carboners i ja de pujada fins al Coll de Querós, tot passant per la petita ermita de St Francesc.

Un cop al coll comença la baixada per la pista que va a buscar la riera de Querós (a mitja baixada hi trovem una font d'aigua), i que ens portarà fins al meandre del pantà on hi veurem el Turó del mal sopar, també només visible el seu cim quant el pantà es ple.

Aquí seguirem la pista de l'esquerra fins a la baixada al pont de Querós. Es una baixada forta ja que el desnivell desde la pista fins al fons del pantà es de uns 45 metres.
Desde aquest punt es veuen les runes dels pilars del Pont de Palou, que també era una passera per creuar el Ter.

Un cop hem gaudit del paratje, fins ara sota les aigues del pantà desde la última sequera de fa uns 15 anys, tornem a pujar a la pista i per allà on hem vingut la seguim tot veient desde varis angles el turó del Mal Sopar i a l'altre costat de pantà l'Ermita de St Martí de Querós.
Ara tot resseguint el contorn del pantà arrivem a la presa de Susqueda, on ja per asfalt baixarem fins el Pasteral, per agafar el carrilet l'Olot direcció a Anglès.

Aquí parem a dinar, i un cop refets seguim cap a St Pere Sestronques tot sortint del poble pels dipòsits d'aigua per un corriol de pujada, per acavar arrivant a l'ermita per pista de baixada.
Llavors entre camps d'avellaners passem per St Martí Sapresa on podem tornar recarregar d'aigua si cal, i continuem cap a Brunyola.
Per entrar a Brunyola agafem un corriol de pujada que comença atrevessant un torrent per un pont amb baranes de ferro.

Agafarem una mica d'alçada al Turó de Castellvell per asfalt per anar a trovar la pista a l'esquerra que baixa pel Serrat del Gavatxo.

Seguirem per pistes atrevessant camps i petits bosquets fins a Vallcanera, on seguirem per la sèquia de Sils cap a Maçanet per acavar pujant a Dona morta i ja agafar la baixada cap a Tordera.

ST FRANCESC

Font baixant de Coll de Querós cap al pantà.

BASSA

Bassa de regadiu

PRESA SUSQUEDA

Baixada al Pont de Querós

Aquí comença la baixada al pont de Querós i desde on veiem els pilars del Pont de Palou al principi del mateix meandre.

Baixada al Bracs

Font del Bracs

Pont de Querós

Sant Martí­ de Querós al llindà del nivell del aigua del pantà quant es ple, i al final el turó del Mal Sopar.

Turó del Mal Sopar

Turó del Mal Sopar on hi oneja una senyera ven be al cim del turó, ara al descobert per la greu sequera.