Terrall-Garrigues2.0 Llarga 2023

April 11, 2023
April 2023

near Les Borges Blanques, Catalunya (España)

El traçat llarg de la Terrall-Garrigues 2.0 del 2023, d'uns 55km i 1200d+, és un circuit que passa per tres zones diferents (massís dels Bessons, Serres de l'Albi i els altiplans de l'Albi i les Borges) que es recorren en dues fases, una de més dura i treballadora, i una altra més ràpida i fluïda. La major part del desnivell s'acumula a la primera part. Sempre anirem alternant pista amb senders ciclables, molts dels quals han estat restaurats a partir d'antics passos de persones o animals que passen per les diverses partides de terme de la contrada. Hi ha informació d'aquests senders als "cromos" de la TG2.0, que es poden consultar a l'Instagram de la Terrall-Garrigues 2.0, així com un mapa per guiar-vos i ubicar-los. Recomanem molt llegir-los per conèixer les històries i altres curiositats de cada un. Tot el circuit es pot fer sense ficar un sol peu a terra, tot i que hi ha 2 o 3 punts que com és natural, potser seran més difícils per ciclistes de nivell baix o mig.

Si cónvé, peu a terra i a continuar que no passa res!

Amb el tret de sortida des del parc del Terrall, ens dirigirem cap a l'Escola de Capacitació agrària, per després pujar corriol del Cau del Vent, una bonica raconada amb la que iniciarem l'ascenció al massís dels Bessons. Un cop dalt del Pla del Pepe, seguirem per un corriol de llisera acompanyats de vinyes i boniques vistes de la Vall de l'Estret, on hi acabarem baixant a tota velocitat pel sender del Tros del Perdut i la Cabana del Platots.  Un cop allí, ens espera el Racó del Petxa, una pujada escalonada que ens anirà exigint cada cop més. Seguidament ens dirigirem fins al corriol dels Pous de Tirador, per tornar a ascendir cap al massís, aquest cop direcció als Marquesos, el segon pic més alt de la serra dels Bessons per darrera de la Punta del Pouet. Tindrem el 1r habituallament cap al final de la pujada. Destacables són les vistes que tindrem tota l'estona.

Un cop dalt del massís, encara al terme municipal de les Borges, no tardarem en baixar pel Racó del Purgatori, per un sender que començarà sinuós però que ràpidament agafarà una forta pendent de baixada en la que podrem agafar molta velocitat. Tot seguit, ja passat el Km 15, virarem cap a l'esquerra per un camí que ens durà al sender dels Estiràs, que llueix un bosc mediterrani de muntanya i que circula per diversos racons subsidiaris de la Vall dels Estiràs (el de la banyera, el del Roques de l'Albi, el del Salla, i les llenyes del Mardino), per acabar entrant al Racó del Pom per un sender que recorre aquest llarg barranc de dalt a baix pel coster obac, amb vistes increïbles, i que a la seva part final, passa pel Racó del Querido, a on disfrutarem d'un descens espectacular per un bosc i antics camins de feixa. El descens és tècnicament assequible, i tot i que a algú li pot fer una mica de vertígen algun punt, el corriol està ben aperaltat per donar la suficient seguretat. Un cop a baix al fondo, pujarem pel camí del Racó del Pom directes cap al seu coster de solana per anar a buscar el sender de la Comandilla, on crestejarem primer amb unes vistes magnífiques de tot l'Urgell, per entrar seguidament a la Comandilla pròpiament, una raconada ampla i obaga, que recorrerem de dalt a baix per un sender molt treballat, dinàmic i un punt exigent físicament, alhora que apassionant, fins a donar al Camí Ral. En aquest punt, haurem baixat des de dalt del Purgatori fins baix a la Comandilla, enllaçant senders durant més de 8km. Per això hem anomenem aquest tram com a "Sender llarg dels Racons".

Un cop a baix doncs, ens separarem del circuit curt, que virarà a esquerra cap a les Borges, i continuarem el traçat llarg cap a la dreta pel Camí Ral direcció a l'Albi, una pista ampla que va paral.lel a l'AP2, i que va pujant progressívament mentre entrem al terme de l'Albi. Farem cap al Barranc de Ca la Inés, per pujar després cap a la partida de la Canalissa on ens hi espera un sender senzill però molt bonic, que serpenteja per aquesta raconada humida i boscosa, acumulant uns metres més de desnivell. Al sortir del sender, agafarem un camí que ens portarà a la Roca Barrada, un punt emblemàtic de la zona on veurem una gran roca partida per un llamp, per seguir ascendint per la partida dels Pallaresos. Tota aquesta contrada té un encant natural únic, combinant conreus, bosc i muntanya obagosa, que ens encisarà, i també ens cansarà. Un cop dalt de les Serres, baixarem pel corriol de la Clota, un pas molt variat, que acaba en una trialera una mica argallada, la qual és ciclable però cal estar ben a l'aguait per mirar per on rodem. Un cop a baix, seguirem pel Camí Ral una estona més, i cap al Km32, ens desviarem a l'esquerra cap a l'Aiguamoll, una Vall molt important que uneix les Borges amb l'Albi, i en la que durant el descens per camí, tindrem el que podríem dir el primer descans del circuit, que durarà poc, perquè ens espera un altre gran esforç en forma de dos magnífics senders però ben exigents; el primer, més tècnic (Cabró del Baró), passa per antigues propietats de la baronia de l'Albi, i el segon, amb fort pendent de pujada pel Comellar, ens durà dalt als Plans, on al Km37 i després del 2on habituallament, agafarem el sender del bosquet i la Coma del Pou (terme Vinaixa), començant així la 2ª part del circuit, més de baixada i ràpida.

Un cop a baix de la coma,  pujarem una mica cap al pla de Falliver (T.M. Albi), on ens hi espera un tram en el que alternarem diversos corriols amb camí, com el corriolet de l'Espardenyer, dit així perquè discorre pel pla del mateix nom, l'Alzina del Pau (on veurem un gran exemplar d'aquest arbre), la trialera de l'Aiguamoll (cal vigilar a la baixada forta, mirar bé per on rodem), i el sender de les Garses al Km 45 i ja tornant al terme de les Borges, tancant així el repertori de senders d'aquesta edició. D'aquí fins al final, tot discorrerà per camí ample per diverses partides de regadiu del terme de les Borges, en general fent lleugera baixada, en la que podrem cobrir els 8 Km restants cap a l'arribada a força velocitat.