Stokkum, mountainbike-route Zeddam

September 16, 2020
September 2020

near Stokkum, Gelderland (Nederland)

Prachtige officiële mountainbike-route van zo'n 26 kilometer door het mooie Montferland/Bergherbos.
De route is gemarkeerd met een zwarte driehoek met de twee rondjes eronder.
Het traject is voor 99% onverhard en kent diverse pittige klimmetjes en afdalingen, single tracks en listige kombochten. Kortom spectaculair. Door mij als middelmatig bestempeld. Door mijn gebrek aan ervaring vond ik de tocht zwaar maar getrainde jongere fietsers zullen het misschien lichter vinden.

Gestart vanaf camping De Slangenberg in Stokkum eerst een klein stukje aanrijden naar de route welke we rechtsom rijden. Eerst richting Zeddam langs de Jeffry's bocht. Geen idee waarom hij zo heet. Door langs de parkeerplaats aan de Oude Eltense weg en door richting de Hettenheuvel.

Via de kleine omleiding in het parkoers, misschien een uitgesleten track, komen we bij een uitzichtpunt op het dorpje Kilder.
Nu weer omhoog en slingerend naar de parkeerplaats Klein Beekermark. Nu volgt het enige kleine stukje asfalt om weer in het bos te verdwijnen.

Door spectaculaire kombochten rijden we naar 't Peeske, een volgende parkeer/start mogelijkheid zelf met campingaccomodatie.

Verderop rijden we tegen de grens met Duitsland op. Er staat een heuse grenspaal op het pad, maar we blijven in Nederland.
Over de Hooge Heide en langs de Eltenseweg (wel onverhard) gaan we naar de Hulzenberg. Dit vond ik de zwaarste klim van alle.
Na dit hoogste punt gaat het naar beneden tot aan de kruising waar we weer rechtsaf terug rijden naar de camping.

Absolute aanrader deze omloop.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

PictographCampsite Altitude 80 ft
Photo ofStart vanaf camping De Slangenbult in Stokkum Photo ofStart vanaf camping De Slangenbult in Stokkum Photo ofStart vanaf camping De Slangenbult in Stokkum

Start vanaf camping De Slangenbult in Stokkum

Camping 't Peeske

Grenspaal

Parkeerplaats Hulzenberg

Rechtsaf weer naar de camping terug