Smeerling, mountainbike-route Vlagtwedde

Photo ofSmeerling, mountainbike-route Vlagtwedde Photo ofSmeerling, mountainbike-route Vlagtwedde Photo ofSmeerling, mountainbike-route Vlagtwedde

August 18, 2020
August 2020

near Smeerling, Groningen (Nederland)

Leuke officiële mountainbike-route door het prachtige Westerwolde. De route is ruim 33 kilometer lang en wordt door blauwe tekens aangegeven. Helaas staan niet overal de pijltjes dus af en toe rijdt ik niet helemaal de juiste route.

Om de foto's in een hoge resolutie te bekijken; klik op de pijltjes rechtsboven, de foto's worden dan vergroot en van betere kwaliteit getoond.

Wij starten in het pittoreske gehucht Smeerling en pakken daar de route op. We rijden door de oude bossen van Smeerling langs een "ligstoel" met uitzicht op het stroomdal van de Ruiten Aa naar het bruggetje bij dezelfde beek.

Nu rijden we door het stroomdal naar het gehucht Renneborg waar we de beek oversteken en linksaf naar Vlagtwedde rijden. Dit gedeelte gaat geheel over fietspaden en pas bij het Emslandermeer gaan we weer onverhard verder door het bos en langs het meer zelf.
Voorbij het Emslandermeer gaat het linksaf langs akkervelden en verderop weer linksaf langs het Mussel-Aa-kanaal naar Veele.

Vanaf Veele slingeren we door het oude landschap richting Wessinghuizen en steken diverse keren de beekjes over die het landschap doorkruisen.

Voor Onstwedde buigen we weer af en in een ruime boog rijden we door het nu wat open landschap terug naar Smeerling.
We bekijken de bijzonder mooie boerderijen die hier staan en gaan nog even spelen bij de doorwaadplaats in de Ruiten Aa.

Al met al een leuke route door een mooi landschap met wisselende omstandigheden. Soms niet al te goed aangegeven en misschien voor de gevorderde fietser iets te makkelijk of simpel. Voor mij was het prima.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

Photo ofStart en parkeerplaats in Smeerling Photo ofStart en parkeerplaats in Smeerling Photo ofStart en parkeerplaats in Smeerling

Start en parkeerplaats in Smeerling

Photo ofLigstoel met uitzicht over het stroomdal van de Ruiten Aa Photo ofLigstoel met uitzicht over het stroomdal van de Ruiten Aa

Ligstoel met uitzicht over het stroomdal van de Ruiten Aa

Photo ofBruggetje met informatie en picknickplek aan de Ruiten Aa beek Photo ofBruggetje met informatie en picknickplek aan de Ruiten Aa beek Photo ofBruggetje met informatie en picknickplek aan de Ruiten Aa beek

Bruggetje met informatie en picknickplek aan de Ruiten Aa beek

Ruiten Aa beek bij Renneborg

Bos bij de golfclub van Vlagtwedde

PictographLake Altitude 3 ft

Emslandermeer

Bruggetje over de Ruiten Aa

Doorwaadplaats in de Mussel-Aa

kanaal oversteken en rechtsaf

Rechtsaf brug over en meteen weer linksaf water volgen