SELMELLA SABORELLA

April 1, 2016

near El Pont d'Armentera, Catalunya (España)

Pedalada per l’Alt Camp, per visitar tres castells de l’Alt Gaià, que van formar la frontera sud de la Marca Hispànica. La línea defensiva del riu Gaià que va fer de frontera natural entre el Comtat de barcelona i Al-Andalus.
Sortim del Pont d’Armentera per la carretera C37 fins davant la fabrica de Tuvatextil on agafem el camí del barranc de les Bruixes, que en lleugera pujada segueix el GR 175, fins el Coll de Sarria. Agafem el camí de Vallespinosa a la dreta i passem pel espectacular estret del Palatí. En forta pujada per un camí pedregós ens enfilem pel Peny de Selmella, tenim molt bones vistes.
Arribem al despoblat de Selmella, on trobem un avituallament de la Marxa de resistència entre l’Alt Camp i la Conca. Veiem l'església romànica de sant Llorenç l'únic edifici que queda mig dempeus, i encimbellat al turó hi ha les restes del castell. Des del castell tenim unes magnífiques panoràmiques de la vall del Gaià i el camp de Tarragona.
Continuem per el camí de Selmella a Vallespinosa per l’obaga de serra Morena, prop del coll de les Agulles ens desviem a l’esquerra seguint el camí nou de cal Coca que en continua baixada ens porta a Vallespinosa. Algun tram el camí està malmès.
Vallespinosa pertany a la Conca de Barberà, és un bonic poble engorjat, de segones residències, restaurat amb una arquitectura respectuosa amb l'entorn. Del castell situat damunt del poble sols se’n conserven dues torres circulars i part de la muralla.
Agafem el camí del Clot de Comadevaques i passat les restes del mas de Pava ens desviem a la dreta per pujar al castell de Saborella. Situat sobre un turó arrodonit no forma part de la marca hispànica perquè es posterior a la reconquesta i esta en bastant bon estat de conservació.
Baixem cap a la plana de cal Mandil on hi ha l’esquelet d’un roure centenari, i ja en continua baixada retornem a Pont d’Armentera