Photo ofRuta pel Priorat- Montblanc+Prades+Escala Dei+Gratallops+Falset+Porrera+Siurana+Prades+Capafonts+Farena Photo ofRuta pel Priorat- Montblanc+Prades+Escala Dei+Gratallops+Falset+Porrera+Siurana+Prades+Capafonts+Farena Photo ofRuta pel Priorat- Montblanc+Prades+Escala Dei+Gratallops+Falset+Porrera+Siurana+Prades+Capafonts+Farena

19585
May 10, 2019
May 2019

•   4.8 2 Reviews

near Prades, Catalunya (España)

Ruta per descobrir el Priorat i el Montsant passant per alguns dels punts mes representatius d'aquestes àrees. El recorregut transcorre principalment per pistes totalment aptes, encara que hi han alguns trams de molta dificultat i que es necessari baixar de la bicicleta, especialment en el nostre cas que anàvem amb alforges. Tot i tenir que anar a peu algun tram està totalment justificat perquè desprès descobrirem unes vistes que ens faran oblidar l'esforç anterior.
La sortida te com origen Montblanc I la primera etapa arribar a Prades passant pel Monestir de Poblet i Vilanova de Prades. La segona etapa arrenca a Prades, l'Albarca i un vistes espectaculars des de la Serra Major en el massís del Montsant i baixant a Escala Dei, Gratallops i final a Falset. La tercera etapa encara es mes espectacular, des de Falset anem cap a Porrera i Pugem a Siurana per gaudir de unes vistes espectaculars finalitzant de nou a Prades. I finalment la quarta etapa des de Prades pugem al Tossal de la Balltasana, baixem a Capafonts i Farena per després descobrir el espectacular mirador de les tres Creus i finalitzar la ruta a Montblanc.

Anem a descriure la ruta etapa per etapa una mica mes a fons:

Etapa 1- Montblanc-Monestir de Poblet-Vilanova de Prades-Pràdes

Descarregat la ruta indivdual des de aquest link:

Descarreguem les bicis a Montblanc tot just al costat de la muralla en un parking ampli al costat de la policia municipal, fem un cafè i arranquem. La primera part es bastant suau fins arribar a Poblet, lloc ideal per fer una parada i agafar una mica de forces perquè a partir d'aquí començar una pujada molt llarga per pista, i a continuació la baixada continua essent per pista ample i bona, fins sortir a una pista asfaltada que acaba a la casa de Castellfollit a on hi ha un zona amb taules i bancs de pedra per tornar a recuperar forces. En aquest punt us trobareu una zona mes concorreguda pel caminats.
Tot seguit iniciem de nou la pujada que acaba a un mirador cap a la vall de Poblet. La pista continua en aquest punt amb trams de pujada i baixada majoritàriament en molt bon estat i fàcils de seguir fins arribar a Vilanova de Prades a on nosaltres parem a menjar al casal que està just a l'entrada del poble.
El restaurant està be perquè a la part del darrera te un pati que es veu des de el restaurant i permet guardar les bicis a la vista. El poble no te gaire mes oferta de restauració.
Des de Vilanova fins a Prades no hi ha molta distancia i el recorregut està bastant bé però pràcticament tot ell es de pujada fins sortir a la carretera per fer el darrer quilometre fins Prades.
Cal Crispi es la casa triada per dormir i us puc assegurar que ha estat un encert per l'atenció i pel coneixement de la zona del propietari que ens va explicar una mica que ens trobaríem al dia següent. https://www.calcrispi.com/

Etapa 2-Prades-L'Albarca-Serra Major-Escala Dei- Gratallops-Falset

Descarregat la ruta indivdual des de aquest link:

La segona etapa comença molt bé amb l'esmorcar a Cal Crispi, https://www.calcrispi.com/.
Sortim de Prades per la mateixa carretera que havíem arribat i agafem una pista que segueix el gr a la dreta de la carretera, el recorregut es molt xulo però haurem d'anar en compte perquè el camí va baixant i hem d'estar atents perquè en un tram ràpid hem de girar a l'esquerra seguint el gr i ens portà a un camp a on sembla que s'acaba el camí però haurem de seguir el camí bordejant el camp fins arribar al costat de la carretera a on retrobem les indicacions del gr.
En molt poca estona tenim la primera dificultat del dia que es un corriol que puja i està empedrat, però nomes serà un tastet perquè una vegada arribem a l'Albarca, poblet molt petit amb la seva església que val la pena parar uns minuts per fer unes fotos i continuar.
Aquesta parada serveix per agafar aire perquè a la sortida trobarem una pista encimentada en molts trams. Els que esteu acostumats a voltar per la muntanya ja sabeu que significa una pista encimentada en la muntanya, una rampa de tres nassos i així es. Una vegada superada les fortes rampes i ja en la part plana arriba la primera part difícil de la sortida, si continueu uns metres per la pista arribareu a una ermita, però seguint el track comenceu a seguir un corriol que acaba en un punt a on s'ha de posar peu a terra i arrossegar la bici, si o si. Son pocs metres però cansats.
Es una putada però totalment recompensat quan arribeu al final de la pujada i podeu gaudir de les vistes si el dia us acompanya, podeu veure el pantà de Siurana, Siurana, vaja tot el Priorat de la serralada del Montsant.

Nosaltres esmorcem de nou en una pedra que fa de mirador anomenat la Roca Corbatera, passem pel seu costat i continuem el corriol que transcorre totalment per la Serra Major i que ens va portant diferents vistes de l'entorn. Desprès d'una bona estona gaudint del recorregut amb molta pau i tranquil·litat arriba l'hora de tornar a la vall i ho fem per un grau que baixa fins la població de la Morera de Montsant. El que passa que la baixada no es gens fàcil a l'inici es tècnica i assequible en bici, però a mida que ens acostem al grau es fa tant difícil que hi han trams que s'han de fer a peu.
Una vegada a la Morera de Montsant tots es pista bona fins arribar a la Cartoixa d'Escala Dei, que divisareu des de dalt i es realment bonica.
A Escala Dei us recomano menjar en el restaurant El Rebost, es van fer unes botifarres dos ous ferrats, amb fesols, samfaina, cafès i ben atesos per 12€.
En aquest punt ja hem gaudit de la part mes bonica de la etapa i mes dura, ara toca rodar mes per pistes totalment cicables. A la sortida de Escala Dei pugem una mica però després tenim bastant trams de baixada majoritàriament, passant pel costat de la Vilella Alta, creuem La Torrojà del Priorat per la carretera en un tram de pujada i arribem a Gratallops pujant després de molta estona sense fer força amb les cames i això es nota perquè piquen una mica.

Sortim de Gratallops pel mig de les vinyes i especialment amb una rampa fortíssima que enllaça amb un corriol de baixada tècnic, pedregós i llarg fins al rierol que hem de creuar fins sortir a una bodega des de on accedirem a la carretera i arribarem a Falset.
Per dormir varem està als apartaments Falset, res especial a dir, però us recomanaria El hotel Lotus Sport que es on varem sopar de nassos i sembla que també haguéssim dormit de nassos.

Etapa 3-Falset-Porrera-Siurana-Prades

Descarregat la ruta indivdual des de aquest link:

L'esmorçar a Falset va esser a la cafeteria Agora, molt ben atesos i amb bon cafè, quelcom que fins aleshores havien troba a faltar.
Sortim de Falset per la mateixa pista que vam entrar i després de creuar la carretera de seguida comencem a pujar per una camí que acaba en corriol de pujada que desemboca en a una pista que des de la seva part mes alta ja es divisa Porrera.
Des de aquest punt tot es baixada fins la població. Des de Porrera fins el pantà de Siurana bàsicament el recorregut transcorre per carreteres asfaltades, mínimament transitades i segurament es la part mes lletja d'aquesta etapa però tingueu paciència no gasteu energies perquè després del pantà de Siurana arribar la part brillant i vistosa de l'etapa.

Desprès de quatre fotuuus al pantà el voregem totalment fins sortir molt a prop de Cornudella de Montsant i segurament des de la pressa del pantà ja sabeu quin es el repte i part mes interessant d'aquesta etapa perquè segurament ja fa estona que heu vist Siurana dalt de muntanya com mira atentament el pantà i ens diu, pugeu.

Dit i fet, des de Cornudella agafem la carretera com únic accés cicable fins Siurana, però durant els 8 quilometres de distancia que tenim fins arribar a Siurana patirem fortes pujades abans no arribem a coronar i acabar els dos darrers quilometres mes plans.
A Siurana dedique el temps necessari per gaudir de les vistes amb els diferents miradors que les seves roques ens proposen.
Com a altres punts us proposo menjar al Bar l'Acacia que es on varem fer-ho nosaltres i varem menjar prou bé.
Amb gran part de l'etapa feta sortim de Siurana per la carretera i abans de començar a baixar agafem una pista que surt a la dreta que a mida que avancem no anirà canviant molt però bàsicament va pujant fent tobogans, està en bon estat però no absenta de moltes pedres, especialment en el tram final que te una baixada totalment plena de pedres.
I com a Prades varem està molt be al final de la primera etapa repetim de nou a Cal Crispi. https://www.calcrispi.com/

Etapa 4-Prades-Tossal de la Balltasana-Capafont-Farena-Mirador de las Tres Creus-Montblanc

Descarregat la ruta indivdual des de aquest link:

Hauria de haver estat l'etapa mes còmode a priori i menys vistosa però al final no va esser així, us explico.

Nomes sortir del poble la pista es comença a enfilar suaument en direcció cap el nostre primer objectiu del dia, el Tossal de la Balltassana.
Se suposa que des de el Tossal han d'haver unes bones vistes però malauradament no us ho puc confirmar perquè el dia estava emboirat i no varem veure res, quina llastima. En qualsevol cas ho varem compensar a la baixada parant a veure la cova d'en Pere, suposadament el Pere va aprofitar la curiosa disposició natural de les roques per edificar-se la seva casa.

Com que la tornada cap a Capafonts es per pista molt bona amb poquets trams de pujada, sortim de la pista per fer-ho una mica mes distret seguint un corriol molt fàcil principalment de baixada que ens portarà molt a prop de l'ermita de l'Abellera. En aquest punt ja portarem una bona estona de baixada però encara ens queda mes baixada fins arribar a Capafonts.

A Capafonts busquem possiblement l'únic bar del poble per fer una paradeta i ens adonem que aquest bar va participar al concurs de tv3, joc de cartes. Nosaltres no mengem aquí i no podem veure quina es la qualitat dels seus menjars, però el propietari es una persona simpàtica.
Seguim el nostre recorregut i avui es el dia de les ermites perquè tornem a passar per davant de l'ermita de l Mare de Deu de les Barulles. En aquest tram el recorregut es còmode amb pujades i baixades fins arribar al poble de Farena a on decidim parar a menjar. Desprès d'establir conversa amb la gent local i fer-lis cinc cèntims del recorregut que estem fent aquest dies es posen les mans al cap quan li diem per on continuarem la ruta. Upsss!!!!

Abans de dir-vos com va anar, val a dir que el restaurant Bruguet, possiblement l'únic del poble, bastant freqüentat per gent de a peu, també es un lloc recomanable per fer un bon dinar. Aprofitem l'hora de dinar per veure alternatives perquè estàvem acollonits després dels seus comentaris, però cada alternativa que li proposàvem ens deien que era pitjor, per tant, res a fer i endavant amb el recorregut previst. Segons la gent local des de que deixem la carretera i comencem a pujar tenim uns 7 quilometres de pujada impracticable especialment de la casa de la Bartra.

Sortim de Farena un parell de quilometres per carretera i ja hi som al camí que puja però bastant còmode perquè està asfaltat fins la casa de la Bartra. De moment cap problema important, poc a poc i bona lletra. A la Bartra s'acaba la part bona i ja es camí empedrat amb rampes importants i amb un terreny difícil per les pedres però res impossible de superar, o sigui, que anem fent sense parar tranquil·lament superant metre a metre. Ja portem la meitat del recorregut i fins i tot hem trobat petits trams amb menys pujada fins i tot pla per respirar una mica ai agafar forces per les següents rampes. Estem expectants per trobar el punt insalvable i pensem que segurament està a la part final a on el track ens mostra varies esses consecutives. Res mes lluny de la realitat arribem al Coll de la Mola sense haver posat el peu a terra i satisfets per haver superat tot aquest tram que es difícil i llarg, arribant molt cansats però lluny dels comentaris de la gent local. Llastima que no varem tenir l'oportunitat de comentar-lis com ens va anar perquè una pròxima vegada els seus comentaris fossin molt diferents i mes positius, perquè sense ser cap cracks ho varem fer damunt de la bici.

I desprès del gran esforç del dia ja som a la pista, son dos quilometres fàcils que desemboca en un corriol que ens portarà al mirador de les Tres Creus, aquesta vegada si podem gaudir de les vistes perquè el dia es radiant i fins i tot veiem el mar. Descanseu i gaudiu l'entorn perquè la sortida ja arriba al a seva fi.

De tornada per la pista es molt ràpida i després d'un tram entre el bosc de camí a camí, pujant i baixant, iniciem una llarga baixada , quasi interminable per una camí com es normal tot aquest dies empedrat, fins a Montblanc. Encara que us sembli fàcil, no ho es i la baixada amaga alguna pujada molt curta e intensa.

Espero que si feu aquesta ruta gaudiu tant com nosaltres.

Salut i força als pedals

Traducción de google al castellano la encontrareis en la descripción individual de cada etapa.

Albarca

Font

Mirador Roca Corbatera

Mirador_Roca_Corbatera

PictographPicnic Altitude 2,586 ft

Picnic

PictographProvisioning Altitude 1,342 ft

Restaurant el Rebost

Restaurant amb bon servei. Butifarra, 2 ous ferrats, fesols i sanfaina per 12€. Mmmmm!!

Esglesia Gratallops

Pantà de Siurana

Pantà_de_Siurana

PictographRiver Altitude 1,487 ft

Creuar per la cua del pantà

Creuar_per_la_cua_del_pantà

Mirador_de_les_tres_Creus

La Cartoixa d'Escala Dei

La_Cartoixa_d'Escala_Dei

Photo ofInici trialera acabant amb un grau. Photo ofInici trialera acabant amb un grau. Photo ofInici trialera acabant amb un grau.

Inici trialera acabant amb un grau.