Ruta del Ter: Girona - Gola del Ter (Estartit)

Photo ofRuta del Ter: Girona - Gola del Ter (Estartit) Photo ofRuta del Ter: Girona - Gola del Ter (Estartit) Photo ofRuta del Ter: Girona - Gola del Ter (Estartit)

-8 ft
June 22, 2013
June 2013

•   5 2 Reviews

near Santa Eugènia de Ter, Catalunya (España)

La ruta comença a la plaça de l’Assemblea de Catalunya a Girona ( rotonda Palau de Fires), punt on enllaça amb la Ruta del Carrilet (zona de les Hortes de Santa Eugènia). Creuarem el Pont de Fontajau, construït a principis de la dècada dels noranta i una vegada darrera del pavelló de Fontajau, vorejarem el Ter per l’amplia zona verda fins arribar a la passera que comunica amb la Devesa de Girona. Passarem per sota d’aquesta passera i continuarem vorejant el Ter, per un corriol primer i per una pista desprès fins arribar just al darrera de l’Hospital Josep Trueta de Girona; pocs metres més endavant, una tanca d’obres ens barrarà el pas. Es tracta de les obres de construcció d’un pont que ha d’unir els vials de Fortajau amb l’altre costat de riu, és a dir Pont Major. Aquest punt haurem d’intentar evitar-lo o ve girant a l’altura de l’hospital o ve creuant la tanca pel punt més pròxim al riu, entrant dins del perímetre d’obres. Una vegada passada aquesta incidència en trobarem a l’inici de l’Autovia de Sarrià de Ter (rotonda del Trueta i accés a Fontajau). A partir d’aquest punt continuarem per la vorera fins arribar al Pont de l’Aigua que uneix Sarrià de Ter amb Pont Major. Creuarem la carretera i seguirem pel Carrer Major de Sarrià primer i pel Carrer de Vora Ter de Sant Julià de Ramis desprès. En trobem exactament en el tram més perillós de tot el recorregut, ens espera un kilòmetre pel voral de la Nacional-II, un tram que no podem esquivar de cap manera degut a que no hi ha via alternativa. Seguirem fins a l’empresa de “Ciments Girona” on girarem a la dreta i deixarem ja de manera definitiva la part més transitada. Ara ens espera un agradable trajecte resseguint el Ter per la seva banda esquerra (direcció aigües avall), anomenat Camí del Congost. Part d’aquest camí va paral•lel al Ter i també al canal de Sant Jordi. Sortim del camí paral•lel al riu per entrar a la zona de conreu, es tracta del Pla de Medinyà. En aquest tram seguim en paral•lel amb l’Autopista AP-7, passant pel costat d’un pont que creua la mateixa autopista i que si ens interessa ens comunica amb el Nucli de Medinyà. Amb poca estona ens endinsarem en una zona d’arbredes, molt agradable per evitar una excessiva radiació solar. Aquest tram continua pròxim al Ter en el seu inici, i acaba apartant-se’n fins a creuar la Riera de la Farga, l’únic torrent a salvar en tota la ruta. Sortim d’aquesta zona d’arbredes i amb tan sols tres o quatre minuts arribem al poble de Cervià de Ter, en aquest punt portem aproximadament una hora de trajecte, corresponent a una tercera part del total.

Creuem el poble seguint la GI-633, sense deixar en cap moment la vorera dreta, fins a girar 90º per enllaçar amb el Carrer dels Saules primer i amb el camí de les Ribes “del Ter” desprès. Ara si que entrem de ple en una extensa zona de plantació d’arbres, tornem a passar una llarga estona pedalant a l’ombra d’aquestes arbredes, on en algun punt és freqüent trobar-hi grans bassals que haurem d’esquivar i amb alguna part del camí repleta de grava per evitar la formació de fang i basses, però que ens dificultarà transitar-hi còmodament. Arribem al gual o passallís de Sobrànigues, on creuarem el Ter per primera vegada, punt on podrem contemplar una magnífica panoràmica del Ter i de la seva vegetació de ribera. A partir d’aquí haurem de circular per asfalt, seguint la GI-6424 fins a Sant Llorenç de les Arenes. Passat Sant Llorenç deixem l’asfalt i ens endinsem per pista forestal on trobarem un parell d’encreuaments mal senyalitzats. El primer girarem a la dreta i el següent a l’esquerra, i finalment enllacem amb una pista ampla que ens portarà fins la Presa de Colomers, punt on tornarem a canviar de costat de riu, costat que ja no deixarem en tot el recorregut. A la Presa de Colomers s’hi ha acondicionat un pas cicloturista, promogut pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional i cofinançat per la Comunitat Europea. La Presa de Colomers va ser construïda entre els anys 1963 i 1970, per regar la plana de la dreta del Ter i per regular el cabal de l'aigua del Rec del Molí. La presa té 103 metre d'amplada, 18 metres d'alçada i 1 Hm³ de capacitat, amb cinc comportes centrals grans i dues de laterals més petites, i un canal d'enllaç amb el Rec del Molí. Seguim el nostre trajecte, i creuem la plana fèrtil pel mig dels camps de conreu, amb la vista posada a la nostra mà esquerra, veient el poble de Jafre. Voregem el Molí de Jafre i poc més endavant enllaçarem amb l’antic camí de Verges, punt on farem un gir de 90º a la dreta. Just en aquest punt d’unió amb la població de Jafre portarem unes dues hores de camí, i afrontarem ja la última part de trajecte 2/3.

Seguim pedalant per la plana d’unió Jafre-Verges, resseguint aquest antic camí on poc abans de creuar la C-252 trobarem la bifurcació amb Verges que ens queda a només 300 metres de distància. Creuem amb precaució aquesta carretera i continuem pel camí vell, en aquest cas, entre Verges i la Tallada d’Empordà. Passem per una zona fructícola (la del Mas Badia) i finalment al arribar a una petita arbreda molt ben cuidada, girem a la dreta per arribar fins el Nucli de Canet de la Tallada. Creuem aquest petit nucli de cases “rehabilitades” i seguim pel camí dels Comuns fins el Pla d’Ullà. A la dreta ens quedarà la Resclosa d’Ullà, un espai inclòs a la Xarxa Natura 2000, comprès dins la zona de Riberes del Baix Ter i que es troba també inclòs dins del Parc natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter des del maig de 2010. Fent camí pel marge esquerra del Riu Ter, arribarem a Torroella de Montgrí i creuarem el pont de la C-31 sobre el Ter, per la part de sota. Ens endinsem en els primers carrers del nucli de Torroella per agafar el Camí del Mig, on al trobar-nos en aquest punt, ja només ens faltaran 6,1 Km fins la Gola del Ter; o ve 7,1 km, si el nostre objectiu és arribar fins a l’Estartit. Durant la part final del nostre trajecte contemplarem una bonica visió del Massís del Montgrí amb el poble de Torroella de Montgrí als seus peus. La part restant excepte l’últim tall, es realitza per asfalt. Aquesta última part ja es comença a entreveure que tenim el mar molt pròxim, ja sigui per la seva inconfusible salabror a l’ambient, o ve ja sigui per la brisa marina que ens hi acabarà d’acompanyar. Entrem en un petit corriol per trepitjar ja la sorra de la Platja, la Gola del Ter!!! Som a la desembocadura del Ter, punt final del nostre recorregut (unes tres hores).

La tornada es pot realitzar desfent el trajecte realitzat o ve dirigir-nos fins a l’Estartit que ens queda a només un kilòmetre. Pedalar per la sorra és dificultós o fins i tot impossible, similar a la TitanDesert suposo, jo us recomano fer-ho vorejant la costa, arran de mar i passar per la part molla, la que deixa l’aigua, i que en alguna ocasió ens mullarà les rodes de la bici. La sensació és de total llibertat, una experiència nova i divertida, això si, heu de rentar bé la bicicleta una vegada arribats a destí per evitar la corrosió de la sal.

Arribats a l’Estartit podeu anar fins a una parada de bus situada al Passeig Marítim i agafar un autocar regular de la companyia AMPSA. No us asseguro que us puguin carregar la bici, ja que la companyia hi posa impediments i mala cara, ja que diu que treu lloc als equipatges de la resta de viatgers i que a més els autocars no estan preparats per a portar-ne. Excuses, però que us poden obligar a tornar amb BTT, o ve necessitar d’ algú que us vingui a buscar. En tot cas, si teniu sort, el trajecte entre l’Estartit i Girona, val 6,75 Euros (dissabte).

Salut i cames companys!!!

Cervià de Ter

PictographRiver Altitude 102 ft

Gual o passallís de Sobrànigues

PictographBridge Altitude 117 ft

Presa de Colomers

PictographReligious site Altitude 173 ft

Sant Llorenç de les Arenes

La Tallada d'Empordà (nucli de Canet)

PictographIntersection Altitude 71 ft

Encreuament cap a Verges 0,3 Km

• Dédé34 Sep 9, 2018

Comment envoyer les traces sur GPS Garmin Edge sans passer par mon smart phone
    Cordialement

• Photo of albertroura
    albertroura Sep 10, 2018

Dédé34, je ne sais pas. Je ne sais pas comment le transférer. Recherche sur internet... bon itinéraire!

• masfi76 Sep 16, 2018

Ruta llarga però fàcil.

• Photo of albertroura
    albertroura Sep 17, 2018

masfi76 gràcies per la teva valoració!

• Photo of iuconlas
    iuconlas Aug 8, 2021

Ruta sencilla pero que necesita un mínimo de entrenamiento para aguantar el pedaleo durante tanto tiempo