Ruta del Rey Fernando - Etapa 2 - Uncastillo-Isuerre (IBP 129)

Photo ofRuta del Rey Fernando - Etapa 2 - Uncastillo-Isuerre (IBP 129) Photo ofRuta del Rey Fernando - Etapa 2 - Uncastillo-Isuerre (IBP 129) Photo ofRuta del Rey Fernando - Etapa 2 - Uncastillo-Isuerre (IBP 129)

October 18, 2023
October 2023

near Uncastillo, Aragón (España)

Etapa força més llarga i dura que la primera. No hi ha grans desnivells però el quilometratge i el terreny posen a prova la resistència de cadascú.

Sortim d'Uncastillo cap amunt per anar en direcció a Castiliscar amb un tram de dents de serra. El corriol de la Gabardilla que segueix un PR és un xic boscós però té la gràcia de ser força solitari. Després de l'última pujada abans de Catiliscar, per mi ve el millor corriol de tota la ruta, ja que és un corriol net pel mig del bosc i tècnicament amb la dificultat justa.

Aquest corriol ens durà fins a Castiliscar, on es pot fer una parada per avituallar- se. En el nostre cas vam trobar una fruiteria ambulant.

A continuació passem pel costat d'un estany i just després ve un tram seguint el Canal de les Bárdenas pavimentat on és recomanable posar ritme per guanyar temps a la ruta.

Després del poble de Sofuentes comença la pujada, un xic pesada, a Torre de Peña. Compte si fa sol i calor perquè és molt assolellada i se't foten mosquetes al davant de la cara molt emprenyadores.

Després de coronar s'arriba a un dels punts més atractius de tota la ruta: el poble abandonat de Torre de Peña, que té un enclavament paisatgístic de somni. Molt recomanable la seva visita.

Baixem per pista un xic pedregosa i amb reguerons fins al poble nou de Torre de Peña, on agafarem el camí antic de Sos del Rey Catòlico enmig de camps i conreus.

Sos del Rey Catòlico és una ciutat on es pot dinar i que té molt Patrimoni per encantar-se una bona estona.

Deixem Sos de Rey Católico i poc després agafem el camí de Petilla que s'anirà convertint en un corriol GR que va pujant suaument i que tècnicament té certa dificultat. És una part molt bonica, salvatge, boscosa però que es fa molt dura, sens dubte el tram on es pateix més de l'etapa.

Ens fiquem dins de la Comunitat de Navarra i agafem la carretera que ens portarà fins a Petilla de Aragón, que malgrat el nom, és de Navarra. Abans d'arribar al poble trobem una hort abandonat amb pomeres i parres que aprofitem per avituallar-nos.

Petilla d'Aragón és un poble petit navarrès enfilat conegut per ser on va néixer el metge Santiago Ramon y Cajal. La seva casa natal és una casa-museu que es pot visitar.

Acabem de pujar fins a una collada per bona pista i l'abandonem per descendir per un camí boscós i trencat fins arribar a un camí rural que ens durà a creuar el riu d'Onsella i fer les últimes rampes fins a Isuerre.

Isuerre és un altre poble petit enfilat on la gent només es troba al bar-restaurant-hostal. Ens allotgem a la casa de la Cristina d'Airbnb, que disposa de dues habitacions, una amb llit de matrimoni i l'altre amb un llit individual i una plegatin a sota. És correcte.