Ruta del Canal d'Urgell- 1a etapa Guissona-Mollerussa

Photo ofRuta del Canal d'Urgell- 1a etapa Guissona-Mollerussa Photo ofRuta del Canal d'Urgell- 1a etapa Guissona-Mollerussa Photo ofRuta del Canal d'Urgell- 1a etapa Guissona-Mollerussa

May 4, 2023
May 2023

near Guissona, Catalunya (España)

La primera etapa de la ruta ens porta de Guissona a Mollerussa, tot resseguint el Canal d'Urgell.
Comencem recorrent els camins ressecs i polsosos de la Segarra, per endinsar-nos a la zona d'influència del canal a tocar de Preixana. A partir d'aquí ja anem i resseguint el canal i les seves sèquies, entrant i sortint de les poblacions que anem trobant a llarg de tot el recorregut.
Val la pena fer la ruta amb tranquil·litat per gaudir de totes les variant possibles que ens regala el paisatge.
La catalogaré com a difícil pel seu quilometratge no per ho sigui tècnicament.
Gran part de la informació dels punt d'interès de la ruta està treta de la Wikipedia, i de diferents fulletons de informació publicats a les xarxes.

L'edifici, de paredat i carreus, té un campanar de paret de grans dimensions amb dues campanes. La porta és d'arc de mig punt amb dovelles. A la part superior s'observa una petita finestra que no presenta un interès artístic rellevant.

PictographCastle Altitude 1,637 ft

L'edifici actual, tanmateix, és fruit d'una important transformació duta a terme al segle XVII, que el convertí en un gran casal o casa forta de caràcter senyorial. Al portal adovellat hi llegim la data de 1678, i a una finestra de la façana lateral hi podem veure un escut nobiliari.

PictographCastle Altitude 1,635 ft

a la llunyania podem veure els Castells de Montcortès i l'Aranyó

PictographCastle Altitude 1,629 ft

PictographCastle Altitude 1,681 ft

El castell és situat al capdamunt d'un turó que presideix tot el poble de la Curullada, dominant la riba dreta del riu d'Ondara i a la vora hi passa l'antiga carretera nacional II. Es tracta d'un edifici aïllat, al costat del qual es va construir l'església.[1]

La manca de pluges fa que la collita a primers de maig sembli de primers de juny

PictographRiver Altitude 1,044 ft

zona del Montbrú de dalt

PictographRiver Altitude 1,031 ft

Canal d'Urgell amb Preixana al fons

Zona pròxima a Bellpuig

La Fortalesa dels Vilars d'Arbeca (775 aC - 325 aC) està situada en una zona de plana, a uns 4 km d'Arbeca (les Garrigues). Construïda fa 2.800 anys, és única al món ibèric català. Les seves característiques defensives la feien inexpugnable,[1] i el seu valor històric i arqueològic la feren mereixedora de la declaració de Bé Cultural d'Interès Nacional l'any 1998

PictographRiver Altitude 942 ft

Alçada del campanar 45.39 metres, que corona l'església neoclàssica aixecada en la segona meitat del segle XVIII; fou destruïda al 1936 i refeta després del 1939

PictographWaterfall Altitude 878 ft

PictographLake Altitude 880 ft

Basses d'acumulació d'aigua

basses d'acumulació d'aigua

la banqueta del canal a tocar del pont del Tancat

PictographWaterfall Altitude 876 ft

Tant el salt de la Primera Màquina com el de la Segona es van construir amb la intenció de salvar un fort desnivell i reduir la velocitat de l’aigua. No va ser fins a principis del segle XX, després que uns junedencs anessin a visitar l’Exposició Universal de París, que els salts es van aprofitar per generar electricitat.

PictographPhoto Altitude 852 ft

Si les obres es paren les cigonyes aprofiten per fer-hi els seu nius