Photo ofRuta de Pratformiu. De Sant Llorenç de Morunys a la Pedra, Pratformiu, la Corriu i Valls Photo ofRuta de Pratformiu. De Sant Llorenç de Morunys a la Pedra, Pratformiu, la Corriu i Valls Photo ofRuta de Pratformiu. De Sant Llorenç de Morunys a la Pedra, Pratformiu, la Corriu i Valls

October 15, 2014
October 2009

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

[CA] Ruta de Pratformiu. De Sant Llorenç de Morunys a la Pedra, Pratformiu, la Corriu i Valls

Magnífic itinerari circular, amb una certa dosi de dificultat tècnica i esportiva, que discorre per la serra i plans de Pratformiu, a la capçalera del riu Cardener, entre extensos boscos de pi roig, prats, camps de conreu i masies que testimonien el tradicional aprofitament humà d'aquestes terres. El recorregut és una adaptació més curta i fàcil de l'itinerari senyalitzat pel Centre BTT Solsonès-Vall de Lord, amb seu a Sant Llorenç de Morunys.
Ruta senyalitzada.

La ruta parteix de Sant Llorenç de Morunys, on s'arriba directament des de Solsona per la carretera que, en direcció NE i resseguint el Cardener, creua l'embassament de la Llosa del Cavall.

0,00 km (908 m). L'itinerari comença a la plaça del Mur de Sant Llorenç de Morunys, al costat de l'oficina de turisme. Se surt a la carretera LV-4012, que es pren a la dreta pujant cap al NO en direcció a la Coma. Més amunt, es deixa a l'esquerra (SO; km 0,29, 926 m) la carretera que es dirigeix a Solsona pel coll de Jou -per on se'n va el recorregut de BTT- i es continua recte (NO). Hi ha una altra possibilitat de sortida des de Sant Llorenç que evita la carretera que s'explica al final d'aquesta descripció.

1,27 km (934 m). Es deixa a la dreta (E) l'antiga església romànica de Santa Creu d'Ollers, construïda al segle XI. Darrere de l'absis, hi ha una font. S'avança carretera amunt (NE).

1,87 km (904 m). Es deixa a la dreta (E) l'accés al Càmping Morunys. Una mica més endavant (km 1,99) es retroba el recorregut de l'itinerari del Centre BTT que a partir d'aquest punt se seguirà sense interrupció fins al km 25,12.

4,46 km (910 m). Bifurcació. Es deixa la carretera principal (la LV-4012) i es trenca a la dreta (SE) per la carretera d'accés a la Pedra. Cal seguir recte (SE) deixant a la dreta (SO) un desviament que duu a la font de la Puda.

5,07 km (962 m). Bifurcació. En un revolt, es deixa a la dreta (NE) l'accés a la Pedra, nucli presidit per l'església de Sant Sadurní, encimbellada dalt d'un turó. Es prossegueix per la pista que, en forta pujada, gira a l'esquerra (NO).

5,50 km (1.011 m). Es deixa a la dreta (SE) el camí a cal Bernat. Després d'unes marrades, al km 6,80 (1.143 m), s'acaba l'asfalt i la pista comença a guanyar alçada fent diferents llaçades per un esponerós bosc de pi roig. Al fons, s'observa el vessant meridional de la serra del Verd.

7,10 km (1.167 m). Es deixa a l'esquerra (E) l'accés a ca l'Argelaguer, masia elevada sobre la pista. Al cap de poc (km 7,76, 1.198 m), la pista esdevé cimentada. Més amunt, es deixa a la dreta (O; km 7,86, 1.209 m) l'accés a la casa del Jou.

8,40 km (1.268 m). Coll de Santa Creu. 100 m a mà esquerra (NO), hi ha l'ermita del Roser o de la Santa Creu. Es continua pista amunt (NE).

8,74 km (1.274 m). Es deixa a l'esquerra (NO) l'accés a cal Marqueixanes, en runes.

9,12 km (1.298 m). Bifurcació. S'abandona la pista principal i s'agafa un desviament de la dreta (SE) fent un gir de 180 graus que, en forta pujada, s'enfila pel vessant de ponent de la serra de Pratformiu, formada a base de conglomerats. Llarga i fatigosa ascensió a causa del pendent i de l'erosió del sòl (còdols). La pista fa quatre llaçades fins a creuar la serra.

11,46 km (1.566 m). Bifurcació en un collet al fil de la carena. A la dreta (O), es gaudeix d'un magnífic panorama de la vall de Lord i l'embassament de la Llosa del Cavall. Se segueix per la pista principal en direcció SE deixant a la dreta (S) un trencall que baixa amb fort pendent. Més endavant, la pista tomba al NE i després al NO remuntant amb força.

12,44 km (1.632 m). La pista fa un revolt de 180 graus a la dreta (SE) deixant un trencall a l'esquerra (SO). Després d'un tram en lleugera pujada, s'arriba al punt culminant del recorregut. La pista tomba al NE i comença un dret descens cap a Pratformiu durant el qual cal anar amb compte a causa del pedruscall que cobreix la pista i dels reguerots provocats per l'erosió.

13,40 km (1.474 m). Bifurcació als prats de Pratformiu. A l'esquerra (E) val la pena d'anar a veure les Terreres, fenomen erosiu que marca sobtadament el límit del prat. Cal prosseguir, però, per la pista de la dreta (SO) i travessar el pla a migdia passant pel costat del mas de can Quelot, dels Porxos, en runes, i de cal Gallina (km 14,18, 1.432 m), habitada a temporades i sota la qual -a l'altra banda del torrent (E)- hi ha la font de Pratformiu. Finalment, es passa la masia de ca l'Aravé, es creua un pont i, ja al final del pla, s'accedeix a una altra bifurcació.

14,54 km (1.418 m). Bifurcació. Es continua recte en el mateix sentit de la marxa (SO) deixant una pista a la dreta i es comença a pujar per un terreny argilós i cada vegada més boscat. Es franqueja una tanca deixant a l'esquerra una desviació. Se segueix recte (SO) per la pista principal i s'arriba a l'arrodonit fil de la carena que es desprèn del cim de Serra de Mitges. La pista gira al NE i emprèn una baixada llarga, franca i constant que durarà fins al km 25 del recorregut.

16,25 km (1.411 m). S'és als prats de Cap de Balç. 40 m a la dreta (S), hi ha un mirador natural sobre la cinglera, o balç, de la serra de Guixers amb espectaculars vistes de les serres de Bastets i de Busa, de la vall de Lord, l'embassament de la Llosa del Cavall i de la serra del Port del Comte. A sota mateix, destaquen les mines de guix a cel obert que donen nom a aquestes contrades. S'avança per la pista principal (NE), que s'endinsa per la vall de la Corriu, de la qual, progressivament, surten ramals que es dirigeixen a les cases que configuren l'alt veïnat de Valls.

19,74 km (1.177 m). Sant Martí de la Corriu, on destaquen la masia senyorial i l'església amb portalada gòtica. Al fons, a llevant, es veu encimbellat l'esvelt santuari de Puig-aguilar. Continua el descens i, tot seguit, es passa pel costat d'uns notables roures centenaris.

20,56 km (1.094 m). Pista principal de Valls, asfaltada. Cal seguir-la (S/SE), en baixada, discorrent a l'esquerra del torrent de Sant Martí i per un bonic bosc de pins. Es passa a la vora d'un mirador sobre el riu Aigua de Valls (km 22,88, 902 m). La vall s'obre i s'entra a les esplanades del veïnat de Valls deixant a l'esquerra les cases del Riu de Valls i les pistes a cal Teuler i cal Sastre.

24,50 km (838 m). Església de Santa Maria de Valls i, a la dreta (O), l'Ajuntament de Guixers. Es prossegueix carretera avall (SO).

25,02 km (832 m). Carretera de Berga a Sant Llorenç de Morunys (la LV-4241), al costat mateix del pont que travessa el riu Aigua de Valls. Se segueix a la dreta (SO) per la carretera en direcció a Sant Llorenç de Morunys. Als cent metres, just en el molló del km 24 de la carretera, es deixa a mà dreta (N) un camí per on se'n va el recorregut del Centre BTT i es torna a Sant Llorenç després de creuar l'embassament per un viaducte i d'haver deixat a l'esquerra (S; km 30,83, 818 m) el desviament a Solsona.

32,46 km (908 m). Plaça del Mur de Sant Llorenç de Morunys. Fi del recorregut.

Sortida alternativa de Sant Llorenç de Morunys (plaça del Mur-carretera de la Pedra; 4,20 km)

Per estalviar-se el primer tram de carretera, es pot sortir de la plaça del Mur en direcció N pel carrer de Vall Calent. Als afores, es tomba al NE, es creua una pista i es baixa seguint les marques blanques i vermelles del sender GR 1 fins a la masia d'en Monegal. Deixant els masos a mà dreta (E), es continua cap al N abandonant el GR, que se'n va a la dreta. La pista gira al NO i, abans d'arribar al Càmping Morunys, es desemboca a una altra pista per on discorre un altre GR, el 7. Es gira a la dreta (N) seguint-ne els senyals fins a la carretera de la Pedra. Es davalla (N) fins a l'alçada del riu Cardener, aquí amb poc cabal. Se segueix aigües amunt fins a prop de la font de la Puda, que queda a l'altra banda del riu. Es travessa el riu per un pont i, ja a l'altre costat, s'agafa una pista cap al N fins a la carretera de la Pedra, on es conflueix amb l'itinerari descrit a partir del km 4,45.

[ES] Ruta de Pratformiu. De Sant Llorenç de Morunys a la Pedra, Pratformiu, la Corriu y Valls

Magnífico itinerario circular, con una cierta dosis de dificultad técnica y deportiva, que discurre por la sierra y llanos de Pratformiu, en la cabecera del río Cardener, entre extensos bosques de pino silvestre, prados, campos de cultivo y masías que testimonian el tradicional aprovechamiento humano de estas tierras. El recorrido es una adaptación más corta y fácil del itinerario senyalizado por el Centro BTT Solsonès-Vall de Lord, con sede en Sant Llorenç de Morunys.
Ruta señalizada.

La ruta parte de Sant Llorenç de Morunys, adonde se llega directamente desde Solsona por la carretera que, en dirección NE y siguiendo el Cardener, cruza el embalse de la Llosa del Cavall.

0,00 km (908 m). El itinerario comienza en la plaza del Mur de Sant Llorenç de Morunys, junto a la oficina de turismo. Se sale a la carretera LV-4012, que se toma a la derecha subiendo hacia el NO en dirección a la Coma. Más arriba, se deja a la izquierda (SO; km 0,29, 926 m) la carretera que se dirige a Solsona por el collado de Jou -por donde se va el recorrido del Centro BTT- y se sigue recto (NO). Hay otra posible salida desde Sant Llorenç que evita la carretera que se explica al final de esta descripción.

1,27 km (934 m). Se deja a la derecha (E) la antigua iglesia románica de Santa Creu d'Ollers, construida en el siglo XI. Detrás del ábside, hay una fuente. Se avanza carretera arriba (NE).

1,87 km (904 m). Se deja a la derecha (E) el acceso al Camping Morunys. Un poco más adelante (km 1,99) se reencuentra el recorrido del Centro BTT que a partir de este punto se seguirá sin interrupción hasta el km 25,12.

4,46 km (910 m). Bifurcación. Se deja la carretera principal (la LV-4012) y se gira a la derecha (SE) por la carretera de acceso a la Pedra. Hay que seguir recto (SE) dejando a la derecha (SO) un desvío que lleva a la fuente de la Puda.

5,07 km (962 m). Bifurcación. En una curva, se deja a la derecha (NE) el acceso a la Pedra, aldea presidida por la iglesia de Sant Sadurní, encaramada sobre una colina. Se prosigue por la pista que, en fuerte subida, gira a la izquierda (NO).

5,50 km (1.011 m). Se deja a la derecha (SE) el camino a Cal Bernat. Tras unas curvas, en el km 6,80 (1.143 m), se acaba el asfalto y la pista comienza a ganar altura haciendo diferentes lazadas por un frondoso bosque de pino silvestre. Al fondo, se observa la vertiente meridional de la sierra del Verd.

7,10 km (1.167 m). Se deja a la izquierda (E) el acceso a Ca l'Argelaguer, masía elevada sobre la pista. En seguida (km 7,76, 1.198 m), la pista es de cemento. Más arriba, se deja a la derecha (O; km 7,86, 1.209 m) el acceso a la casa del Jou.

8,40 km (1.268 m). Collado de Santa Creu. 100 m a mano izquierda (NO), está la ermita del Roser o de la Santa Creu. Se sigue pista arriba (NE).

8,74 km (1.274 m). Se deja a la izquierda (NO) el acceso a Cal Marqueixanes, en ruinas.

9,12 km (1.298 m). Bifurcación. Se abandona la pista principal y se toma un desvío de la derecha (SE) haciendo un giro de 180 grados que, en fuerte subida, asciende por la ladera de poniente de la sierra de Pratformiu, formada a base de conglomerados. Larga y fatigosa ascensión a causa de la pendiente y de la erosión del suelo (guijarros). La pista hace cuatro lazadas hasta cruzar la sierra.

11,46 km (1.566 m). Bifurcación en un collado en el hilo del cordal. A la derecha (O), se tiene una excelente panorámica del valle de Lord y el embalse de la Llosa del Cavall. Se sigue por la pista principal en dirección SE dejando a la derecha (S) un desvío que baja con fuerte pendiente. Más adelante, la pista gira al NE y después al NO remontando fuertemente.

12,44 km (1.632 m). La pista hace una curva de 180 grados a la derecha (SE) dejando un desvío a la izquierda (SO). Después de un tramo en ligera subida, se llega al punto culminante del recorrido. La pista gira al NE y comienza un pronunciado descenso hacia Pratformiu durante el cual hay que tener cuidado debido a las piedras que cubren la pista y los regueros provocados por la erosión.

13,40 km (1.474 m). Bifurcación en los prados de Pratformiu. A la izquierda (E), vale la pena ir a ver Les Terreres, fenómeno erosivo que marca repentinamente el límite del prado. Hay que proseguir, sin embargo, por la pista de la derecha (SO) y atravesar el llano a mediodía pasando junto a la masía de Can Quelot, de Els Porxos, en ruinas, y de Cal Gallina (km 14,18, 1.432 m), habitada a temporadas y bajo la cual -al otro lado del torrente (E)- está la fuente de Pratformiu. Por último, se pasa la masía de Ca l'Aravé, se cruza un puente y, ya al final del llano, se accede a otra bifurcación.

14,54 km (1.418 m). Bifurcación. Se continúa recto en el mismo sentido de la marcha (SO) dejando una pista a la derecha y se empieza a subir por un terreno arcilloso y cada vez más boscoso. Se franquea una valla dejando a la izquierda una desviación. Se sigue recto (SO) por la pista principal y se llega al redondeado hilo del cordal que se desprende de la cima de la cima de Serra de Mitges. La pista gira al NE y emprende una bajada larga, franca y constante que durará hasta el km 25 del recorrido.

16,25 km (1.411 m). Se llega a los prados de Cap de Balç. 40 m a la derecha (S), hay un mirador natural sobre el risco, o balç, de la sierra de Guixers con espectaculares vistas de las sierras de Bastets y de Busa, del valle de Lord, el embalse de la Llosa del Cavall y de la sierra del Port del Comte. Debajo mismo, destacan las minas de yeso a cielo abierto que dan nombre a esta región. Se avanza por la pista principal (NE), que se adentra por el valle de la Corriu, del que, progresivamente, salen ramales que se dirigen a las casas que configuran el alto vecindario de Valls.

19,74 km (1.177 m). Sant Martí de la Corriu, donde destacan la masía señorial y la iglesia con portada gótica. Al fondo, a levante, se ve encumbrado el esbelto santuario de Puig-aguilar. Continúa el descenso y, a continuación, se pasa junto a unos notables robles centenarios.

20,56 km (1.094 m). Pista principal de Valls, asfaltada. Hay que seguirla (S/SE), en bajada, discurriendo a la izquierda del torrente de Sant Martí y por un bello bosque de pinos. Se pasa junto a un mirador sobre el río Aigua de Valls (km 22,88, 902 m). El valle se abre y se entra en las explanadas del vecindario de Valls dejando a la izquierda las casas del Riu de Valls y las pistas a Cal Teuler y Cal Sastre.

24,50 km (838 m). Iglesia de Santa Maria de Valls y, a la derecha (O), el Ayuntamiento de Guixers. Se prosigue carretera abajo (SO).

25,02 km (832 m). Carretera de Berga a Sant Llorenç de Morunys (la LV-4241), junto al puente que atraviesa el río Aigua de Valls. Se sigue a la derecha (SO) por la carretera en dirección a Sant Llorenç de Morunys. Cien metros despues, coincidiendo con el mojón del km 24 de la carretera, se deja a mano derecha (N) un camino por donde se va el recorrido del Centro BTT y se vuelve a Sant Llorenç después de cruzar el embalse por un viaducto y de haber dejado a la izquierda (S; km 30,83, 818 m) el desvío a Solsona. Se puede encontrar el trazado y la descripción detallada de la vuelta del itinerario del Centro BTT en la ruta "Ruta del Guix.

32,46 km (908 m). Plaza del Mur de Sant Llorenç de Morunys. Fin del recorrido.

Salida alternativa de Sant Llorenç de Morunys (plaza del Mur-carretera de la Pedra; 4,20 km)

Para ahorrarse el primer tramo de carretera, se puede salir de la plaza del Mur en dirección N por la calle de Vall Calent. En las afueras, se gira el NE, se cruza una pista y se baja siguiendo las marcas blancas y rojas del sendero GR 1 hasta la masía de En Monegal. Dejando las masías a mano derecha (E), se continúa hacia el N abandonando el GR, que se va a la derecha. La pista gira al NO y, antes de llegar al Camping Morunys, se desemboca en otra pista por donde discurre otro GR, el 7. Se gira a la derecha (N) siguiendo sus señales hasta la carretera de la Pedra. Se desciende (N) hasta la altura del río Cardener, aquí con poco caudal. Se sigue aguas arriba hasta cerca de la fuente de la Puda, que queda al otro lado del río. Se cruza el río por un puente y, ya al otro lado, se toma una pista hacia el N hasta la carretera de la Pedra, donde se confluye con el itinerario descrito a partir del km 4,45.

[EN] Pratformiu Route. From Sant Llorenç de Morunys to La Pedra, Pratformiu, La Corriu and Valls

This itinerary winds around the sierra and plain of Pratforniu amidst extensive forests of Scotch pine, grassy fields, cultivated fields and many scattered farmhouses that bear witness to the traditional human activities of this region.
Marked trail.

Santa Maria de Valls

• Photo of Trekking Lover
    Trekking Lover Nov 16, 2019

Molta predra solta el la pujada i en el primer tram de la baixada, q a més és super técnica i impossible de fer-la en bici. També els últims kms es fan en carretera, descirtuant el recorregut. A part d’això, si q té trams molt bonics.
    Però no la tornaria a fer.