Photo ofرکابزنی و صعود به قله درفک و فرود از مسیر جیرونی به لارنه و شیرکوه با دوچرخه کوهستان Photo ofرکابزنی و صعود به قله درفک و فرود از مسیر جیرونی به لارنه و شیرکوه با دوچرخه کوهستان Photo ofرکابزنی و صعود به قله درفک و فرود از مسیر جیرونی به لارنه و شیرکوه با دوچرخه کوهستان

June 7, 2019
June 2018

near Lūchāk, Gīlān (Iran)

رکابزنی و صعود به قله درفک از مسیر سی دشت، نورالعرش، سیاه دشت بن ، اربوناب، و فرود از مسیر جیرونی، سیاه دره، لارنه، شیرکوه با دوچرخه کوهستان 14 و 15 خرداد 1397
روز اول (14 خرداد 97) : ساعت 6 صبح بعد از بارگیری دوچرخه ها بر روی ماشین از قزوین به سمت منطقه رودبار حرکت کردیم. بعد از شهر لوشان ترافیک شدید تعطیلات نیمه خرداد باعث شد مسیر نیم ساعته لوشان تا رودبار را سه ساعته طی کنیم. بعد عبور از شهر رودبار و ترافیک آن در خروجی توتکابن از اتوبان خارج شدیم و با عبور از روستاهای سندس، دشتویل، دفراز، پلنگ دره، رشی به روستای سیدشت رسیدیم . چند کیلومتر بعد از سیدشت در دوراهی نورالعرش به سمت چپ پیچیدیم و اول خاکی دوچرخه ها را از ماشین پیاده کردیم . و رکابزنی را در ساعت 12:30 به سمت روستای نورالعرش آغاز کردیم.
مسیر از سی دشت (ارتفاع 1180 متر) تا قله درفک تماما به شکل سربالایی و خاکی است. جاده ی زیبای جنگلی به سمت نور العرش و سپس .روستای سیاه دشت بن را ادامه میدهیم . مسیر تا روستای سیاه دشت بن (ارتفاع 1630 متر) جنگلی است و بعد از آن پوشش درختها کمتر می شود. با عبور از روستای سیاه دشت بن کم کم هوا عوض می شود و مه اطراف را در برمیگیرد و نم نم باران شروع می شود. خوشبختانه باران شدید نبود و رکابزنی را در زیر باران ادامه میدهیم و با رسیدن به روستای ییلاقی اربوناب هوا کم کم باز می شود. روستای اربوناب آخرین جایی است که در مسیر صعود یا رکاب زنی به سمت قله درفک میتوان از چشمه آب تهیه کرد. علی رغم پربارش بودن این مناطق ولی چشمه آب در مسیر کم می باشد و باید ذخیره آب مناسب همراه داشته باشیم. وارد محل اربوناب (ارتفاع 2011 متر) می شویم و قمقمه و ظرف های آب را از شیر آبی که به چشمه متصل است پر میکنیم . اربوناب دارای درختهای سربه فلک کشیده ی زیبایی می باشد. در زیر درختها کمی استراحت می کنیم و ناهار را میخوریم. اربوناب آخرین جایی است که ماشین های سواری می توانند بالا بیایند وبعد از آن مسیر سنگلاخ می شود و از این به بعد ماشین های آفرود و وانت نیسان می توانند در این مسیر رفت و آمد کنند. رکابزنی را به سمت قله در شیبهای تند و مسیر تقریبا سنگلاخی ادامه میدهیم. ساعت 6:30 بعد از ظهر در ارتفاع 2520 متر به کاسه قله وارد می شویم و به سمت قسمت شمالی قله می رویم تا مناظر زیبای جبهه شمالی را مشاهده کنیم دوباره هوا ابری می شود. ما سریعا به سمت کلبه های چوپانهایی که در قله درفک هستند میرویم و از آنها یک اتاق اجاره می کنیم . در این موقع از سال بخاطر اینکه هوا در این ارتفاعات سرد است هنوز چوپان ها و گله ها به کاسه قله درفک نیامده اند. باران و تگرگ شدیدی شروع میشود که خوشبختانه ما به موقع در اتاق پناه میگیریم. پس از باران برای بازدید غار برفی درفک میرویم . باتوجه به بارش های کم سال جاری غار برف خیلی کمی دارد. با تاریک شدن هوا برای استراحت برمیگردیم و بعد از خوردن شام در کیسه خوابها استراحت می کنیم.
روز دوم (15 خرداد 97): ساعت 8 صبح بعد از خوردن صبحانه مجددا برای دیدن منظره جبهه شمالی قله درفک به سمت شمال کاسه درفک می رویم که با منظره ای فوق العاده زیبا و متفاوت از روز گذشته مواجه می شویم مه ارتفاعات پایین قله را مانند دریای ابر پوشانده و مناظر بدیعی را بوجود آورده بود. بعد از مشاهده مناظر، برای فرود قله از مسیر پاکوب به سمت دشت لارنه و روستای شیرکوه آماده می شویم و به سمت جنوب غربی کاسه درفک حرکت میکنیم. از این جا به بعد مسیر جاده ای وجود ندارد و باید از پاکوب ها و به کمک جی پی اس حرکت کنیم. مسیر در بعضی از جاها پاکوب مشخصی ندارد و با کمک جی پی اس فقط می توان مسیر صحیح را تشخیص داد. بعد خروج از کاسه قله درفک بعلت سنگی بودن مسیر امکان دوچرخه سواری وجود ندارد و در اکثر مسیر دوچرخه را بدست میگیریم و ارتفاع کم می کنیم . با ادامه مسیر کم کم وارد مرز جنگل می شویم و درختان پدیدار می شوند از اینجا به بعد مسیر در بعضی نقاط امکان رکاب زنی وجود دارد و مسیر بهتر است . با ورود به جنگل به چشمه و ییلاق جیرونی (ارتفاع 1830) میرسیم . این اولین چشمه بعد از چشمه ی ییلاق اربوناب در مسیر ما می باشد. از ییلاق جیرونی عبور می کنیم و مسیر را در دل جنگل های بکر منطقه درفک ادامه می دهیم و مدام ارتفاع کم میکنیم بدلیل اینکه کف جنگل را لایه ای از برگهای خشک پوشانده است در بعضی نقاط پاکوب مشخصی وجود ندارد و دوچرخه هم شدیدا در این سرپایینی ها سرعت میگیرد و اگر ما مدت کمی از دنبال کردن مسیر توسط جی پی اس غافل می شدیم، سریع از مسیر اصلی خارج می شدیم. برای ما که با این منطقه اصلا آشنایی نداشتیم، وجود جی پی اس ضروری است وگرنه احتمال گم شدن در این جنگل ها زیاد است . در سالهای گذشته گم شدن کوهنوردان در این مسیر اتفاق افتاده است. در مسیر جنگلی و سرپایینی ارتفاع کم میکنیم تا به سیاه دره با ارتفاع 1420 متر می رسیم . در اینجا مسیر پاکوب بعضی افراد را به
اشتباه می اندازد که باید دقت کرد. از سیاه دره حدود یک کیلومتر مسیر سربالایی با شیب تند دوچرخه ها را بدست میگیریم و ارتفاع میگیریم و مجددا در جنگل سرازیر می شویم از چند دشت کوچک هم عبور میکنیم تا سر انجام به دشت لارنه با ارتفاع 1215 متر میرسیم . دشت لارنه یکی
از محل های مناسب برای شب مانی قبل و بعد از صعود به قله درفک میباشد و دارای مناظر زیبا و چشمه آب خوراکی می باشد. از دشت لارنه دو مسیر وجود دارد یکی مسیر آفرود ماشین رو که به روستای راجعون می رود و دیگری مسیر پاکوب که به روستای شیرکوه می رسد. ما مسیر شیرکوه را انتخاب میکنیم .بعد کمی استراحت در دشت لارنه از جنوب غربی دشت
از مسیر پاکوب به سمت شیرکوه سرازیر می شویم. در مسیر جنگلی و تونلی از درختان زیبا ارتفاع کم می کنیم. در بعضی
نقاط بعلت شیب زیاد و لغزنده بودن مسیر نمیتوان دوچرخه سوار شد. بالاخره بعد از چند ساعت رکابزنی در ساعت 6 بعد از ظهر در ارتفاع 425 متر از سطح دریا به روستای شیرکوه و جاده میرسیم. مسیر را از شیرکوه به سمت توتکابن، رستم آباد و رودبار رکاب میزنیم و ازشهر رودبار با اتوبوس های گذری به قزوین برمیگردیم

ArbuNab

عالی بود

• Photo of v.rashvand
    v.rashvand May 29, 2022

ماشالله حسن آقا استفاده کردیم.