Per la serra de Prades. De Poblet al tossal de la Baltasana

Photo ofPer la serra de Prades. De Poblet al tossal de la Baltasana Photo ofPer la serra de Prades. De Poblet al tossal de la Baltasana Photo ofPer la serra de Prades. De Poblet al tossal de la Baltasana

November 23, 2022
October 2022

•   4.3 1 review

near Poblet, Catalunya (España)

[CA]Per la serra de Prades. De Poblet al tossal de la Baltasana

Ruta de gran interès natural i paisatgístic per les muntanyes de Prades i el Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet que no pot ignorar l'entorn monumental del monestir cistercenc de Poblet, comptat entre els primers conjunts historicoartístics de Catalunya. L'itinerari corona també el sostre de la serra de Prades, el tossal de la Baltasana. La seva llargada i desnivell, juntament amb les característiques del traçat, amb trams de corriol a peu, demanen un cert nivell esportiu als practicants.
Ruta senyalitzada parcialment.

L'inici de la ruta és a l'aparcament del monestir de Poblet. S'hi s'arriba des de Montblanc per la carretera N-240 (Lleida-Montblanc) fins a l'Espluga de Francolí, on cal prendre la T-700 fins a Poblet.

0,00 km (494 m). Des de la porta d'entrada al recinte del monestir, se surt a la carretera TV-7007 i es gira a l'esquerra (SE) cap a les Masies mantenint el recinte a mà esquerra i deixant la desviació a Prades a la dreta. Una mica més endavant, es passa pel costat de la font de l'Abat Siscar.

0,81 km (523 m). Es deixa la carretera i s'agafa una pista a la dreta (SE i, després, S) que puja pel vessant O del barranc de la Pena (marques del GR 171). Seguint sempre per la pista principal, es fa una ziga-zaga per guanyar alçada i es continua a migdia.

2,85 km (689 m). Bifurcació. Es continua recte bosc endins en direcció a Rojals. La pista remunta, gira a llevant i, després d'una llaçada, passa pel costat d'una font. Més amunt, s'arriba al gran pou de gel de la Pena (4,63 km, 839 m). Una ziga-zaga més i es deixa a l'esquerra el xalet forestal de la Pena.

5,65 km (906 m). Bifurcació sota el mirador de la Pena. Es tomba a la dreta (W) i es passa pel costat de la cascada de la Pena i de la font dels Boixets (km 6,07, 932 m). Se segueix pujant i es deixa un trencall a la dreta (6,54 km). Més amunt, es deixa també a mà dreta l'accés a les Setcases (7,13 km), es fa un tomb al S i s'arriba a una bifurcació.

7,40 km (996 m). Bifurcació sota el pic de l'Àguila. Es deixa a la dreta un trencall, que se'n va a la vall de Castellfollit, i es continua recte (E). Després d'una llarga llaçada, s'accedeix als plans de Sant Joan, es travessa un tallafocs (8,60 km, 1.034 m) solcat per una pista i es continua cap al S. Després de l'ample coll de la Creu d'Ardit, es troba una nova bifurcació.

9,60 km (1.048 m). Bifurcació. Cal parar compte. Es deixa la pista principal a l'esquerra i es continua per la dreta ascendint cap al tossal Ras, presidit per una torre de guaita forestal (9,93 km, 1.078 m). Es prossegueix a migdia, ara en baixada, i es deixa a la dreta una bassa d'aigua.

10,80 km (1.026 m). Se surt a una pista, que es pren a la dreta en direcció a les Tres Creus. Més endavant, es troba el GR 171, que conflueix per la dreta i que cal seguir per la pista fins a la Mola d'Estats.

12,70 km (1.068 m). Bifurcació al barranc del Clot del Llop. Es gira a l'esquerra (SE) en direcció als Cogullons. Més endavant es desemboca a una altra pista (13,25 km, 1.067 m), que se segueix a la dreta (NW) en direcció a Prades.

13,80 km (1.098 m). Cruïlla de camins, on després es tornarà. Es puja tombant a l'esquerra (S), es deixa un trencall a l'esquerra que baixa al mas del Mateu, es passa la Taula dels Quatre Termes i s'arriba a la Mola d'Estats.

15,10 km (1.127 m). Mola d’Estats, tossal encinglerat, des d'on hi ha una magnífica vista panoràmica sobre el sector meridional de les muntanyes de Prades. Aquí s'abandona, de moment, el sender GR 171 i es torna enrere fins a la cruïlla anterior (16,31 km), on ara es gira a l'esquerra (SW) baixant per una pista en regular estat de conservació que flanqueja per sota el cingle del vessant N de la Mola.

18,18 km (1.038 m). Coll de la Caldereta, fi de la pista. Es retroba el GR 171 i es continua cap a ponent per un corriol que serpenteja pel vessant obac de la serra del Bosc (caldrà fer part d'aquest tram a peu). Es passa el coll d'en Perroi i es desemboca a un tallafoc (km 19,42, 1.084 m), on es troba una pista que se segueix cap a l'oest i després al N.

19,68 km (1.120 m). Es deixa la pista i es trenca a l'esquerra per un camí que, fent drecera, talla el revolt del tallafoc, al qual es torna a sortir (20,25 km, 1.123 m). Es continua en direcció O per la pista principal seguint el GR 171 i deixant algunes desviacions a l'esquerra que duen al mas del Gravat i a Prades.

22,02 km (1.119 m). Font del Mas del Pagès i camí del Titllar. Es continua endavant per la pista, ara cimentada, es deixa un trencall a la dreta on després caldrà tornar (22,91 km, 1.146 m) i s'emprèn la pujada al tossal.

23,37 km (1.202 m). Tossal de la Baltasana, sostre de la serra de Prades i gran mirador de la Catalunya central. En dies clars, la vista abasta des del massís del Port i la serra del Montsant fins als cims centrals del Pirineu. Es torna enrere, desfent el camí fins a la desviació anterior.

23, 83 km (1.146 m). Desviació anterior a la darrera pujada, que ara prenem cap a l’esquerra (W), en baixada.

24,33 km (1.o91 m). Coll del Bosc, hi ha una bassa per a usos forestals. Es continua recte, arrambats a la dreta, baixant i deixant dos trencalls a l’esquerra (W)

26,04 km (982 m). Carretera TV-700 de l’Espluga de Francolí a Prades. Es pren cap a la dreta, en baixada, durant 1,7 km.

27,75 km (918 m). Es deixa la carretera i es tomba a la dreta per la pista del Titllar, que surt en direcció contrària (SE). Es passa una barrera per a vehicles motoritzats i, poc després, es deixa a mà esquerra la casa forestal del Titllar (km 28,13). La pista discorre planerament, adaptant-se a la horitzontalitat del relleu per mitjà d’àmplies corbes i llaçades.

33,68 km (910 m). Es creua el barranc dels Torners. Comença una pujada suau per passar el llom de la serra Alta per l’Era dels Noguers (km 36,11, 1.000 m), on hi ha una cabana d’obra. A partir d’aquest punt i fins al final del recorregut tot serà baixada.

S’entra a l'esplèndida vall de Castellfollit, es travessa el barranc i l'obac dels Avellaners. Es baixa deixant a l'esquerra la casa forestal de Castellfollit i la font Negra (km 40, 30, 752 m).

41,00 km (708 m). Es deixa un trencall a la dreta (E) que creua el torrent. Es continua baixant.

41,85 km (673 m). Granja de Castellfollit. Espectacular vista del barranc de l'Argentada i de l'esvelta Roca de Ponent, a la dreta. Després de passar pel costat de l'àrea de pícnic de Castellfollit, se surt a la carretera de Poblet a Prades.

44,20 km (555 m). Carretera T-700. Cal girar-hi cap a la dreta per arribar a Poblet.

46,75 km (494 m). Poblet, final de l'itinerari.

Torre de Guaita

Era de Noguers

Casa Forestal de Castellfollit

Granja de Castellfollit

Àrea de lleure de Roca de l'Abella

• Photo of Trekking Lover
    Trekking Lover Feb 20, 2023

Jo he ciclat fins quan la pista es converteix en un corriol de posar peu i ves a saber fins quan tornaras a ciclar. He fet mitja volta i he dinat a la mola d'estats. Així que he baixat pel mateix sentit de pujada. També he aprofitat per veure la casa forestal i el mirador amb vista magnifiques a Poblet. Al acabar mhe endinsat dins de Poblet, una meravella