پاده تا رود شور

March 29, 2023
March 2023

near Pādeh, Semnan (Iran)

گزارش اجرای برنامه شماره ۲۴
«پاده تا رود شور»
مسافت طی شده: ۷۵ کیلومتر
نوع مسیر: بخشی لوپ و بخشی رفت و برگشت
ارتفاع کسب شده: ۵۳۰ متر
دمای هوا: ۵ درجه سانتیگراد و آفتابی
تعداد نفرات: ۹ نفر
روستای باستانی « پاده » در استان سمنان هست و قلعه ای از دوره ساسانی دارد که تا حدود ۱۵۰ سال پیش مردم در این قلعه با هم زندگی می‌کرده اند. مثل هر روستای قدیمی روستای پاده هم حمام، آب انبار، یخچال و بناهای قدیمی دارد.

حالا بریم تا توضیح و توصیفی درباره مسیر داشته باشیم. بعد از بازدید از روستای پاده و ارائه توضیحات، برنامه ما ساعت ده و نیم صبح آغاز شد. مسیری که رکاب زدیم قرار بود یک لوپ ۸۰ کیلومتری باشد و دور بخشی از رود شور را رکاب بزنیم که به دلیل دیر شروع شدن برنامه و خستگی بعضی دوستان و اینکه نزدیک به غروب آفتاب بود، با تصمیم جمعی صلاح ندیدیم بیش از آن به دل کویر و بیابان بزنیم و از همان آکس مسیر خودمان را به مسیری که آمدیم برسانیم. بنابراین مسیر بی راهه ولی میان بری را انتخاب کردیم که البته رکاب خور نبود و تپه و دره های زیادی جلوی راه مون قرار داشت. هوا تاریک شده بود و ته دل بعضی از بچه ها که برای اولین بار بود با من رکاب می‌زدند خالی شده بود گرچه بسیار محترمانه، نجیبانه و صبورانه رفتار کردند و دوستان دیگر که به اینجور برنامه های من عادت داشتند به بقیه روحیه میدادند و خندان بودند و در حال بذله گویی. من در این برنامه قدر تمام هم رکاب های قدیمی را با تمام وجودم دانستم که اینقدر صبور، یاری رسان و قوی بودند و با جان و دل در آن تاریکی و ظلمت بیابان یک کار گروهی مشترک با شکوه را اجرا کردند و در البته دشواری هاست که عیار دوستانت مشخص میشود. بماند که متوجه شدم پشتیبان ها هم سنگ تمام گذاشتند و حتی بخاطر این برنامه ایده و طراحی امداد و نجات گروه های دوچرخه هم مطرح شده است.
از جذابیت های این مسیر تنوع مسیر و اقلیم بود. در ابتدا رکاب زدن در ساختار روستایی و زمین های کشاورزی که اطراف شان کانال های آب قنات قرار داشت سپس بیابانی با پوشش گیاهان گز و تاغ و در آخر شوره زاری که تا چشم کار میکرد حتی یک گیاه هم دیده نمیشد و پیچ و خم زیبای رود شور که جلوه ای منحصر به فرد به آنجا داده بود و از بالا دست دشت شاهد آن همه شکوه بودیم و حتما امسال یا سال بعد این مسیر را با جمعی کم تر و با برنامه ریزی دقیق اجرا میکنم.