Ootmarsum, mountainbike-route Springendal

Photo ofOotmarsum, mountainbike-route Springendal Photo ofOotmarsum, mountainbike-route Springendal Photo ofOotmarsum, mountainbike-route Springendal

June 9, 2021

near Klein Agelo, Overijssel (Nederland)

Mooie mountainbike-route van ruim 46 kilometer lengte. Dit is een officieel uitgezette route.
De route is gemarkeerd met rode driehoekjes op kunststof paaltjes en is makkelijk te volgen.

De route gaat door het fraaie landschap van Twente, voert door natuurgebied het Springendal, bosgebied Het Streu, de Vasser Heide en de Mander Heide.

85% is onverhard. De paden zijn zandwegen dan wel grindwegen. Er zijn diverse stukken singletrack en de stukken onverhard worden door rustige geasfalteerde landwegen verbonden.
Het landschap is licht heuvelachting wat mooie vergezichten oplevert.

Wij starten de tocht op de parkeerplaats onder Ootmarsum en om hier te komen rijden we een paar kilometer vanaf camping "De Molenhof" in Weerselo.
Vanaf de parkeerplaats is het een kilometer om op de gemarkeerde route te komen.

Langs Oud-Ootmarsum langs de campings "De Wittebergen" en "De Bronnen" rijden we onder het Springendal door richting Nutter.
In een ruime boog onder Nutter door richting De Brandtoren, een andere startplaats van de tocht. Vlak hiervoor een infopunt over de droppings-zone van goederen voor het lokale verzet in W.OII.

Over prachtige paden en stukken singletrack rijden we naar de Mosbeek waar watermolen annex informatiecentrum "Molen van Bels" staat. Hier kun je even opsteken en info verkrijgen over het ontstaan van dit prachtige gebied tijdens de ijstijd.

Door de bossen rijden we onder de Cirkels van Jannink en het Mander grafveld door richting Vasse.
Voor Vasse in Mander buigen we rechtsaf om over smalle paadjes rond Vasse te rijden en rijden nu dan ook weer in het open coulissen-landschap waar koeien in het veld staan en de boeren aan het hooien zijn.

Bij het Mariakapelletje aan de Beekzijde weg rijden we een volgend bosperceel in en slingeren ons een weg richting Ootmarsum.
langs nog een oorlogsmonument, ditmaal van een neergestorte piloot komen we op de aanrijroute onder Ootmarsum en rijden langs het zwembad terug naar de parkeerplaats.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

Start en parkeerplaats in Ootmarsum

Informatie bij een oude waterput

Rechts aanhouden

Photo ofInformatiepunt Droppingsgebied W.O.II Photo ofInformatiepunt Droppingsgebied W.O.II Photo ofInformatiepunt Droppingsgebied W.O.II

Informatiepunt Droppingsgebied W.O.II

Watermolen van Bels

Stukje singletrack

Mariakapelletje

Photo ofGrafmonument gevallen piloot W.O.II Photo ofGrafmonument gevallen piloot W.O.II Photo ofGrafmonument gevallen piloot W.O.II

Grafmonument gevallen piloot W.O.II

• Photo of Wilma Markvoort
    Wilma Markvoort Feb 10, 2022

Mooi

Wicky en Erick Feb 10, 2022

Hallo Wilma, dank je wel voor het aardige commentaar en de sterren.
    Hartelijke groet, Wicky en Erick.

• Photo of gerard.campschreur
    gerard.campschreur Jun 3, 2022

Mooie route, hier en daar mis ik nog wel een routepijl, met jouw route op de telefoon was hij goed te volgen.
    thanks

Wicky en Erick Jun 5, 2022

Hallo Gerard, dank je wel voor het aardige commentaar. Hartelijke groet, Wicky en Erick.