omervrienden noord 21 maart 21

March 20, 2021
March 2021

near Kampenhout, Flanders (Belgique)

noord. 21 maart 21

Spoorlijn en laatste overgebleven voetgangersbrug over de Zenne tussen Weerde en Hofstade

FOTO: Spoorlijn 27B en de allerlaatste overgebleven voetgangersbrug over de Zenne tussen Weerde en Hofstade. Aan de andere zijde van de spoorlijn (zuidwesten,naar de Schumanlaan toe) was er nog een tweede oversteek over de Zenne (watertransport), die in 2010 afgebroken werd. Tussen Zemst - Weerde en Hofstade - Elewijt liggen twee dicht bij elkaar gelegen en moeilijk te overbruggen natuurlijke barriëres: Zenne en Barebeek (=Dijlebekken). Doorheen de tijd heeft men deze natuurlijke barriëres weten te 'overbruggen': De online Ferrariskaarten van 1778 (http://www.kbr.be/collections/cart_plan/ferraris/ferraris_nl.html ) tonen dit aan: Verbinding Weerde Elewijt: -->De oversteek over de Zenne vanuit Weerde liep in het verlengde van de Dorpstraat over de Zenne naar de Hauwlandweg; -->vervolgens rechts stroomopwaarts langs de Zenne richting Eppegem en Elewijt; -->en voor Elewijt nam men wat verder links tot aan het Rubenskasteel (brug over toemmalige Barebeek); dan links de Steendreef tot Elewijt (nu E19-tunnelkoker). Verbinding Zemst Hofstade of Weerde Hofstade: -->De oversteek over de Zenne voor de Weerdenaars verliep meer noordelijk, langs de Heidestraat naar de oude Brusselsesteenweg; -->ook de Zemstenaars namen deze Zennebrug richting Mechelen (afgebroken wijk 'de Brug'); -->daarna rechts stroomopwaarts de Zenne (huidige E19), met wat verder een afslag links noordwaarts naar en over de Barebeek (Zemstseweg, huidige Barebeekwandelpad). Spoorlijn 27 (Vilvoorde Mechelen) werd in 1907 ontlast door de nieuwe lijn 27B (Weerde-Muizen-Mechelen-St.-Kat.-Waver, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_27B). Hiervoor werden niet alleen de vijvers in Hofstade uitgegraven, ook werden nieuwe trage wegen aangelegd lansheen de nieuwe lijn om de Zenne en Barebeek beter te overbruggen. Deze nieuwe trage weg verkortte het traject aanzienlijk, en werd generaties lang gebruikt: Betere treinverbinding vanuit Weerde, gemakkelijke en uiterst korte ontsluiting van de naastliggende dorpskernen,... Tijdens de hoogdagen van 'Hofstade-Bad' was deze trage weg de kortste weg naar het strand en Oud-België. Vooruitgang, comfort en veiligheid: hand in hand! In de jaren '70 van vorige eeuw werd de E10 (huidige E19) aangelegd. De onmiddellijke nefaste effecten waren bv.: voor Zemst-Hofstade: de afbraak van de wijk 'de Brug', de afsluiting van de Zemstsebaan (trage weg) naar Hofstade; voor Weerde-Hofstade: de expressweg Schumanlaan snijdt de dorpskern Weerde doormidden, de trage weg langs de lijn 27B werd afgesloten. 21ste eeuw: Nabijgelegen woonkernen, natuur- en recreatiegebieden zijn afgesloten; nieuwe mobiliteitsnoden op bovengemeentelijk vlak dringen zich op. Vooruitgang, comfort en veiligheid: hand in hand? Over de aanleg van de E19 die alle trage wegen tussen de naburige gemeentes Weerde en Hofstade afsneed, zie: http://wegen-routes.be/doss/A1n.html

Auteur:

Bezoekerscentrum Natuurpunt vzw

'Kom binnen even kijken om buiten meer te zien' nodigt vzw Natuurpunt de wandelaar uit. Hier vind je alle informatie over het Mechels Rivierengebied o.a. over het Mechels Broek. Het bezoekerscentrum ligt in een zijstraatje van de baan tussen Muizen en Rijmenam, vlakbij de brug over de Dijle in Muizen. Er is slechts een kleine parking, dus parkeer je best langs de weg.

Op 10 minuten loopafstand ligt het station van Muizen. Elk uur stopt hier een trein vanuit Leuven en Mechelen. Je kan ook stadsbus 3 richting Muizen nemen aan het station van Mechelen en afstappen aan halte Brugstraat.

Met de fiets vind je het Bezoekerscentrum aan knooppunt 64 van Fietskaart 4 van het Fietsknooppuntennetwerk Provincie Antwerpen.