OLIANA - SURIA r

December 5, 2022
November 2022

near Oliana, Catalunya (España)

TERCERA ETAPA de la travessa SANT FELIU DE CODINES-OLIANA-SANT FELIU CODINES

La sortida es pels plans de l'Horta, anat per Tragó, Creuem el riu. trovem el camp de motocrós de Bassella, per seguir cap pont que creua la Ribera Salada i arribar a Altés.
Una forta rampa ens portà al seu fotogènic cementiri i davant l’església de Sant Pere.
Entrem per un camí, que es converteix en un dificultós corriol de pujada, amb entrebancs pedregosos, tenint que fer “arrastrabici” fins arribar al pla i poder pedalar per un llarg sender, perjudicat pels incendis.
Entrem a una pista en sentit descendent, fins la llera de la Ribera Salada. Tenim dificultats en travessar, per la quantitat d’aigua que porta. Ja estàvem preparats per remullar-nos, quan veiem el Pont d’Ogern(segle VII) a poca distància. Un corriolet ens hi ha portat i creuat el riu.
Fem un petit tram de carretera, per endinsar-nos altra vegada cap a la llera del riu. Ara no hi ha pont. Tenim que passar muntats sobre la màquina. Els més habilidosos s’han mullat menys, els altres han quedat frescos de peus.
La pista per on anem circulant al costat del riu, es de “gimcana”, al anar sortejant els grans tolls d’aigua de la pluja d’ahir. Entrem a una esplèndida zona boscosa entre alzines. A la nostra dreta dalt d’un turó queda el nucli de Ceuró.
Seguim per un camí molt obac. Passem sota la gran masia del Ginestar, per arribar al Pont de Trota. Iniciem aquí una llarga i fatigosa pujada fins al Coll de la Foradada, però no exempta d’espectacularitat pels seus entorns.
Iniciem una relaxada baixada per una pista, entre camps de correu i boscos. Tot i abans d’arribar a Clarà, passem per la masia de l’Alzerà. Anem un petit tram, per una carretereta, que la deixem, per entrar, tot baixant, a un sender pedregós, que creua la carretera i segueix, fins trobar un camí de carro, que ens porta a la masia de La Creu. Seguim fins creuar la carretera C-451. Anem fins la Caseta i Basses de Brics. Pel camí de l’Alzina arribem al seu embassament, que el creuem sobre la seva pressa. No tenim altre remei que entrar en un angost i curt corriol, per canviar de rasant i anar a trobar el camí. Seguim les senyals del GR, que ens porta a superar una forta pendent entre garrics i camps llaurats, per arribar al mas de Can Calonge.
una pista asfaltada que ens portarà a la carretera principal i seguint ens hi portarà.
Ens hem guanyat un bon dinar, però el restaurant del lloc es el dia de descans. Al veure’ns la cara i suplicant una mica, ens han preparat un piscolabis, que ens ha refet de la nostra ansietat.

Anem per una esplèndida pista entre pins i roures. Creuem les instal·lacions de la Residència Infantil de La Carral. Un indicador ens diu que estem al Camí Ral, que conduirà fins les immediacions de Su.
Seguim per carretera un quilòmetre, per entrar a la pista que ens porta a la masia de La Pobla i a la Creu de les Llaceres. Entrem a la Serra de les Garrigues que la anem carenant, fins iniciar el descens fins a Valls de Torruella.
Després de creuar el petit nucli urbà i la carretera, iniciem una pujada suau enllaçant una sèrie de camins que en duran al barri de Can Trist de Suria i arribar al centre de la ciutat.