Odivelas, mountainbike-rit vanaf camping Markadia

Photo ofOdivelas, mountainbike-rit vanaf camping Markadia Photo ofOdivelas, mountainbike-rit vanaf camping Markadia Photo ofOdivelas, mountainbike-rit vanaf camping Markadia

March 10, 2022
March 2022

near Odivelas, Beja (Portugal)

Leuke en makkelijke rondrit door de natuur rond camping Markadia en het dorpje Odivelas.
De route gebruikt grote delen van twee rondwandelingen die wij hebben gedaan. Deze zijn via de link te bekijken en eventueel te gebruiken.

De camping Markadia waarop wij verblijven is een zeer ruim opgezette camping onder Nederlandse leiding. Het ligt pal in een natuurgebied aan het stuwmeer van Odivelas. Iedereen mag zelf een plekje uitzoeken op het glooiende terrein maar wel met de voorwaarde dat er minimaal 10 meter tussen de buren vrij is. Het sanitair is prima in orde, schoon en ruim warm water. In de receptie vriendelijk personeel en er is een restaurant en zwembad aanwezig.

De camping uit via de hoofdingang rijden we over de gravelweg langs de afslag naar het restaurant en zwembad. Hier is ook een afbeelding van het paard van Lucky Luck, Jolly Jumper, geschilderd op een schuurtje.

We vervolgen het gravel/zandpad en rijden langs de gigantische olijfboomgaard aan de linkerzijde en de open graslanden aan de rechterkant naar het markeringspunt op de heuvel.
Een betonnen cilinder geeft de top aan.
Afdalend zien we een ooievaar op z'n nest en rijden verder naar beneden richting Odivelas.

Voor het dorp slaan we linksaf en stoppen even bij de begraafplaats voordat we het pad vervolgen tussen de nieuw aan te leggen boomgaarden. Nu liggen er alleen nog aarden richels maar weldra zullen ze beplant zijn met jonge sinaasappelbomen.

Op de T-kruising slaan we rechtsaf en rijden de landweg af langs een kleine kurkeikenbos en langs glooiende graslanden tot aan de kruising waar we rechtsaf omhoog moeten naar de granietgroeve.

In deze groeve vinden we nog enkele oude graafmachines en kiepers die met lekke banden in het zonnetje staan weg te roesten.

Vanaf de groeve dalen we weer af en slaan dan linksaf om via een ruig landweggetje naar Odivelas te rijden.
In het dorp is er een stevig klimmetje om bij de kerk uit te komen waarna we afdalen, de asfaltweg oversteken en door enkele schapenhekjes het pad langs de rivier gaan volgen.

In deze mooi en rustig gelegen rivier wemelt het van de schildpadden. Maar zo schuchter als ze zijn lukt het 1 keer om een foto te maken van zo'n jongen op een boomstammetje in het water.

Het pad komt uiteindelijk uit bij een laatste hek waar we ook een mooi uitzicht hebben op de dam. hekje weer door en verder naar het bruggetje over het irrigatiekanaal onder aan de dam.

Het laatste stuk gaat langs het horecagebouwtje aan het water bij de stuwdam en dan onverhard over de paden langs het water tot aan de eerste mogelijkheid om weer op de camping te komen. Dit zijn geen officiële ingangen maar worden wel gebruikt om bij het water te kunnen komen.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

PictographCampsite Altitude 660 ft

Linksaf

Igreja de Santo Estêvão

Hekjes door

Oud meetpunt in de rivier