ÒcB Ruta 85 (trail/enduro): Armèros

Photo ofÒcB Ruta 85 (trail/enduro): Armèros Photo ofÒcB Ruta 85 (trail/enduro): Armèros Photo ofÒcB Ruta 85 (trail/enduro): Armèros

October 19, 2023
October 2023

near Baguerge, Catalunya (España)

#ÒCBike #OCBike #ConselhGenerauAran #ValdAran
Ruta oficial senyalitzada / Ruta oficial señalizada / Official route marked / Route officielle balisée

Inici / Inicio / Starting point / Point de départ: BAGERGUE

CATALÀ
Aquesta espectacular ruta circular ens porta a visitar l’impressionant patrimoni històric de les Menes deth Plan deth Horn, Reparadora e Liat, i fer-li la volta a l’imponent Tuc des Armèros, amb un descens que enllaça tres corriols de muntanya recentment recuperats i arreglats per la pràctica de la bicicleta de muntanya.
Sortim de Bagergue, i a la ribèra, prenem la carretèra de Liat (pista no asfaltada) que remunta progressivament per la vall de l’arriu Unhòla, característic per la seva llera de color taronja resultat dels òxids de ferro.
Al Pas Estret, la pista esdevé més dificultosa i exigent fins a les Menes de Liat. Passarem pel costat del Refugi de Liat, on hi ha una emissora de ràdio en cas d’emergència.
A l’Estanh de Pica Palomèra agafem el corriol Ansa dera Caudèra, també senyalitzat amb estaques grogues, que s’enfila fins al Coret dera Ansa dera Caudèra. Sense perdre alçada i encara amb alguna forta remuntada, contornegem l’abrupte vessant oest del Tuc des Armèros fins un altre collet a sobre de l’Estanhòla des Armeròs.
A partir d’aquí, el sender comença a descendre cap al sud i l’est, encara amb alguns trams de pedalar però tècnics i divertits per prats de muntanya, fins arribar al Còth de Varradòs.
Aquí prenem el segon single trail de la jornada, Moredo, que consta de dos trams: el primer, Moredo de Sus, des de la collada fins a retrobar la pista de Varradòs; i després d’uns 200 m de pista i des de la cabana de Moredo, prenem Moredo de Jos.
Sortim novament a la pista, i de seguida trobem l’entrada al tercer camí anomenat Camin des Marrècs. Aquest comença amb una forta baixada a l’arriu de Moredo, que creuem per una palanca de fusta i després d’una molt curta pujada, seguim el magnífic descens, puntualment tècnic, que ens porta de nou a la ribèra, i tornada a la calma per la part baixa de la pista de Varradòs a Bagergue.

ESPAÑOL
Esta espectacular ruta circular nos lleva a visitar el impresionante patrimonio histórico de las Menes deth Plan deth Horn, Reparadora y Liat, y darle la vuelta al imponente Tuc des Armèros, con un descenso que enlaza tres senderos de montaña recién recuperados y arreglados para la práctica de la bicicleta de montaña.
Salimos de Bagergue, y en la ribèra, tomamos la carretèra de Liat (pista no asfaltada) que remonta progresivamente por el valle del arriu Unhòla, característico por su cauce de color naranja resultado de los óxidos de hierro.
En el Pas Estret, la pista se vuelve más dificultosa y exigente hasta las Menes de Liat. Pasaremos junto al Refugio de Liat, donde hay una emisora de radio en caso de emergencia.
En el Estanh de Pica Palomèra tomamos el sendero Ansa dera Caudèra, también señalizado con estacas amarillas, que sube hasta el Coret dera Ansa dera Caudèra. Sin perder altura y aún con alguna fuerte remontada, contorneamos la abrupta vertiente oeste del Tuc des Armèros hasta otro collado encima de la Estanhòla des Armeròs.
A partir de aquí, el sendero comienza a descender hacia el sur y el este, aún con algunos tramos de pedalear pero técnicos y divertidos por prados de montaña, hasta llegar al Còth de Varradòs.
Aquí tomamos el segundo single trail de la jornada, Moredo, que consta de dos tramos: el primero, Moredo de Sus, desde el collado hasta reencontrar la pista de Varradòs; y después de unos 200 m de pista y desde la cabaña de Moredo, tomamos Moredo de Jos.
Salimos de nuevo a la pista, y enseguida encontramos la entrada al tercer camino llamado Camin des Marrècs. Éste comienza con una fuerte bajada al arriu de Moredo, que cruzamos por una palanca de madera y después de una muy corta subida, seguimos el magnífico descenso, puntualmente técnico, que nos lleva de nuevo a la ribèra, y vuelta a la calma por la parte baja de la pista de Varradòs en Bagergue.
ENGLISH
This spectacular circular route takes us to visit the impressive historical heritage of the mines of Plan deth Horn, Reparadora and Liat, and go around the imposing Tuc des Armèros, with a descent that links three recently recovered mountain paths and fixed by the practice of mountain biking.
We leave Bagergue, and at the riverside, we take the unpaved track to Liat that gradually goes up through the valley of the Unhòla river, characterized by its orange-colored riverbed, the result of iron oxides.
At Pas Estret, the track becomes more difficult and demanding until the Liat mines. We will pass by the Liat mountain hut, where there is a radio station in case of emergency.
At the Estanh de Pica Palomèra we take the Ansa dera Caudèra trail, also signposted with yellow stakes, which climbs up to the Coret dera Ansa dera Caudèra. Without losing height and still with some strong ascent, we go around the steep western slope of Tuc des Armèros to another col above Estanhòla des Armeròs.
From here, the path begins to descend towards the south and east, still with some sections of pedaling but technical and fun through mountain meadows, until reaching the Còth de Varradòs.
Here we take the second single trail of the day, Moredo, which consists of two sections: the first, Moredo de Sus, from the pass to the Varradòs trail; and after about 200 m of track and from the Moredo hut, we take Moredo de Jos.
We reach again the track, and immediately find the entrance to the third path called Camin des Marrècs. This begins with a steep descent to the Moredo river, which we cross by a wooden bridge and after a very short climb, we follow the magnificent descent, occasionally technical, which takes us back to the riverbank, and back to the calm down the lower part of the track from Varrados to Bagergue.

FRANÇAIS
Cet itinéraire circulaire spectaculaire nous amène à visiter l'impressionnant patrimoine historique des Menes deth Plan deth Horn, Reparadora e Liat, et à contourner l'imposant Tuc des Armèros, avec une descente qui relie trois sentiers de montagne récemment récupérés et fixés par la pratique du vtt.
Nous quittons Bagergue, et au bord de la rivière, nous prenons la piste non goudronnée du Liat qui remonte progressivement à travers la vallée de la rivière Unhòla, caractérisée par son lit de couleur orange, résultat des oxydes de fer.
Au Pas Estret, la piste devient plus difficile et exigeante jusqu'aux Ménès de Liat. Nous passerons par le Refuge de Liat, où se trouve une station de radio en cas d'urgence.
À l'Estanh de Pica Palomèra, nous empruntons le sentier Ansa dera Caudèra, également balisé par des piquets jaunes, qui monte jusqu'à le Coret d’Ansa dera Caudèra. Sans perdre de hauteur et toujours avec une forte montée, nous contournons le versant occidental raide du Tuc des Armèros jusqu'à un autre col au-dessus de l'Estanhòla des Armeròs.
De là, le sentier commence à descendre vers le sud et l'est, toujours avec quelques tronçons de pédalage mais techniques et amusants à travers des prairies de montagne, jusqu'à atteindre le Còth de Varradòs.
Ici, nous empruntons le deuxième single trail de la journée, Moredo, qui se compose de deux tronçons : le premier, Moredo de Sus, du col au sentier de Varradòs ; et après environ 200 m de piste et depuis le refuge Moredo, nous prenons Moredo de Jos.
Nous repartons sur la piste, et trouvons immédiatement l'entrée du troisième chemin appelé Camin des Marrècs. Cela commence par une descente raide jusqu'à la rivière de Moredo, que l'on traverse avec un levier en bois et après une très courte montée, on suit la magnifique descente, parfois technique, qui nous ramène au bord de la rivière, et au calme per la partie en bas de la piste de Varrados à Bagergue.