Norg, mountainbike-tocht rond Norg

September 2, 2020
September 2020

near Norg, Drenthe (Nederland)

Prachtige mountainbiketocht vanuit het pittoreske Norg door de natuur en bossen rondom het dorp. De plaatsen die we bezoeken/doorrijden zijn naast Norg zelf, Peest, Zuidvelde en Westervelde. Ook passeren we de bloeiende heide op het Noordsche Veld.

Met de auto rijden we naar de parkeerplaats in het Langeloërbos tegenover camping De Norgerberg. Een ruime parkeergelegenheid vanwaar je zo het bos in kunt.

Over de zandpaden rijden we langs de grote boomschommel in de richting van Langelo maar buigen ook weer af om rond het Schillenveen te rijden. Een eerste mogelijkheid om te genieten van het uitzicht over het veen is hier bij het bankje mogelijk.

Door de Oosterduinen rijden we langs het oorlogsmonument naar het Noordsche Veld. Het heideveld staat nu prachtig paars in bloei. Langs de rand van de heide gaat het verder en we steken het Oostervoortse Diep over om uiteindelijk in Peest uit te komen. Dit is een lieflijk plaatsje met mooie boerderijtjes.

Vanaf Peest rijden we door het natuurgebiedje Westerveen naar Norg. Om hier te komen rijden we door de Oosterduinen met de recreatiehuizen en om het Schipmeer heen. We passeren de begraafplaats en de kerk om ten zuiden van het dorp deze weer te verlaten op weg naar Zuidvelde.

Van Zuidvelde is het een klein stukje naar Westervelde. Beide ook weer aardige dorpjes.
Vanaf Westervelde gaat het grotendeels door het bos over smalle singeltracks achter de camping Norgerberg langs retour naar de parkeerplaats.

Deze tocht is voor 90% onverhard en gaat daarbij over smalle en bredere paden.
Met dank aan Juriaan Terhaar die de inspiratie gaf voor deze route.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

Start en parkeerplaats in Norg

Rustbankje bij het Schillenveen

Oorlogsmonument

Photo ofRustbankje met uitzicht over het Noordsche Veld Photo ofRustbankje met uitzicht over het Noordsche Veld Photo ofRustbankje met uitzicht over het Noordsche Veld

Rustbankje met uitzicht over het Noordsche Veld

Bankje in het bos 'Molenveen'

Rechtsaf richting de parkeerplaats

• hrurcbs May 3, 2021

Veel van de paden zijn overwoekerd en menigmaal sta je op een voetpad met terechte opmerkingen van wandelaars

Wicky en Erick May 4, 2021

Hoi hrurcbs, jammer dat het allemaal niet zo goed bevallen is. Dat zien we ook terug in de beoordeling. Deze route is geen officieel uitgezette MTB route maar een door Juriaan gemaakte rondrit en volgen doe je dus met GPS. Op de route gebruik je ook de bestaande paden waarop wandelaars kunnen lopen maar het is niet verboden hier te fietsen. Als je even rustig rijdt en je van te voren kenbaar maakt zal niemand er last van hebben als je dan passeert. Hopelijk vind je op bv www.mtbroutes.nl voor jou meer geschikte ritten. Hartelijke groet, Erick.

• hrurcbs May 4, 2021

Dank voor je reactie zal zeker kijken op www.mtbroutes.nl. Maar kreeg veel reacties van wandelaars die aangaven dat je niet op de voetpaden mag rijden. Ik kom uit Hilversum en daar is dat ook zo, vandaar mijn reactie

• Photo of Gert-Jaap Bielderman
    Gert-Jaap Bielderman May 30, 2021

Mooie route om de omgeving van Norg te verkennen. Geen ‘officiële’ MTB route en dat merk je natuurlijk, qua onderhoud en uitdaging.

Wicky en Erick May 30, 2021

Hallo Gert-Jaap, dank voor je commentaar. Leuk te vernemen dat de route bevallen is ondanks dat het geen officiële atb-route is. Hartelijke groet, Erick.

• PHJ8 Nov 14, 2022

Een deel van de route gereden op de MTB. Met name het deel ten noorden van de Eenerstraat en Donderseweg. De omgeving is er prachtig, maar de route is daar voor een belangrijk deel vooral geschikt om te wandelen, maar juist niet om te fietsen. Je kunt dat single tracks (ik ben er dol op) noemen maar het zijn gewoon wandelpadjes. Met mogelijk gedoe met wandelaars. Kortom, deze route zou ik niet fietsen als je in Norg bent, er zijn genoeg alternatieven. Ook in hetzelfde gebied!