Photo ofNavarcles-Talamanca-Coll Lligabosses-Coll Traens-Granera-St Llogari-Monistrol de Calders-Mussarra Photo ofNavarcles-Talamanca-Coll Lligabosses-Coll Traens-Granera-St Llogari-Monistrol de Calders-Mussarra Photo ofNavarcles-Talamanca-Coll Lligabosses-Coll Traens-Granera-St Llogari-Monistrol de Calders-Mussarra

November 23, 2012
November 2012

near Navarcles, Catalunya (España)

Passarem per:
Navarcles, Cap de la Serra, Riera de Talamanca, Obaga del Cingle, Molí del Menut, Coll de Lligabosses, Coll Blanc, Torrent de les Fraus de l’Otzet, Serrat del Vent, Coll de la Descàrrega, Torrent del Galí, Coll de Trens o Traens, Santa Cecília, Granera, Serra de l’Olleret, Coll de la Baga del Miracle, La Sala de Sant Llogari, Rubió, Monistrols de Calders, la Mussarra, el Vintró, l’Estrada, Riera de Navarcles, Navarcles.

IBP índex: 114

Amb inici a Navarcles marxem uns centenars de metres per la carretera asfaltada que va al Coll de les Estenalles, la deixem tot seguit per enfilar-nos per una pista costeruda, la pujada s’acaba al deixar la pista i tombar a la dreta per una pista acabada d’arranjar que ens baixa ràpidament a la riera de Talamanca.

Anirem seguint aquesta pista ondulada amb tendència a pujar i que anirà tota l’estona paral•lela a la riera de Talamanca, en un punt tombarem a l’esquerra deixant la pista tant bona i seguiren un camí de roderes que ens porta a travessar la riera a gual un parell de cops, passem pel davant de la masoveria del Molí del Menut i apartant-nos de la riera encarem un tirapits que ens passa molt a la vora de Talamanca per tornar de baixada a creuar-la.

Comencem una continuada pujada que ens aparta definitivament de la riera, la pista es bona i fent giragonses ens va pujant per la Baga del Castell, de tant en tant girant el cap veiem com ens anem allunyant de Talamanca, al punt més alt de la pujada ens trobem que per la nostre esquerra se’ns ajunta el camí que ve de la Mussarra.

Una curta baixada ens deixa al Coll de Lligabosses, ara per carretera enquitranada anirem bastant de pla fins que trobem un camí, on hi trobem encara una marca de l’ultima Selènica, que ens porta de baixada al torrent de les Fraus de l’Otzet, quan hi arribem seguirem un altre camí que pel seu costat anirà pujant i més enllà es continua enfilant ara pel serrat del vent fins que trobem la carretera que puja a Granera.

Agafem la carretera en direcció a Granera baixant fins el Coll de la Descàrrega on la deixem tombat a la dreta per una pista que va baixant a la vora del torrent del Gall, quan el travessem comencem a enfilar-nos per un camí amb força mal estat, pedregós o bé amb xaragalls anem pujant feixugament cap al coll de Tres o Traens, a partir d’aquí millora el ferm i disminueix el pendent, anem a para a la carretera ja molt a prop de Granera.

Entrem a Granera passant pel costat de la capella de Santa Cecília, marxem deixant el poble a ma esquerra i anem seguint una pista mol bona, coincidint amb les marques del GR 177 Ronda del Moianès, una bona estona anem pujant i baixant suaument fins arribar a la pineda de la Manyosa, ara comencem a baixar passant a tocar de Vila-rubia, arribem a un tram que augmenta el pendent i esta força malmès fins a trobar una pista més bona que esn porta a la Sala de Sant Llogari.

Passem pel costa del mas sense deixar de baixar fins que arribem a la riera de Marcet, el GR segueix cap a Castellterçol i el deixem tombant a l’esquerra pla i baixada amb algun repetjonet, passem per Rubió travessem la riera de Sant Joan i a la seva vora anem tirant, trobem el camí rural enquitranat que baixa de Granera i seguin-lo entrem a Monistrol de Calders.

Travessem el poble i anem a buscar la carretera que va a Sant Llorenç Savall , la seguim pujant lleugerament fins a trobar la pista que puja a la Mussarra, trenquem a la dreta i comencem a enfilar-nos, el pendent va augmentant fins que al trobar un tram formigonat encarem uns tirapits que acaben en un revolt molt tancat, ja amb pendent més suau trobem el camí que bé de la serra de les Abrines.

Agafem el camí cap a l’esquerra, ara coincidint amb les marques del GR-3, i pujant suaument, passem pel Costa de la Mussarra, trobem un trencant a ma dreta i l’agafem, si seguíssim recte aniríem a para al Coll de Lligabosses, el camí ara baixa lleugerament vorejant la finca de la Mussarra, i augmenta el pendent baixant pel Serrat de les Guixes, arribem al Serrat del Vintro fent una curta remuntada.

La baixada ara es força constant i rapida, passem per les runes del Vintró, i seguim baixant deixem l’Estrada a la nostre esquerra i arribem a la riera de Navarcles, el camí segueix baixant ara més suau, seguin la riera fins que trobem un sender que segueix la ruta de les fonts i que ens porta a Navarcles.

El Vintró

Viladecavalls

• Bisbett Jan 10, 2013

Hola Totof,
    Despres de la ruta del cap de setmana passat que ja saps que em va encantar, em preguntava si aquesta és de l'estil i si me la recomanes.
    Estic obert i confio en el teu bon criteri per desplaçar-me cap a algun altre indret que coneguis.
    Merci!

totof Jan 10, 2013

Aquesta ruta circula tota per pistes però dona una bona repassada al Bages més tranquil i solitari i al nord-oest del Vallès Oriental.
    Si et van més els corriols m'ho dius i ja miraré quelcom, per cert avui hem fet una ruta que comparteix la que vas fer el diumenge on hem fet alguns canvis augmentant el percentatge de corriols, l'estic polint i segurament demà la pujaré.

Salut

• Bisbett Jan 11, 2013

Hola totof,
    La veritat es que pot ser apoteòsica aquella ruta si la aconsegueixes millorar, estaré pendent quan la pugis i me la reservo per anar amb algun company de batalletes.
    Realment m'agrada combinar tot tipus de terreny en la seva justa mesura, però si...els corriols son molt divertits...que carai...
    Si em poguessis recomanar per un altre dia la veritat t'ho agrairia ja que jo no em conec gens la teva principal zona d'acció, el Bages, pero lo poc que he vist m'ha encantat.
    Ara li feia un cop d'ull a una ruteta que tens penjada el dia 5 d'aquest mes,"Santpedor-Turó de Roma-Antius-La Sala-St Andreu de Comallonga-Jaumandreu-St Martí de Torruella-Santpedor", també te bona pinta...però en principi crec que em decideixo per la de Navarcles. Com demà torno a sortir sol i no conec be el terreny crec que serà millor fer algo mes pisteru, em dona a mi que la de Sant Pedor es d'aquestes perillosetes si no fa gaire bon dia...i demà no se jo si farà bo del tot, tot just he vist al Tomas Molina i no està clar...jejeje
    En fi, moltes gràcies i com sempre un plaer! ;)
    Dew!!!

totof Jan 11, 2013

Bisbett, si no has pujat mai al Cogulló de can Torre, un esplèndid mirador del Bages, aquesta ruta es una bona manera de pujar-hi i al baixar un tram de corriol ciclable del tot.

• Bisbett Jan 14, 2013

Hola totof!
    Gracies per la recomanació, també me la guardo per fer-la en companyia o un altre dia...
    Com et comentava al final em vaig engrescar a fer la de Navarcles, la veritat es que la zona en si m'encanta...pero em vaig trobar amb un invitat inesperat...El Reguel...mai l'oblidaré...
    "(*) El pagesos del Bages anomenen reguel al fenomen que es forma quan el sol es argilós i en portar un seguit de dies de gelades, quan es fon el gel queda una capa d’argila superficial molla que es desprèn fàcilment del terra, això per nosaltres el ciclistes té com a conseqüència que el fang s’enganxa al neumàtic fent impossible la pedalada."
    De fet vaig haver d'abortar la ruta i girar cua...jejej...al km 20,5...vaig agafar la ctra. en sentit contrari al trak fins arribar al encreuament de la ctra que va cap a Mura, alla he agafat una pista que va paralela a la carretera fins arrivar a empalmar de nou amb el trak al km 45, i que ja no ha deixat de baixar fins a Navarcles...en aquesta pista he trobat un dipòsit d'aigua d'extinció d'indecendis que ha anat de conya per rentar un xic la bici a capbusades...
    La primera zona de reguel l'he aguantat força be però sorprés ja que mai havia vist res semblant, la segona ha estat mes suau i encara que acusant el sobreesforç he continuat tirant, pero amb la tercera ja no he volgut fer-me l'intrepid...no sabia que m'esperava a la resta del trak...jejeje
    Queda pendent de tornar-la a fer, sempre que no m'hagi de trobar altre cop amb el Reguel face to face...;)
    Com a curiositat et diré que em va fer molta gràcia començar la ruta desde Navarcles, en particular desde la plaça on hi ha un restaurant que es diu Can Patoi. Amb els meus pares sovintejavem aquest restaurant quan jo era petit...Crec que no fa gaire l'Amo (un senyor molt gras) va morir...crec que ara el segueix portant la seva dona i el seu fill...Per si no ho saps, que ho dubto...en aquest restaurant fan una de les millor sopa de peix que puguis trobar arreu...
    Gràcies per tot totof!
    Salut i pedals!

totof Jan 14, 2013

Hola Bisbett, pel tram on vas patir deu ser la pista que han estat arreglant fa poc temps i ha quedat una capa superficial de terra sense compactar, si la ruta la vas fer diumenge pensa que va estar plovent tota la nit del dissabte i es clar et vas trobar el pastis. Encara vas estar de sort de no petar la "patilla" del canvi, es un clàssic amb el reguel, sempre és millor parar a temps, com diu un company meu com més rutes em quedin pendents millor que a repetir sempre hi serem a temps.

totof Sep 10, 2013

Matallums, bufallums, apagallums o ravenissa (Sisymbrium irio) és una espècie de planta de la família de les brassicàcies.
    És una planta Mediterrània, originària d'Europa meridional i Àfrica del Nord. Actualment s'ha estés per tot el món i en alguns llocs es considera una mala herba.
    El matallums és una espècie d'ambients ruderals i arvenses, molt comuna en terrenys pertorbats, com erms urbans, vores de camins i runes. Creix també sovint sota els murs, a la vora de les cases i entre les deixalles i escombreries.

Text tret de la Viquipèdia i que està sota la llicencia http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ https://ca.wikiloc.com/rutes-btt/navarcles-talamanca-coll-lligabosses-coll-traens-granera-st-llogari-monistrol-de-calders-mussarra-3641581/photo-1658183

• Photo of Cultura i Patrimoni Monistrol de Calders
    Cultura i Patrimoni Monistrol de Calders Aug 14, 2020

Compte amb el topònim Mussarra. És així, sense article. Corregiu l'error, si us plau. A més, als topònims, els articles han d'anar en minúscules: Serrat de la Tirolena, o la Colònia, per exemple. I Molí del Menut, amb majúscula a Molí.

totof Aug 14, 2020

Hola Cultura i Patrimoni.... He fet les correccions que em proposeu, no sé si correctament, si fos el cas us agrairia que em diguessin la errada concreta per tal d'esmenar-la.