Navajas, mountainbike-route BTT-4 Altomira langs Jerica over de Alto Palancia

Photo ofNavajas, mountainbike-route BTT-4 Altomira langs Jerica over de Alto Palancia Photo ofNavajas, mountainbike-route BTT-4 Altomira langs Jerica over de Alto Palancia Photo ofNavajas, mountainbike-route BTT-4 Altomira langs Jerica over de Alto Palancia

December 13, 2019
December 2019

near Navajas, Valencia (España)

Prachtige mountainbike-route door de natuur rond Jerica over de Alto Palancia.
Het is een officiële ATB-route nummer 4, echter de wegwijzers onderweg ontbreken nog al eens.

De start is bij het ATB-centrum op de camping Altomira waar wij ook verblijven. Een prima camping met ruime stekken op grind. Voldoende warm water in een verwarmd sanitairgebouw en als het warm is staat er een zwembad ter beschikking.
Boven de camping loopt de Via Verde en deze rijden we rechts op en volgen deze voor zo'n 4 kilometer. We passeren het mirador del Regajo met uitzicht op het gelijknamige stuwmeer, rijden door de oude spoortunnels en passeren twee oude stationnetjes.

We rijden de snelweg onderdoor en gaan dan de velden in waarbij we 2 keer steil omhoog moeten rijden voordat we in de plaats Jerica aankomen. Onderweg mooie vergezichten op de vallei van de rivier Palancia.

Het stadje Jerica zelf is een lieflijk oud plaatsje de moeite van een bezoek waard. Een oude gevechts-toren ter verdediging van de rivier, een kapel en oude kerken sieren het straatbeeld.
Oude mannetjes zitten op het centrale pleintje onder de platanen. Langs de wasplaats rijden we over de brug over de rivier Palancia en gaan verder langs de rivier tot de kruising met wegwijzer waar we linksaf omhoog gaan.

Nu stijgen we geleidelijk zo'n 300 meter door de bossen van de Alto Palancia met tussendoor mooie vergezichten over de landerijen, vallei en de stad Viver.

Op het hoogste punt van de route op 750 meter hoogte is door een storm het bos flink geknakt maar gezien de kleur van het hout is dit al enige jaren geleden gebeurd.

Nu volgt een spectaculaire lange afdaling over een ruige maar redelijk brede gravelweg tot de T-kruising. Vanaf hier volgt een technisch stuk over een zeer ruig paadje maar wat niet steil loopt dus prima te doen.

Het laatste stuk richting de snelweg loopt weer mooi naar beneden over een breder gravelpad en beneden aangekomen gaan we door de tunneltjes de snelweg onderdoor.
Rechtsaf een heel klein stukje de N-234 volgen en dan linksaf het gravelpad weer op voor het laatste stuk naar de camping terug.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

PictographCampsite Altitude 0 ft

Vertrek vanaf camping Altomira

Mirador del Regajo

PictographSummit Altitude 0 ft

Op de top rechtsaf en naar beneden

Hier linksaf en weer omhoog

Halverwege de klim

Groeve op de top

Rechtsaf en over het plateau de weg vervolgen

PictographFountain Altitude 0 ft

Fontein la Gota met informatiebord

Linksaf gravelweg omhoog

Zicht op Viver

Verder over het plateau

Linksaf en langs de velden verder

PictographSummit Altitude 0 ft

Stormschade op het hoogste punt van de route

Linksaf

Rechts aanhouden

Zicht op de vallei met Segorbe