Nadia Casanovas Viera nº8

39 minutes
October 17, 2018
October 2018

near Sant Cugat del Vallès, Catalunya (España)

Ruta de muntanya amb btt al parc natural de Collserola (Pi d'en Xandri-Turó de la Torrefera (dipòsit d'aigua)-Coll de la Torrefera-Masia Can Borrell-Forn Ibèric-Masia Can Borrell-Pi d'en Xandri).

PictographTree Altitude 354 ft

Pi d'en Xandri

El pi d'en Xandri és un pi pinyoner situat al parc natural de Collserola, concretament a la vall de Gausac que ens porta des de Sant Cugat fins a Barcelona. L’arbre té aproximadament uns 200 anys, mesura uns 23 metres d’alçada i ocupa un perímetre de 3 metres. Es diu d'en Xandri perquè es troba en terres que van ser propietat d'un pagès anomenat Xandri. S’expliquen diferents llegendes relacionades amb el pi. Una d’elles explica que cap a l’any 85 Núñez i Navarro (expresident del Barça) va comprar una part de les terres i les va voler edificar. Com a conseqüència el pi s’hauria de tallar, però, gràcies a la lluita dels ciutadans de Sant Cugat i el recolzament de l’Ajuntament aquesta edificació es va frenar. Com podeu veure, a l’arbre li falta un tros per la part de sota. Es diu que van ser una colla de joves fent el gamberro encara que no se sap amb certesa. També a la copa del pi falta una de les branques que la completen, una altra de les fàbules que s’expliquen sobre això és que va ser trencada per un raig però és bastant falsa ja que no hi ha indicis de cremada en l’arbre. El més probable és que la nevada tan forta que va haver cap a l’any 62 va fer-la caure a causa del pes de la neu. Segurament els vostres avis van viure aquesta nevada. En els darrers anys el pi d'en Xandri ha sigut un símbol d'identitat de Sant Cugat i en particular dels esforços ciutadans per protegir l'ambient natural del municipi.

PictographIntersection Altitude 354 ft

Per començar la nostra ruta agafarem el petit corriol que es troba al costat del Pi d'en Xandri.

PictographIntersection Altitude 381 ft

Després d'aquesta pujada girarem a l'esquerra.

PictographIntersection Altitude 414 ft

Quan veiem aquesta cadena situada a l'esquerra, seguirem el camí per la dreta.

PictographIntersection Altitude 432 ft

En aquesta bifurcació seguirem per la dreta.

PictographIntersection Altitude 450 ft

Continuarem recte.

PictographIntersection Altitude 465 ft

Seguim les indicacions en dirección Can Borrell i Can Coll, tot recte.

PictographIntersection Altitude 518 ft

Seguim recte sense desviar-nos.

PictographIntersection Altitude 538 ft

En aquesta cruïlla agafarem el camí que trobem més a la dreta.

PictographIntersection Altitude 619 ft

En aquest punt agafarem el camí de l'esquerra. seguint les indicacions del Turó de la Torrefera.

UTM: 426900(X)/4590320(Y) Després de fer una petita pujada, arribem al turó de la Torrefera on hi ha un dipòsit d'aigua.

PictographIntersection Altitude 630 ft

Per seguir la nostra ruta baixarem fins trobar l'anterior panel d'nformació però aquesta vegada seguirem el camí en direcció al Coll de la Torrefera i Can Borrell, és a dir, per la dreta.

PictographIntersection Altitude 585 ft

Agafarem el camí que puja per la dreta.

PictographMountain pass Altitude 588 ft

Graus des del turó de la Torrefera: 196º Distancia turó de la Torrefera-Coll de la Torrefera: 500m Després d'una llarga baixada ens trobarem amb aquesta cadena. Aquest punt és el Coll de la Torrefera. En aquesta bifurcació seguirem pel camí que baixa per la dreta.

PictographBridge Altitude 469 ft

Després de passar el pont girarem a l'esquerra.

PictographMonument Altitude 472 ft

Aquesta masia esta situada al final de la vall de Gausac que ens porta des de Sant Cugat fins a Barcelona. Com podeu observar és una masia antiga transformada en restaurant, encara que conserva la mateixa estructura que quan va ser construïda cap al segle 18. És un bon punt on parar i fer un bon àpat per recuperar forces i seguir amb la ruta!

PictographIntersection Altitude 510 ft

Al passar la masia trobem aquesta bifuració que seguirem per l'esquerra seguint les indicacions cap a Sant Medir.

PictographIntersection Altitude 527 ft

Intersecció 15.

Biaxem la petita baixada que trobem a l'esquerra, cap al Forn Ibèric. A l'acabar la baixada podrem veure la part sud de la Masia Can Borrell on hi ha un rellotge de sol característic de les masies antigues. Es situen a la cara sud ja que el sol surt per l’est i es pon per l’oest i d’aquesta manera la llum solar toca el rellotge durant tot el dia. Aquí fora trobem un arbre característic dels cementiris. És un xiprer i té una simbologia determinada. En aquest cas només trobem un i significa que en aquesta masia als caminants se’ls oferiria menjar i aigua. Quan hi havia dos volia der que els donarien menjar i aigua i es podien quedar una nit a dormir. Quan hi havia tres: menjar i aigua i es podien quedar dos nits. Quan em van explicar el significat de la presència d’aquests arbres vaig entendre perquè al cementiri hi trobem tants. Finalment, una altra anècdota divertida que us vull explicar és que aquí al darrere hi ha un pantà i que fa uns anys uns turistes van trobar un caiman. Segurament algú el tenia a casa i quan es va fer gran no sabia on ficar-ho, per sort no va haver cap accident i s’ho van emportar per alliberar-lo al seu hàbitat natural.

PictographIntersection Altitude 507 ft

Sense abandonar el GR, seguirem recte.

PictographIntersection Altitude 486 ft

Mirem el panell d'informació i seguim les indicacions cap al Forn Ibèric, Sant Adjutori i Sant Medir.

PictographIntersection Altitude 476 ft

En aquesta divisió girem cap a l'esquerra.

PictographReligious site Altitude 516 ft

Passarem per Sant Adjutori que és una església romànica del segle X del municipi de Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental). S'hi observen reformes i ampliacions fetes als segles XII, XVI i XVII. Està situada a la vall de Gausac, molt a prop de la masia de Can Borrell. Forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Es tracta d'una ermita de planta circular i de volta semiesfèrica. Finestra amb arc de pedra treballada. S'hi aprecien tres nivells: l'inferior preromànic i els dos restants romànics. Per sota del nivell actual hi ha una fundació més antiga executada amb la tècnica de lopus spicatum. Altar situat a llevant segons l'antiga tradició. La porta d'accés presenta testimonis de les reformes al llarg de les èpoques.

PictographPhoto Altitude 516 ft

PictographIntersection Altitude 534 ft

Seguim recte fins trobar el Forn Ibèric.

Forn Ibèric

El forn ibèric és una construcció ben conservada situada a la serra de Collserola al costat de l'ermita de Sant Adjutori, per on passava la via romana de Bàrcino a Sant Cugat. Data del període baixrepublicà romà (segles II i I aC), i va ser reformada íntegrament l'any 2003. És de tipologia romana i conserva la cambra de foc quadrada i restes de la cambra de cocció. El forn es destinava per coure-hi peces d'obra i teules.

PictographIntersection Altitude 499 ft

Després de veure el Forn Ibèric, per seguir la nostra ruta donarem la volta, tornarem a passar per l'ermita de Sant Ajutori i quan trobem l'anterior panell d'informació girarem a la dreta.

PictographIntersection Altitude 509 ft

Seguim recte sense deixar el GR.

PictographIntersection Altitude 479 ft

Seguim recte pel mateix camí, sense desviar-nos i seguint el GR en direcció Can Borrell.

PictographMonument Altitude 484 ft

Tornem a passar per la part sud de la Masia Can Borrell.

PictographIntersection Altitude 514 ft

Desprès de fer una petita pujada continuarem per la dreta seguint les direccions cap a Sant Cugat i la carretera de Cerdanyola que observem al panell d'indicacions.

PictographIntersection Altitude 517 ft

En aquesta cruïlla ens desviarem cap a l'esquerra.

PictographIntersection Altitude 488 ft

Seguint les indicacions cap a Sant Cugat i el Pi d'en Xandri girem a l'esquerra.

PictographIntersection Altitude 464 ft

Seguim pel camí de l'esquerra sense desviar-nos.

PictographIntersection Altitude 381 ft

Continuem recte sense deixar el GR.

PictographTree Altitude 362 ft

Com és una ruta circular, acabem la ruta al lloc d'inici. Tornem a trobar-nos al Pi d'en Xandri. Espero que hagueu gaudit de la ruta a la mateixa vegada que heu fet salut i esport i que torneu a repetir amb mi! Gràcies, fins un altre!