Nadia Ballesteros - Laura Ribas

February 17, 2018

near Castellar del Vallès, Catalunya (España)

És una ruta de només anada situada a la Serra de Sant Iscle que evita passar pel mínim de carretera possible i es bastant planera fins arribar als últims deu quilòmetres, passant per l’alzina Balladora, que són més pujada fins que no torna a venir la baixada. Una ruta apte per a nens i és molt rica tant amb vegetació, com amb fauna, i patrimoni. Es pot gaudir d’una jornada tranquil·la i entretinguda el qual també et farà saber fins on arriben els teus límits ja que hi ha un tram de 3km aproximadament que és bastant intens, però no és excusa per no gaudir d’aquesta fantàstica ruta per la serra de Sant Iscle i l’alzina Balladora.

Inici - Parc de Colobrers

Al parc de Colobrers iniciarem la nostre ruta. En aquest parc hi podem trobar una font, que normalment està oberta durant tot l'any. És un parc on la gent acostuma a sortir a passejar i a treure a passejar el gos.

PictographIntersection Altitude 942 ft

Agafar el camí de la dreta en direcció al camí del Vallès Natural. Anirem amb amb compte de no relliscar ja que és una baixada una mica tècnica.

Quan sortim del camí de la primera cruïlla seguirem recte pel camí de la dreta fins arribar aquesta petita cruïlla en la que ens col·locarem a un tros de camí asfaltat, fins arribar al camí de can Casamada.

PictographIntersection Altitude 951 ft

Cruilla Camí de Can Casamada

Arribem a la cruïlla en la qual ens incorporarem al camí de Can Casamada que és el de la dreta, i no ens desviarem.

Punt de pas per Can Casamada, què és una masa del municipi de Castellar del Vallès, documentada des del segle XIII, encara que l'arbre genealògic es conserva des de finals del segle XII. Segueix la clàssica estructura de les masies de mitja muntanya. L'edifici es correspon amb el primer habitacle que estaria situat darrere de la casa actual i a un nivell superior. Les restes d'antigues parets de tàpia que suporten un porxo correspondrien molt probablement al mas primitiu.

Sant Pere d'Ullastre és una capella romànica dels segles X-XI emplaçada a la riba esquerre del Torrent de Colobrers en la meitat sud del terme municipal de Castellar del Vallès. Popularment es coneix l'ermita amb el nom de Sant Pere de la cadireta, ja que s'hi venera una imatge de Sant Pere assegut al tro. La historiografia local tradicionalment ha ubicat en aquest punt l'emplaçament d'un temple romà dedicat al culte del déu Uliaster, nom del qual provindria el mot “Ullastre”. L'edifici de planta rectangular i una sola nau, presenta un absis semicircular central a la part de llevant i dos absidioles laterals, també semicirculars, que conformen el creuer. La nau està coberta mitjançant una volta de canó amb un arc lleugerament apuntat i per una teulada a dues aigües per la part externa; l'absis i les absidioles estan cobertes per voltes de quart d'esfera.

PictographIntersection Altitude 807 ft

Cruïlla a la qual haurem d'agafar el camí de la dreta, seguint el camí de Can Casamada.

PictographIntersection Altitude 758 ft

Cruïlla direcció togores

Arribem aquesta cruïlla desprès de seguir tot el camí de can Casamada recte sen se cap desviació, i és aquí que agafarem el camí que es dirigeix cap a Togores, per tan haurem de girar pel camí de l'esquerra.

Ermita de togores

L'ermita de Togores és un monument del municipi de Sabadell (Vallès Occidental) Es tracta d'una ermita i masia possiblement del segle XIV, situades a l'esquerra del Ripoll, a la vall del riu Tort, en una esplanada envoltada d'alzines. La masia és de planta baixa i pis, amb coberta a dues vessants que donen aigües a les façanes laterals. Possiblement, l'ermita de Togores hagi estat bastida damunt les restes d'una vella construcció romana.

PictographIntersection Altitude 751 ft

Cruïlla Pr c30 direccio la salut

Cruïlla en la qual agafarem el Pr c30 que ens portarà cap a la Salut. Nosaltres em baixat pel cami de l'esquerra (vist des de la foto), per tant seguirem per el de la dreta.

PictographRisk Altitude 705 ft

En aquest tram haurem de creuar una carretera per poder arribar a l'ermita de La Salut, és una zona bastant perillosa ja que està situada entre dues corbes pronunciades, els cotxes van amb velocitat, i no els veus arribar, ni ells a tu, aixi que anirem molt en compte.

La Salut

El Santuari de la Mare de Déu de la Salut, coneguda popularment com la Salut, és una església d'estil eclèctic situada a la Salut, una entitat de població de Sabadell, al Vallès Occidental. Es troba a 226 m d'altitud a la serra de Sant Iscle, situada al nord-est del nucli de població de Sabadell. Al costat del santuari es troba la casa del capellà i l'antiga hostatgeria de la Salut, amb les restes de l'antiga ermita de Sant Iscle i Santa Victòria adossada a la part posterior. En aquesta ermita es celebra el primer dilluns del segon diumenge de maig l’Aplec de la Salut. És considerada la segona festa major de Sabadell, i és una de les festes més antigues de la ciutat, amb més de 300 anys d’història.

PictographFountain Altitude 692 ft

Si anem darrere l'ermita, trobarem la font. L'aigua es pot beure, pero no és recomanable, ja que no té seguretat sanitària. Davant d'aquesta hi ha una esplanada bastant gran.

PictographRisk Altitude 709 ft

carretera

tornarem a passar per la mateixa carretera que a l'anada, per tan s'ha d'amar molt en compre al passar ja que venen cotxes de les dos direccions

cruilla

Tornem pel mateix camí que em tornat fins arribar a la cruïlla. Seguirem recte pujada a munt.

despres de seguir tot el camí recte, arribem al tanatori de castellar del vallès, on devant podrem observar el Puig de la Creu. No i pujarem pero el podrem veure des de aquí.

trobem aquesta cruïlla just passat catafau, agafarem el camí de la dreta.

tornem a trobar un altre cruïlla pocs metres després, que és aquesta, i seguirem per la dreta, baixada a vall.

PictographRuins Altitude 1,962 ft

tot just arribem a una bòbila, que una bòbila és una fàbrica per fer argil·la. Agafarem altre cop el camí de la dreta fins arribar als tres pins.

després d'arribar a baix a la bòbila, seguirem pel camí de la dreta fins arribar a Tres Pins, i un cop a tres pins, seguirem pel camí de la dreta de nou sense desviar-nos del camí. Al final del camí arribarem a un altre cruïlla i seguirem recte a l'esquerra baixada cap a baix fins arribar al poble de nou. (baixem el mateix camí de pujada)

plaça del mirador- final

Rep aquest nom ja que es la plaça principal del poble i des de que es va construïr, es va conertir en un punt de referència per els castellarencs, i si va ubiar el marcat municipal.

seguirem la carretera a vall desde l'era d'empetasques fins arribar aquesta cruïlla, ens desviarem a la dreta i seguirem el camí rece fins arribar al camí de sorra.

després de tota la baixada tornem arribar a la carretera, que seguirem sempre per la dreta fins arribar a la Plaça Major del poble, i final de la ruta.

era d'en petasques

L’Era d’en Petasques es un bon lloc per anar amb la família passar el dia, ja que disposa d’un parc, bancs i bones vistes al poble de Castellar i a La Mola. Està situat al casc antic de Castellar del Vallès i al peu del Puig de la Creu. Disposa d’una font amb aigua. També hi trobem la masia-restaurant Cal Petasques, la qual et pot servir menjar a la brasa, torrades, marisc… però tot casolà!

PictographRisk Altitude 1,129 ft

Aquesta és la zona més perillosa de la ruta, s'haurà de vigilar al creuar-la. Sortirem per la segona sortida.

PictographIntersection Altitude 0 ft

Cruïlla que inicia el tram de cuitat

En aquesta cruïlla anirem pel carrer que baixa i dóna lloc a una petita rotonda. En aquest punt inicia el tram de ciutat. es la cruïlla que tribem al tanatori.

El Puig de la Creu és una muntanya de 668 metres a cavall dels municipis de Castellar del Vallès i de Sentmenat, a la comarca del Vallès Occidental. Al cim hi ha un vèrtex geodèsic i un castell edificat entre els segles XVI i XVII i protegit com a Bé Cultural d'Interès Nacional. A la part més alta del puig hi ha l'església romànica de Santa Maria del Puig de la Creu.

cruilla

arribem aquesta cruïlla i agafarem el camí de l'esquerra, cami de castellar a la salut, ja que si agafem el de la dreta, aniriem a parar a Polinya.

Cruïlla camí a Ripollet

En aquesta cruïlla haurem de continuar pel camí de la dreta, és a dir, pel camí a Ripollet

Castellar del Vallès, antigament conegut coma Sant Esteve de Castellar és una vila de 23.238 habitants situada al nord de la comarca del Vallès Occidental. La superfície del municipi és de 44,9 quilòmetres quadrats i el nucli és a 331 metres sobre el nivell del mar. Castellar es troba al bell mig de la fossa tectònica del Vallès-Penedès, que travessa la ciutat d'est a oest, mentre que el riu Ripoll divideix el terme en quatre parts i el travessa de nord a sud. Castellar disposa de l’esglèsia de Sant Esteve, un edifici que es va construir entre 1885 i 1892 sobre els fonaments de l'església d'estil barroc construïda a finals del segle XVIII, i sobre la capella de Sant Iscle i Santa Victòria, documentada el 1636. Per les seves grans dimensions i la seva bellesa es coneguda com la catedral del Vallès, és un dels exemples més emblemàtics del neogòtic català.

Aqui estem pujant per l'alzina balladora i trobem la font dels gossos, aigua potable i que raja durant tot l'any, no amb gaire quantitat, per raja.

aquesta cruïlla la trobem després de passar els tres pins, i em d'agafar el camí de l'esquerra cap a vall.

Can Cadafalch o també coneguda com Can Catafau és una masia del municipi de Castellar del Vallès (Vallès Occidental). És una masia d'estructura clàssica i planta rectangular. El frontis presenta una solució asimètrica deguda a l'ampliació de la cruixia lateral esquerra. La distribució de les obertures en el mur, també corrobora l'arítmia de la façana. Un portal adovellat i d'arc de mig punt, dona entrada a la casa per el lloc on s'ha practicat l'ampliació. Adossada en el mur del lateral dret, s'hi troba una construcció porxada de secció quadrada i teulada a quatre vessants amb ràfec sobresortint, que forma part del conjunt habitat. La finca de la masia és esmentada el 1308 i habitada des de llavors per la família d'aquest cognom. S'hi ha trobat "pedres de llamp", del neolític i enterraments medievals.