Photo ofMountain Biking From Niyavol To Penu رکابزنی مسیر جنگلی مالرو از روستای نیاول (دیلمان) تا پنو(اطاقور) توابع لنگرود Photo ofMountain Biking From Niyavol To Penu رکابزنی مسیر جنگلی مالرو از روستای نیاول (دیلمان) تا پنو(اطاقور) توابع لنگرود Photo ofMountain Biking From Niyavol To Penu رکابزنی مسیر جنگلی مالرو از روستای نیاول (دیلمان) تا پنو(اطاقور) توابع لنگرود

July 11, 2019
July 2018

near Nīāvol, Gīlān (Iran)

1397 رکابزنی یک روزه مسیر مالرو و جنگلی از روستای نیاول (دیلمان) به روستای پنو (اطاقور) 5 مرداد

این مسیر یکی از مسیرهای مالرو است که کوهنوردان و موتورسواران بخصوص موتورسواران اندرو و کراس قزوین این مسیر
را قبلا پیمایش کرده بودند. ولی با توجه به بیراهه بودن مسیر اطلاعات زیادی در مورد آن بر روی اینترنت نبود. قبل از رکاب زنی هیچ فایل جی پی اس که جزئیات مسیر را نشان بدهد وجود نداشت. من با جمع آوری اطلاعات از بچه های موتور سوار قزوینی و یکی از بچه های دوچرخه سوار اندرو کرج که قبلا این مسیر را رکاب زده بودند و با رسم تقریبی مسیر از روی نقشه های هوایی نرم افزار گوگل ارث یک ترک برای مسیر تهیه کردم و ترک را به جی پی اس گارمین و گوشی منتقل کردم

در غروب چهارم مرداد بعد از بار زدن دوچرخه ها در صندوق عقب ماشین از قزوین در جاده رشت به سمت شهر سیاهکل و سپس دیلمان حرکت کردیم.
حدود ساعت 2 نیمه شب به چشمه لاریخانی قبل از گردنه و شهر دیلمان رسیدیم و شب را در آنجا استراحت کردیم. فردا صبح 5 مرداد با ماشین مسیر را با عبور از شهر اسپیلی و روستای کوه پس ادامه دادیم تا به روستای نیاول رسیدیم و دوچرخه ها را از ماشین پیاده و آماده کردیم و بعد از خداحافظی با راننده رکابزنی را در ساعت 10:45 و ارتفاع 1625 متر از سطح دریا به سمت ابتدای مسیر مالرو نیاول به پنو آغاز کردیم.
مسیر خاکی ماشین رو و سربالایی را از وسط روستای نیاول به سمت گردنه رکاب می زنیم .در ابتدای مسیر طبیعت اطراف در این فصل تقریبا خشک است ولی هر چه به گردنه نزدیک می شویم. چهره طبیعت عوض می شود و دشت های سرسبز اطراف مسیر خودنمایی می کنند و همچنین منظره جنگل های انبوه پایین دست گردنه نیز مشخص می شود. هر چه جلوتر میرویم وارد جنگل می شویم. 2 کیلومتربعد از روستای نیاول و قبل از ورود به جنگل از یک دوراهی عبور میکنیم مسیر
سمت راست که یک جاده ی خاکی آفرود است به سمت ییلاقات ما بین دیلمان و شهرستان املش می رود. ما مسیر سمت چپ را می رویم. تقریبا چند صد متر بعد از دوراهی مسیر مالرو می شود. 7 کیلومتر مسیر اکثرا سربالایی با چند بده، بستان را بعد از نیاول رکاب می زنیم تا به نقطه اوج مسیر با ارتفاع 1950 متر می رسیم و از اینجا به بعد در دل جنگل های بکر فقط ارتفاع کم می کنیم. مه تقریبا بعد از گردنه در تمام مسیر همراه ما بود و زیبایی خاصی به جنگل بخشیده بود. در مسیر گاوها و اسب های زیادی رها شده بودند که کسی مراقب آنها نبود. ما بعد از خروج از نیاول تا روستای پنو مجموعا 4 نفر آدم در مسیر دیدیم که آنها هم محلی هایی بودن
که برای چرای دام ها به ییلاقاتی جنگلی آمده بودند. در مسیر ما فقط یک چشمه کوچک مشاهده کردیم و چشمه دیگری در مسیر مشاهده نشد. ولی در صحبت با چوپان های محلی، آنها از وجود دو چشمه دیگر در این اطراف این مسیر مالرو خبر دادند که کمی با مسیر فاصله دارد و باید برای دسترسی به آنها از مسیر خارج شد. در صورتی که قبل از آغاز مسیر ذخیره آب مناسبی به همراه داشته باشید می توان بدون نیاز به تامین آب از چشمه ها مسیر را به پایان رساند
در مسیر جنگلی زیبا از چند دشت زیبا در دل جنگل و چند تنگه ی صخره ای نیز عبور میکنیم. در یکی از این دشت ها برای خوردن ناهار توقف میکنیم. مناظر فوق العاده مسیر همراه با مه ما را مدام ترغیب به گرفتن عکس میکند
تقریبا در 80 تا 90 درصد مسیر میتوان دوچرخه سواری کرد و از مسیر مالرو جنگلی لذت برد بغیر از چند کیلومتر آخر مسیر قبل از روستای پنو که پاگاوی ها (رد پای گاوها در مسیر های گلی باقی مانده و مسیر را دنده دنده کرده است) رکابزنی را کمی دشوار میکند. و سخت ترین قسمت مسیر همین قسمت قبل از روستای پنو می باشد
در صورتیکه بارش شدید باران در روز برنامه یا یکی دو روز قبل از برنامه صورت گرفته باشد. این قسمت آخر مسیر شدیدا گل آلود میشود و بدلیل عدم تابش آفتاب به کف جنگل و خزه ای بودن بعضی قسمت ها احتمال سر خوردن و از دست رفتن تعادل زیاد است که باید احتیاط های لازم را انجام داد .
ساعت 7 عصر بعد از رکاب زنی مسیر مالرو و پشت سر گذاشتن پاگاوی ها به روستای پنو می رسیم. در روستا چند دقیقه ای توقف میکنیم و مسیر سرپایینی را به سمت شمال ادامه میدهیم . شب در روستای لیل قبل از شهر اطاقور اقامت میکنیم و روز آینده تا ترمینال رودسر رکاب میزنیم و با اتوبوس به قزوین برمیگردیم.

2 Rahi

هم مسیر و هم توضیحات

• Photo of mohammad amini
    mohammad amini Nov 27, 2020

سلام میشه بنده رو راهنمایی کنین نمیتونم از مسیر ها استفاده کنم انگار پولی شده و نمیشه استفاده کرد درسته؟

• Photo of hassan ans

مقصودی

• Photo of Peyman Amiri
    Peyman Amiri May 24, 2024

آقا دمت گرم ، توضیحات کامل با جزئیات نوشتی. امیدوارم یک روز این مسیر زيبا رو رکاب بزنم