Photo ofMATAGALLS (Aiguafreda-Collformic-Matagalls-Pla de la Calma-Cànoves-Granollers) (IBP:165) Photo ofMATAGALLS (Aiguafreda-Collformic-Matagalls-Pla de la Calma-Cànoves-Granollers) (IBP:165) Photo ofMATAGALLS (Aiguafreda-Collformic-Matagalls-Pla de la Calma-Cànoves-Granollers) (IBP:165)

Very difficult
November 4, 2012
November 2012

near l'Abella, Catalunya (España)

Emblemàtica ruta que ens porta fins al cim del Matagalls (1.698m). La dificultat s'ha determinat pel desnivell acumulat (quelcom superior a l'indicat per wikiloc), però sobretot pel desafiament tècnic i físic que suposa l'ascensió al Matagalls en bicicleta; aquesta és especialment dura a partir de cota 1.300m, quan el desnivell i la dificultat es fan extrems i cal empènyer la bicicleta en diversos trams.
La pujada s'ha fet des d'Aiguafreda, vorejant la riera d'Avençó (tram ideal per escalfar) i deixant la pista principal per pujar per la que condueix al Pla de la Calma passant pel mas d'El Clot (situat ja a cota alta, uns 950m) i l'esglesia de l'Erola, també coneguda com St. Cebrià de la Mora. Es continua en ascensió, gaudint d'unes vistes cada vegada més espectaculars en els dies clars, fins el Pla de la Calma; des d'aquí ens dirigim a Collformic (on ens podem proveïr d'aigua abans de fer el tram més exigent), punt des del qual es pren una pista (alternativa al camí que utilitzen els excursionistes per pujar el Matagalls), en la qual el desnivell es complica, mantenint-se però la ciclabilitat. Quan el camí comença a planejar, a cota 1.350 m aprox, es pren la pista que porta en lleuger descens cap a Sant Segimon; aquest tram es preciós, espcialment a la tardor i la primavera, amb fagedes i molta aigua. Pocs metres després de creuar un parell de rierols, cal estar atents per prendre un petit corriol que s'enfila a la dreta cap al Coll de Saprunera; a partir d'aquest punt, situat a cota 1.400m, cal anar carenant i el paisatge ja es torna totalment alpí, alternant trams de prats i pastures amb zones rocoses de difícil ciclabilitat. Després de passar el Coll de la Font (cota 1.550m), cal estar atents per prendre una pista a l'esquerra que ens condueix a la Font de Matagalls; en aquest bonic indret es pot fer el darrer proveïment d'aigua, abans de llençar l'atac final al cim.
El retorn l'hem fet desfent el camí fins a Collformic; aquest tram de baixada es gaudeix molt; és pràcticament ciclable al 100%, molt variat i, tot i que molt tècnic, permet disfrutar d'unes magnífiques visites d'Osona (plana de Vic, les Guilleries...), el Vallès, la costa, etc.
Des de Collformic hem recorregut bona part del Pla de la Calma, deixant-lo a l'alçada de Pedres Blanques, per prendre la pista de l'esquerra que baixa cap a l'embassament de Vallforners i Cànoves. Des d'aquí, tornada a Granollers mirant de dosificar les poques forces restants. Magnífica ruta de tardor !

Aiguafreda

Font de Matagalls

Matagalls

• Gespino Nov 4, 2012

Ruta èpica, amb vistes panoràmiques, dura però paga la pena l'esforç!!!!!

• Photo of mparaira
    mparaira Nov 5, 2012

I com es gaudeixen aquests ascensos èpics en bona companyia !

• albiru Jan 10, 2013

Vaig fer fa uns anys una ruta molt semblant a aquesta però iniciant des de Sant Antoni de Vilamajor i la tornada passant per el Brull.
    T'ho agraeixo moltíssim ja que no recordava el camí exacte i la ascensió al Matagalls la vaig fer amb la bici a la espatlla pel camí que feia la gent a peu pensant que faria una pujada més ràpida.

• Photo of mparaira
    mparaira Jan 10, 2013

Me n'alegro que et resulti d'utilitat. En definitiva, per això compartim les rutes !
    Aquesta pujada també requereix fer trams a peu, però també hi ha força tros ciclabe carenant (això sí, dur), amb unes vistes espectaculars.
    Salut i força al pedal !

• Photo of Joaquin Segura
    Joaquin Segura Aug 3, 2019

Muy buena ruta, al menos una vez hay que hacerla. Mucha pista y algunos senderos de subida y bajada, me ha gustado mucho.