Lleida - Alcoletge - Ruta pels Tossals

Photo ofLleida - Alcoletge - Ruta pels Tossals Photo ofLleida - Alcoletge - Ruta pels Tossals Photo ofLleida - Alcoletge - Ruta pels Tossals

October 17, 2023

near Vilanoveta, Catalunya (España)

Durada de la ruta: 2h55m. Temps en moviment: 2h14m. Ruta per alguns tossals, on hi van fer fortificacions a la Guerra Civil Espanyola i facilets de pujar. Es tracta d'anar a Alcoletge i tornar a Lleida pel camí dels Alamús. Sortim de la Bordeta i anem cap al polígon, d'allí anem a buscar el camí de Grenyana, abans d'arribar a Alcoletge, ja trobem el Búnquer de l'estació, un niu de metralladores a la vora de la via del tren. Primer pugem al Tossal de la Nora, on anem fins al punt geodèsic, on hi ha les restes d'un niu de metralladores i trinxeres, unes trinxeres cavades a la pedra. Allí mateix, també es troba la necròpolis de la Nora, podem veure unes quantes tombes, també cavades a la pedra. Anem cap a Alcoletge, abans ja hem passat per les restes d'un altre niu de metralladores, ara parem i fem fotos. Al poble, pugem al Tossal dels Morts, que està dintre del poble. Està una mica més arreglat, és una fortificació en tota regla, llàstima que hagi brètols que ho embruten tot. Sortim del poble i agafem el camí dels Alamús, un camí que més aviat és una carretera, travessem la A2 i també la via del tren, passem per la rotonda dels Alamús i cap al Tossal de la Moradilla. Arribem al tossal i el pugem vorejant-lo, hi ha un corriol que es fa molt bé. Primer anem a la fortificació que hi ha a les roques i després anem fins a la Torre de la Moradilla, una antiga torre òptica, amb restes d'un búnquer i de alguna trinxera al voltant. Baixem suaument del tossal i anem a buscar el canal. Arribem a la caseta i tot el parapeto per distribuir l'aigua, seguim canal avall i passem per la Xopera que hi passa la Sèquia Quarta del Canal d'Urgell, allí podem veure molt bé els colors de la tardor, una passejada entre els arbres força bonica. La sèquia entra al polígon, nosaltres a mà esquerra, anem a travessar la carretera de Borges i tornem cap a La Bordeta, on acabem la ruta. Apa doncs, Salut i Pedals.