Les 15 esglésies romàniques de la Vall de Bianya (I)

Photo ofLes 15 esglésies romàniques de la Vall de Bianya (I) Photo ofLes 15 esglésies romàniques de la Vall de Bianya (I) Photo ofLes 15 esglésies romàniques de la Vall de Bianya (I)

August 1, 2013
June 2013

•   4.1 4 Reviews

near Castellfollit de la Roca, Catalunya (España)

La Vall de Bianya es troba a l'Alta Garrotxa, a mig cami entre Olot i l'històric Coll de Capsacosta. La Vall de Bianya és un aplec de petites i grans valls que inunden un territori de prades, boscos i rierols. El municipi està format per diversos nuclis de població tots escampats pel territori i la majoria al voltant d'una església romànica. En total hi ha una quinzena d'esglésies escampades per tota la vall. Us proposo trobar aquestes 15 esglésies en dues rutes.

En la primera ruta ens endinsarem per la Vall del Bac per trobar-ne sis: Santa Maria de Castellar, Santa Maria de Sacot (també coneguda per la Mare de Déu dels Àngels), Santa Magdalena del Coll, Sant Feliu del Bac, Sant Andreu de Porreres i Sant Miquel de la Torre. Santa Maria de Castellar i Santa Magdalena del Coll, les vam veure de lluny perquè per arribar-hi havíem d'anar per camins privats.

Sortirem de Can Bundanci, que es troba passat Castellfollit de la Roca en direcció Oix. És un lloc amb fama de fer bons esmorzars.

No és una ruta excessivament tècnica, tot i que té alguna baixada força pedregosa que es fa una mica incòmoda. Les dificultats físiques més grans són la pujada inicial fins a la Torre de Canadell i la pujada al coll del Triadú. La resta és per bones pistes (alguna per zones un pèl urbanitzades pel meu gust) algun petit corriol agradable, un petit tram a peu, la baixada pedregosa de Coll de Triadú i un descens deliciós per una carretera asfaltada de 10 kilòmetres desèrtica(ho sento, se'm va posar molt bé).

La resta d'esglésies en la següent ruta.

Per a més informació de les esglésies: http://www.valldebianya.com/index.php/ca/patrimoni/esglesies

IBP: 96 MTB

Torre de Canadell

• Photo of mparaira
    mparaira Sep 9, 2013

Fantàstica ruta que permet conèixer el patrimoni cultural i paisatgístic de la Vall de Bianya (La Garrotxa). Molt ben treballada per l'autor.

• Photo of Martiferre01
    Martiferre01 Dec 6, 2015

ruta ben trobada però acabada de manera precepitada pels últims 15 kmts. d' asfalt... es notava que hi havia gana.

Naim Dec 6, 2015

Diria que no hi havia gaires alternatives per tornar sense donar una volta molt i molt llarga. En qualsevol cas és una pista asfaltada sense cotxes.

• Photo of alba78
    alba78 Jul 3, 2016

Fantàstica ruta, tant pels paisatges com pels senders i camins. No hem trobat absolutament a ningú, i la ultima baixada per carretera asfaltada, també se m'ha posat molt bé jeje

Naim Jul 4, 2016

M'alegra que l'hagis gaudit Alba. L'Alta Garrotxa és un lloc increïble de descoberta, plena de racons bonics, paisatges espectaculars, camins perduts i molt poca gent.

• Photo of Gepi - GuiesBtt.cat
    Gepi - GuiesBtt.cat Apr 29, 2020

Salut,
    Una consulta, la ruta es pot fer en sentit invers?. Tots sabem que a vegades hi ha senderols trialeros que de baixada són un goig però pujant són impossibles... m'agradaria fer-ho a la inversa i no vull trobar-me, a mig camí en un indret que hagi d'arrossegar la bici...
    Gràcies

Naim Apr 30, 2020

Hola Gepi,
    Fa tants anys que la vaig fer que no recordo com eren els corriols i si eren cicables a la inversa. Tampoc sóc de la zona. Els 15-20 km inicials segur que es poden fer la inversa i els últims 15 són per una carretera secundària, però entre el collet del Triadú i l'Hostal de la Vall del Bac, no sé jo ...
    Hauries de preguntar-ho algú que l'hagi fet recentment o sigui de la zona. Em sap greu.
    En qualsevol cas, si et decideixes a fer-la, quan l'hagis fet, fes un comentari explicant com ha anat.
    Salut i pedals!

• Photo of Gepi - GuiesBtt.cat
    Gepi - GuiesBtt.cat Apr 30, 2020

Gràcies Naim
    He fet un contacte amb un aficionat de la zona. Ara hi contacto!
    Ens veiem.... pedalant!
    Salut!

• Photo of JP_EMTB
    JP_EMTB Oct 22, 2022

El track s'hauria de modificar ja que la ruta passa per enmig d'una propietat privada(quan passa un GR per la vora), l'últim tram on es desvia del GR es impracticable de lo brut que es. Casi tota la tornada 15km + - son tots per carretera i poder es podría mirar de tornar per un altre camí, per a fer-ho més entretingut. A més hi ha un corriol de pujada que si no vas amb elèctrica hauràs de caminar bastanta estona, això si la primer part de la ruta uns boscos molt macos 👌

Naim Oct 24, 2022

Gràcies per la ressenya. Ajudaràs a altres usuaris. Sobre la tornada per asfalt, és una carretera molt solitària i molt bonica de fer. Buscar un camí alternatiu faria molt més dura la ruta i no a l'abast de tothom.
    Una salutació

• Photo of els.cosmics
    els.cosmics Dec 3, 2023

La ruta és bona sota el nostre punt de vista. Respecte a la propietat privada del Llongarriu i segons l'ajuntament de la Vall de Bianya no és un comí privat. És un camí municipal. Nosaltres varem passar i no vàrem trobar ningú. Hi ha algun corriol en mal estat i s'ha de fer a peu, aquest és un problema general doncs hi ha poca tendència a netejar camins.

• Photo of JuliSG
    JuliSG Feb 21, 2024

Hi han corriols impracticables avui dia i penso que sempre han estat difícils. S'ha de portar la bici a coll.

Naim Feb 21, 2024

Quan la vam fer fa 11 anys, els corriols no eren bruts. És una llàstima que cada vegada es netegin menys. Caldria una bona gestió forestal. Com que no sóc de la zona i no hi tinc gaire tirada proposo que algú que s'ho conegui pengi una ruta actualitzada, amb bons camins per visitar les ermites.

Salut

• Photo of JuliSG
    JuliSG Feb 21, 2024

Rutes per visitar ermites sortint de Sant Joan les Fonts.