La vall de Gresolet. De Saldes al mirador de Gresolet, el Collell i Gresolet

Photo ofLa vall de Gresolet. De Saldes al mirador de Gresolet, el Collell i Gresolet Photo ofLa vall de Gresolet. De Saldes al mirador de Gresolet, el Collell i Gresolet Photo ofLa vall de Gresolet. De Saldes al mirador de Gresolet, el Collell i Gresolet

April 25, 2014
October 2006

•   4.9 3 Reviews

near Saldes, Catalunya (España)

[CA] La vall de Gresolet. De Saldes al mirador de Gresolet, el Collell i Gresolet

Dins la vegetació del Parc Natural del Cadí-Moixeró, destaca particularment la vall de Gresolet, posseïdora d'un microclima propi de característiques atlàntiques que possibilita una abundant presència d'arbres caducifolis com el faig, el roure i la moixera que, en convivència amb el pi negre, el pi roig i l'avet, dibuixen un magnífic paisatge policromat especialment acolorit a la tardor, la millor època de l'any per passejar-s'hi. Pedalejant per la vall, es contemplen diverses masies disseminades, algunes destinades avui a l'hostalatge, que testimonien l'antic ús agrícola i ramader d'aquestes muntanyes. La imponent presència del Pedraforca guarneix les panoràmiques que s'albiren durant l'itinerari.
Ruta senyalitzada.

Per accedir al punt de partida, cal sortir de Berga per la C-16 (Eix del Llobregat) en direcció nord cap al túnel del Cadí i, just després del túnel del Castell de Guardiola, trencar a l'esquerra (O) per la carretera B-400 fins a Saldes, on s'estaciona el cotxe. La ruta està senyalitzada (símbols grocs de la ruta del Centre BTT nº9).

0,00 km (1.212 m). Saldes. Es parteix de la plaça Pedraforca pel carrer Serra d'Ensija en direcció a Cardina (SO).

1,16 km (1.262 m). S'arriba a la pista asfaltada del mirador de Gresolet, que ve de la carretera B-400. Cal prendre-la a la dreta remuntant cap al NE amb bones vistes de les Penyes Altes de Moixeró, la Tosa i el Puigllançada.

1,61 km (1.293 m). Es deixa a mà esquerra el refugi del Roget (SO), es passa l'àrea recreativa de la Serra (km 3,39; 1.430 m), on hi ha una font, i la font Seca (km 4,23; 1.497 m) tot ascendint (NO) entre frondosos boscos de pi roig.

5,51 km (1.574 m). Mirador de Gresolet. Excel·lent talaia del Cadí, la serra Pedregosa, els cingles de la Bola i les valls del torrent de les Mulleres i de Gresolet. En aquest punt, s'acaba la carretera i es continua per pista de terra cap al NO.

5,99 km (1.586 m). Es deixa a la dreta una pista de desemboscar (O/NO) i, de seguida, a l'esquerra (SE), un senderó (PR C-127) que accedeix al refugi Lluís Estasen (km 6,39; 1.629 m).

6,45 km (1.636 m). Es creua una tanca que a l'hivern resta tancada pel perill d'esllavissades i la presència de glaç al vial.

7,36 km (1.723 m). Es discorre (NO) per un bosc mixt de pi negre, avet, roure, moixera i força faig albirant a llevant la vall de Gresolet.

7,96 km (1.766 m). En passar per l'esquerra (NO) del turó del Pi Jagut, es tenen bones vistes, també cap a l'est, de la vall del torrent de les Mulleres que, com la de Gresolet, gaudeix també d'un peculiar microclima de propietats atlàntiques disposant d'excepcionals i extensos boscos de fulla caduca.

10,12 km (1.844 m). El Collell. Es continua per la pista (NE) seguint ara els senyals blancs i vermells del GR 150 i el GR 107 o Camí dels Bons Homes deixant a ponent la vall de Cerneres, el Cadinell i el Vulturó. Aquest és el punt divisori entre les conques del riu Segre (O) i del Llobregat (E) per una banda, i del Cadí i el Pedraforca per una altra.

10,63 km (1.872 m). A les Bassotes, es deixa a mà esquerra (NE) el sender per on continua el PR C-124 -ara fent la Ruta dels Segadors-, que s'ha seguit des de la font Seca. Es prossegueix per la falda de la serra Pedregosa (E/NE) tenint la muntanya de la Bola al sud.

12,14 km (1.916 m). Coll del Torn. Màxima altitud de l'itinerari des d'on ja es comença a davallar (E/NE) amb impressionants panoràmiques del Pedraforca i la serra d'Ensija, amb la Gallina Pelada, entre d'altres. Es pot distingir fins i tot, en la llunyania, el turó de l'Home, sostre del massís del Montseny. Després de passar la font Cerdana, el coll i la font de la Jaça, el trajecte segueix (SE) per sobre del clot de l'Orri al peu de les Costes del Roset i el Comabona (al nord).

15,54 km (1.678 m). Es deixa a l'esquerra (NO) un sender local que ascendeix al Comabona.

16,87 km (1.574 m). Coll de la Bauma. Bifurcació. S'agafa la pista de la dreta, que descendeix fortament per la baga de Gresolet (SO) resseguint el torrent del Coll de la Bauma, i es deixa a l'esquerra una altra pista (SE) per on segueixen els GR 150 i 107, que fan cap a Bagà. Per l'interior d'una magnífica i ombrívola fageda poblada d'abundants moixeres, i amb bones vistes al nord dels cingles de Gresolet i els de la Bola, s'arriba al santuari de Gresolet (km 19,87; 1.272 m), on hi ha una àrea de lleure i un refugi. Uns metres més endavant, es troba a l'esquerra (SO; km 19,97; 1.261 m) el camí d'accés a la Casa Refugi de Gresolet.

20,91 km (1.149 m). Es baixa per l'estret de Moronta (SE), ja per una pista pavimentada, i es creua fins a quatre cops el riu de Gresolet per ponts de ciment.

23,22 km (999 m). Passat l'estret de Gresolet, es deixa un sender a la dreta (SE) que mena a Saldes.

23,99 km (969 m). A l'aiguabarreig dels rius de Gresolet i de Saldes es deixa a l'esquerra (N/NO) el desviament que duu al refugi de Cal Ferrer. Es tenen bones vistes a llevant de l'accidentada vall de Saldes.

24,58 km (975 m). Es travessa el riu de Saldes (SE) i es deixa a l'esquerra (NE) un trencall que s'endinsa per la baga de Maçaners (km 24,76; 984 m). A partir d'aquí, s'inicia una progressiva pujada cap a Saldes a través d'un espès bosc de pi roig amb la magnífica panoràmica de la cara est del Pedraforca. A ponent s'observa la darrera explotació minera (lignit) a cel obert que va restar activa a la comarca del Berguedà (va tancar el 31 de desembre de 2007). Més amunt, es contemplen les restes del castell de Saldes i l'església de Santa Maria.

26,20 km (1.090 m). Cruïlla. Es continua per la mateixa pista (SO) deixant sengles desviacions a dreta i a esquerra.

26,45 km (1.106 m). Es deixa a l'esquerra (NE) una pista i es continua en el mateix sentit de la marxa (SO).

26,73 km (1.125 m). Es desemboca a la carretera B-400, que es pren a la dreta (O/NO) de pujada fins a trencar, també a mà dreta (NE; km 27,31; 1.170 m), per una desviació que entra a Saldes.

27,74 km (1.212 m). Saldes. Es torna finalment a la plaça Pedraforca, punt de partida i final de l'itinerari.

[ES] El valle de Gresolet. De Saldes al mirador de Gresolet, el Collell y Gresolet

Dentro de la vegetación del Parque Natural del Cadí-Moixeró, destaca particularmente el valle de Gresolet, que posee un microclima propio de características atlánticas que posibilita una abundante presencia de árboles caducifolios como el haya, el roble y el serbal blanco que, en convivencia con el pino negro, el pino albar y el abeto, dibujan un magnífico paisaje policromado especialmente coloreado en otoño, la mejor época del año para visitarlo. Pedaleando por el valle, se contemplan varias masías diseminadas, algunas destinadas hoy a la hospedería, que atestiguan el antiguo uso agrícola y ganadero de estas montañas. La imponente presencia del Pedraforca adorna las panorámicas que se contemplan durante el itinerario.
Ruta señalizada.

Para acceder al punto de partida, hay que salir de Berga por la C-16 (Eix del Llobregat) en dirección N hacia el túnel del Cadí y, justo después del túnel del Castell de Guardiola, desviarse a la izquierda (O) por la carretera B-400 hasta Saldes, donde se estaciona el coche. La ruta está señalizada (símbolos amarillos de la ruta del Centro BTT nº9).

0,00 km (1.212 m). Saldes. Se sale de la plaza Pedraforca por la calle Serra d'Ensija en dirección a Cardina (SO).

1,16 km (1.262 m). Se llega a la pista asfaltada del mirador del Gresolet, que viene de la carretera B-400. Hay que tomarla a la derecha remontando hacia el NE con buenas vistas de Les Penyes Altes de Moixeró, la Tosa y el Puigllançada.

1,61 km (1.293 m). Se deja a mano izquierda el refugio del Roget (SO), se pasa el área recreativa de la Serra (km 3,39; 1.430 m), donde hay una fuente, y la fuente Seca (km 4,23; 1.497 m) subiendo (NO) entre frondosos bosques de pino albar.

5,51 km (1.574 m). Mirador de Gresolet. Excelente atalaya del Cadí, la sierra Pedregosa, los riscos de la Bola y los valles del torrente de Les Mulleres y de Gresolet. En este punto termina la carretera y se sigue por una pista de tierra (NO).

5,99 km (1.586 m). Se deja a la derecha una pista para extraer leña del bosque (O/NO) y de inmediato, a la izquierda (SE), un sendero (PR C-127) que accede al refugio Lluís Estasen (km 6,39; 1.629 m).

6,45 km (1.636 m). Se cruza una valla que en invierno permanece cerrada por el peligro de desprendimientos y la presencia de hielo en el vial.

7,36 km (1.723 m). Se discurre (NO) por un bosque mixto de pino negro, abetos y abundantes hayas, robles y serbales blancos siempre vislumbrando a levante el valle de Gresolet.

7,96 km (1.766 m). Al pasar por la izquierda (NO) del cerro del Pi Jagut, se tienen buenas vistas, también hacia el E, del valle del torrente de Les Mulleres, que, como el de Gresolet, goza también de un peculiar microclima de propiedades atlánticas contando con excepcionales y extensos bosques de hoja caduca.

10,12 km (1.844 m). El Collell. Se continúa por la pista (NE) siguiendo ahora las señales blancas y rojas del GR 150 y el GR 107 o Camí dels Bons Homes dejando a poniente el valle de Cerneres, el Cadinell y el Vulturó. Este es el punto divisorio entre las cuencas del río Segre (O) y del Llobregat (E), por un lado, y del Cadí y el Pedraforca por el otro.

10,63 km (1.872 m). En Les Bassotes, se deja a mano izquierda (NE) el sendero por el que continúa el PR C-124 -ahora haciendo la Ruta dels Segadors-, que se ha seguido desde la fuente Seca. Se prosigue por la falda de la sierra Pedregosa (E/NE) teniendo la montaña de la Bola al sur.

12,14 km (1.916 m). Collado del Torn. Máxima altitud del itinerario, desde donde ya se empieza a bajar (E/NE) con impresionantes panorámicas del Pedraforca y la sierra de Ensija, con la Gallina Pelada, entre otros picos. Puede distinguirse incluso, a lo lejos, el Turó de l'Home, techo del macizo del Montseny. Después de pasar la fuente Cerdana, el collado y la fuente de la Jaça, el trayecto sigue (SE) por encima del hoyo de L'Orri al pie de Les Costes del Roset y el Comabona (al N).

15,54 km (1.678 m). Se deja a la izquierda (NO) un sendero local que asciende al Comabona.

16,87 km (1.574 m). Collado de la Bauma. Bifurcación. Se toma la pista de la derecha, que baja fuertemente por la umbría de Gresolet (SO) siguiendo el torrente del Coll de la Bauma y dejando a la izquierda otra pista (SE) por donde siguen los GR 150 y 107 en dirección a Bagà. Por el interior de un magnífico y umbrío hayedo poblado de abundantes serbales blancos, y con buenas vistas al N de los riscos de Gresolet y de la Bola, se llega al santuario de Gresolet (km 19,87; 1.272 m), donde hay un área de ocio y un refugio. Unos metros más adelante, se deja a la izquierda (SO; km 19,97; 1.261 m) el camino de acceso a la Casa Refugi de Gresolet.

20,91 km (1.149 m). Se baja por el estrecho de Moronta (SE), ya por una pista pavimentada, y se cruza hasta cuatro veces el río Gresolet por puentes de cemento.

23,22 km (999 m). Pasado el estrecho de Gresolet, se deja un sendero a la derecha (SE) que lleva a Saldes.

23,99 km (969 m). En la confluencia de los ríos Gresolet y Saldes, se deja a la izquierda (N/NO) el desvío que conduce al refugio de Cal Ferrer. Se tienen buenas vistas a levante del accidentado valle de Saldes.

24,58 km (975 m). Se cruza el río Saldes (SE) y se deja a la izquierda (NE) una desviación que se adentra por la umbría de Maçaners (km 24,76; 984 m). A partir de aquí, se inicia una paulatina subida hacia Saldes a través de un espeso bosque de pino albar con la magnífica vista de la cara E del Pedraforca al N. A poniente se observa la última explotación minera (lignito) a cielo abierto que permaneció activa en la comarca del Berguedà hasta el 31 de diciembre de 2007. Más arriba se contemplan los restos del castillo de Saldes y la iglesia de Santa Maria.

26,20 km (1.090 m). Cruce. Se sigue por la misma pista (SO) dejando sendos desvíos a derecha y a izquierda.

26,45 km (1.106 m). Se deja a la izquierda (NE) una pista y se sigue en el mismo sentido de la marcha (SO).

26,73 km (1.125 m). Se desemboca a la carretera B-400, que se toma a la derecha (O/NO) de subida hasta desviarse, también a mano derecha (NE; km 27,31; 1.170 m), por un vial que entra en Saldes.

27,74 km (1.212 m). Saldes. Se regresa finalmente a la plaza Pedraforca, punto de partida y final del itinerario.

[EN] Gresolet valley. From Saldes to Gresolet mirador, El Collell and Gresolet

Among the vegetation of the Cadí-Moixeró Nature Reserve the Gresolet valley is outstanding. It has a microclimate with Atlantic features which allows for a large number of deciduous trees such as beech, oak and rowan which, living side by side with mountain pine, Scotch pine and fir, sketch a magnificent multicoloured landscape, especially in autumn, the best season for an outing there. As we cycle through the valley we can see a number of scattered country houses, some now rural hotels, which bear witness to the ancient farming and stockbreeding activities in these mountains. The imposing presence of Pedraforca adorns the panoramas that open up along the itinerary.
Marked trail.

To reach the starting point we leave Berga by C-16 (Eix del Llobregat) north towards the Cadí tunnel and, just after the Castell de Guardiola tunnel, we turn off to the left (W) on B-400 to Saldes, where we park the cark. The route is signposted (yellow symbols of mountain bike centre route no.9).

0.00 km (1,212 m). Saldes. We leave from Plaça Pedraforca along Carrer Serra d'Ensija in the direction of Cardina (SW).

1.16 km (1,262 m). We come to the tarmac track to the Gresolet mirador that comes from B-400 and we turn right climbing up to the NE with fine views of Les Penyes Altes de Moixeró, La Tosa and Puigllançada.

1.61 km (1,293 m). We pass the Roget refuge on the left (SW), the La Serra recreation area (km 3.39; 1,430 m), where there is a spring, and the Seca spring (km 4.23; 1,497 m), climbing up (NW) amidst Scotch pine woods.

5.51 km (1,574 m). Gresolet mirador. An excellent vantage point overlooking the Cadí, the Pedregosa range, the peaks of La Bola and the Mulleres stream and Gresolet valleys. At this point the road ends and we continue along the dirt track (NW).

5.99 km (1,586 m). We pass a track out of the woods on the right (W/NW) and immediately on the left (SE), a path (PR C-127) which leads to the Lluís Estasen refuge (km 6.39; 1,629 m).

6.45 km (1,636 m). We go through a gate that is closed in winter for the danger of landslides and ice on the road.

7.36 km (1,723 m). We go (NW) through a mixed wood of mountain pine and fir with a large number of beech, oak and rowan trees, glimpsing the Gresolet valley to the east.

7.96 km (1,766 m). As we pass Pi Jagut hill to the left (NW) we have fine views, also to the east, of the Mulleres stream valley which, like Gresolet, has a peculiar microclimate with Atlantic properties and exceptional, extensive deciduous woodlands.

10.12 km (1,844 m). El Collell. We continue along the track (NE) now following the red and white marks of GR-150 and GR-107 or the Camí dels Bons Homes (Cathars Road), passing the Cerneres valley, Cadinell and the Vulturó to the west. This is the watershed of the Segre (W) and Llobregat (E) river basins on the one side and the division between Cadí and Pedraforca on the other.

10.63 km (1,872 m). At Les Bassotes on the left (NE) we pass the path where PR C-124 continues -we are now on the Ruta dels Segadors (Reapers Route)- which we have followed from the Seca spring. We continue along the slope of the Pedregosa sierra (E/NE) with La Bola mountain to the south.

12.14 km (1,916 m). Coll d'El Torn. Highest point of the itinerary from where we begin to descend (E/NE) with impressive panoramas of Pedraforca and the Ensija sierra, with the Gallina Pelada (plucked hen), among others. In the distance we can even make out the Turó de l'Home, the roof of the Montseny massif. After crossing the Cerdana spring, the pass and the Jaça spring, the route continues (SE) above the Orri basin at the foot of the Costes del Roset and Comabona (to the north).

15.54 km (1,678 m). We pass a local path on the left (NW) which goes up to Comabona.

16.87 km (1,574 m). Bauma pass. Fork: we take the track on the right, which descends steeply through the shady side of Gresolet (SW) following the Bauma pass stream, and on the left we pass another track (SE) where GR-150 and 107, continue to Bagà. Inside a magnificent shady beech wood with many rowan trees and fine views to the north of the Gresolet and Bola cliffs, we come to Gresolet sanctuary (km 19.87; 1,272 m), where there is a recreation area and a refuge. A few metres further on the left (SW; km 19.97; 1,261 m) is the access road to the Gresolet Refuge.

20.91 km (1,149 m). We go down Moronta defile (SE), now along a paved track, and cross the Gresolet river four times over cement bridges.

23.22 km (999 m). Past Gresolet defile we pass a path on the right (SE) that leads to Saldes.

23.99 km (969 m). At the confluence of the Gresolet and Saldes rivers, on the left we pass the turnoff (N/NW) to Cal Ferrer refuge. There are fine views to the east of the rugged Saldes valley.

24.58 km (975 m). We cross the Saldes river (SE) and on the left (NE) we pass a turning that goes into the shady side of the Maçaners valley (km 24.76; 984 m). This is the beginning of a gradual climb to Saldes through a thick Scotch pine wood with the magnificent presence of the east face of Pedraforca to the north. To the west we can see the last open cast mining exploitation (lignite) which was still active in the Berguedà district (it closed down on 31 December 2007). Higher up we can see the ruins of Saldes castle and the Church of Santa Maria.

26.20 km (1,090 m). Crossroads. We continue along the same track (SW) past two turnoffs to right and left.

26.45 km (1,106 m). We pass a track on the left (NE) and continue in the same direction (SW).

26.73 km (1,125 m). We come out onto B-400 which we take to the right (W/NW) and up until we turn off, also on the right (NE; km 27.31; 1,170 m), along a road that goes into Saldes.

27.74 km (1,212 m). Saldes. We return to Plaça Pedraforca, starting point and end of the itinerary.

MASSÍS DEL PEDRAFORCA

BAGA DE GRESOLET

SALDES

EL COLLELL

• esdavid May 22, 2018

Hola bones hi ha molt de corriol a n'aquesta ruta?

• Photo of Rutes populars de Catalunya
    Rutes populars de Catalunya May 25, 2018

Bon dia David.
    El recorregut de la ruta en bicicleta “La vall de Gresolet. De Saldes al mirador de Gresolet, el Collell i Gresolet” discorre per camins i pistes amples que, normalment, estan en bon estat (aquest any ha nevat i ha plogut molt, potser trobareu llocs enfangats, amb bassals i escorrancs). L’únic factor que cal tenir en compte és el desnivell acumulat, que demana un mínim entrenament dels ciclistes. El Santuari de Gresolet és un bon lloc per descansar i reprendre forces.
    Salutacions,

• Photo of montboada
    montboada Mar 18, 2019

entorn espectacular

• Photo of Russitott
    Russitott Apr 19, 2019

Ruta por pistas muy fáciles pero preciosa por el entorno.

• Photo of Ecogj
    Ecogj May 22, 2022

Una ruta per pistes amples. Paisatge espectacular. Perfecte per fer amb E. Bike.... 👏👏👏

• Photo of thorink
    thorink Aug 14, 2022

Tot pista ample i paisatge espectacular. Molt recomanable per fer en dues hores i poc.