Photo ofLA SEGARRA EN BTT Cervera-Riu d'Ondara-Vergós-Mas Claret-St Guim-Gàver-Montfalcó Murallat-Cervera Photo ofLA SEGARRA EN BTT Cervera-Riu d'Ondara-Vergós-Mas Claret-St Guim-Gàver-Montfalcó Murallat-Cervera Photo ofLA SEGARRA EN BTT Cervera-Riu d'Ondara-Vergós-Mas Claret-St Guim-Gàver-Montfalcó Murallat-Cervera

March 23, 2020
May 2018

near Cervera, Catalunya (España)

Una ruta més de La Segarra en BTT.
Surto de la bonica i monumental població de Cervera.
CERVERA: Capital de la comarca de la Segarra. La població censada és de 9.440 habitants. El paisatge de Cervera mostra uns terrenys molt aprofitats, conreats arreu. El relleu del terme és força representatiu del paisatge de la comarca. Hi predominen les valls amples i generalment poc fondes, i emmarcades per llargues carenes pràcticament horitzontals. La ciutat es caracteritza per la riquesa del seu patrimoni cultural i monumental. Un total d'onze monuments del municipi estan catalogats com a Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN) per la Generalitat de Catalunya: el castell (segle xi), l'església de Sant Pere el Gros (segle xi), el recinte emmurallat (segle xvi), la parròquia de Santa Maria (segles xiv-xv), l'edifici de la Paeria (segles xvii-xviii), la Universitat (segle xviii), el nucli històric, el Sindicat (segle xx) i els castells dels nuclis agregats Castellnou d'Oluges, la Prenyanosa i Malgrat.
El terme Cervera ja apareix en documents al segle xi. Probablement prové del llatí Cervaria, «terra de cérvols».
Carles II, últim rei espanyol de la casa d'Àustria, mor l'any 1700, i en el seu testament deixa com a hereu de tots els seus dominis Felip d'Anjou. El nou rei, amb el nom de Felip V, és acceptat tant al regne de Castella com a la Corona d'Aragó. El Regne d'Anglaterra, al capdavant de les nacions contràries al predomini dels Borbons, proposava com a successor del tron espanyol Carles III d'Aragó i l'any 1702 comença una guerra civil espanyola (la Guerra de Successió) i l'any 1705 la Corona d'Aragó canvià de bàndol. A Cervera hi havia partidaris de totes dues faccions.

Amb el Decret de Nova Planta es van tancar totes les universitats concentrant-les a la universitat de Cervera.
Finalitzada la guerra, Cervera, que havia quedat devastada, va decidir donar suport als que governaven (els Borbons) i va enviar dos ambaixadors a la Cort amb la missió de convèncer els ministres de Felip V de la seva fidelitat absoluta, amb la finalitat d'obtenir una recompensa lògica i en una de les 30 peticions demanaven un estudi general -una Universitat- com el de Lleida. Felip V, doncs, va ordenar construir una gran universitat central a Cervera i abolir-ne la resta (pel decret de Nova Planta). La creació de la Universitat de Cervera significà un augment econòmic important per la ciutat, en part pels beneficis d'allotjament de prop de 2.000 estudiants fent que la població de Cervera es doblés.
L'any 1842 els estudis universitaris van ser traslladats a Barcelona, cosa que va representar una pèrdua econòmica important. L'arribada del ferrocarril a la ciutat l'any 1860 i la millora d'alguns serveis públics (com l'abastament d'aigua), juntament amb l'establiment de diverses indústries i d'un important comerç de vi, ocasionaren una certa revifalla econòmica.
Durant la Tercera Guerra Carlina, la matinada del 16 de febrer de l'any 1875, els carlins van intentar conquerir Cervera, ocupada per les forces liberals, però van ser rebutjats. En record de la batalla es du a terme la Processó del Puro.
L'aparició de la fil·loxera va provocar la ruïna de moltes vinyes de la Segarra, cosa que comportà una forta crisi en el comerç vinater cerverí, el qual es recuperà una mica amb la creació del Sindicat Agrícola.
** Per més informació: https://ca.wikipedia.org/wiki/Cervera
La Ruta surt de l'Esglèsia de Santa Maria...Covent de sant Francesc i ja baixem cap al Riu d'Ondara. Anem per una pista ampla. El racó de la Font del Fiol. Més endevant, i catalogat, trobem el Molí de'n Fiol. Val la pena una aturada. Anem seguint el riu d'Ondara. A l'alçada de Vergós deixem la pista del riu i pujem al poble. VERGÓS. aquí hen de creuar l'antiga N-II i la nova autovia A-2. Anem uns metres pel lateral de l'autovia i agafem el GR-7. En poc més de 200 metres el deixem per anar per una pista que ens porta a Mas Claret. Àrea Recreativa i Monument. Pugem fins el Coll del Carro per ampla pista, com totes les que per aquí trobarem. Són pistes de conreus de cereals adaptades pels tractors...són amples!. BRIANÇÓ...passem pel costat d'un mas molt ben conservat...fotos! PALAMÓS...el Màxim d'alçada en la ruta i SANT GUIM DE LA RABASA.
Seguim combiant pistes per anar fent una circular...passant per: Freixenet de Segarra, Melió, Castell de Santa Maria, Gàver (neixement del Riu Sió), Estaràs, ...i fins a Montfalcó Murallat ón m'hi he passejat una bona estona. Un poble preciós, medeaval, murallat, amb castell... Ara ja de baixada fins a Cervera.
Una molt bona ruta per veure poblets, castells, masos, camps de cereals..i un gran cel blau i net !!!
Ruta molt fàcil de seguir.

(4art MAX 600 m.)

Deixem lateral A-2

El Mas Claret

Els Comdals

Eres de Montfalcó Murallat (MAX 600 m.)