Photo ofLa Pobleta de Bellveí - Molinos - Torre de Cabdella - Espui - Coll del Triador - Estany Gento Photo ofLa Pobleta de Bellveí - Molinos - Torre de Cabdella - Espui - Coll del Triador - Estany Gento Photo ofLa Pobleta de Bellveí - Molinos - Torre de Cabdella - Espui - Coll del Triador - Estany Gento

36 mi
6 hours one minute
August 29, 2012
August 2012

near Pobleta de Bellvehí, Catalunya (España)

Descripció de la ruta:
Ruta circular i en progressiu i constant ascens que iniciem al poble de la Pobleta de Bellveí, en plena Vall Fosca; per carretera d’asfalt, no massa transitada, arribarem a Espui després de passar altres poblacions. En aquest punt enfilem el Coll del Triador i passem a pista ben compacta, fins que arribem al punt d’alçada màxima d’aquesta sortida. Haurem recorregut, fins ara, 26 quilòmetres i portarem un desnivell positiu acumulat de 1400 m. aproximadament. A partir d’aquí i agafant la cruïlla a la nostra mà esquerra iniciarem un bonic trajecte de 5 quilòmetres i totalment pla que ens durà fins a l’Estany Gento per l’antic Carrilet miner on encara es conserva la via i travesses, pràcticament, en la seva totalitat. Arribats a l’estany donarem el tomb per on hem vingut i prendrem la cruïlla de la nostra dreta direcció a l’estany de Sallente coneguda com camí de Pigolo. Bàsicament es tracta d’una ruta de senderisme on caldrà baixar de la nostra bicicleta en algun que altra punt i, sobretot, en l’últim tram d’escales on trobarem el terreny molt trencat. Després de descendir 400 m. aproximadament tornarem per carretera fins al punt inicial de sortida passant per poblacions com La Torre de Cabdella, Espui i Molinos entre d’altres per arribar, de nou, a la Pobleta de Bellveí.

Temporada:
És una ruta que, per la zona on ens trobem, es recomana fer bàsicament a l’estiu ja que la neu i el gel hi seran presents durant l’hivern i ben entrada la primavera depenent de l’any. Caldrà estar atents a la meteorologia i als horaris perquè no ens sorprengui alguna tempesta d’estiu.

Avituallaments:
Tot i que passarem per diversos poblets no trobarem cap font en l’ascens al Coll del Triador. Així, doncs, cal que no anem curts de líquid almenys fins l’arribada a l’Estany Gento.

Curiositats:
Degut a la seva formació glacial trobem, en la seva part nord, més de vint estanys sota pics de 2.500 m. d’alçada. El de la nostra ruta, l’Estany Gento, és l’encarregat de regular tots aquests llacs que van ser interconnectats subterràniament al llarg de l’any 1.914 quan va ésser construïda la primera Central Hidroelèctrica dels Països Catalans. L’any 1.956 s’arriba a la zona de l’estany Gento a la temperatura mínima mai registrada al nostre país; el termòmetre va marcar -32ºC. Des del Coll del Triador gaudirem d’unes excel•lents vistes per reconèixer, fins i tot, el Pic de l’Orri.

Alternatives:
Un cop coronat el Coll del Triador tindrem diverses alternatives. Podeu seguir l’indicador de mà dreta per tal d’ascendir fins el Tossal i baixar fins a Montrós o la baixada fins a Llessuí i posterior pujada al Triador tal i com hem trobat en les rutes de XAVI DEU .