Kropswolde, mountainbike-tocht naar Zuidlaren, Gasteren en Anloo

Photo ofKropswolde, mountainbike-tocht naar Zuidlaren, Gasteren en Anloo Photo ofKropswolde, mountainbike-tocht naar Zuidlaren, Gasteren en Anloo Photo ofKropswolde, mountainbike-tocht naar Zuidlaren, Gasteren en Anloo

August 13, 2020
August 2020

near Kropswolde, Groningen (Nederland)

Mooie rondrit op de mountainbike door diverse natuurgebieden zoals "Leinwijck", "Tusschenwater" en het nationaal park "Drentse Aa". We rijden langs Zuidlaren, Gasteren en Anloo en maken voor de helft gebruik van de lokale ATB-routes. De andere helft gaat over rustige zandpaden en fietspaden.

Vertrek is vanaf de parkeerplaats "De Leine". Hier start ook een klein wandelingetje door het natuurgebiedje "Leinwijck". in het gebied komen diverse watervogels voor zoals de zwarte stern en de roerdomp. Ook woont hier de bever. Voor aan het eind van de tocht staat hier paviljoen "De Leine" met een verhoogt terras aan het water zodat je een grandioos uitzicht over het Zuidlaardermeer hebt onder het genot van een drankje of hapje.

Op de fiets doorkruisen we de "Leinwijck" en rijden naar de molen "De Boezemvriend" in De Groeve. Hier steken we het Havenkanaal naar Zuidlaren over en rijden via paviljoen "Meerzicht" met de jachthaven en een strandje naar het hunebed in Midlaren. Over de zandweg bereiken we Zuidlaren om daar de ATB-route te volgen naar Schipborg.

Langs camping "De Vledders" komen we bij uitspanning "De Drentsche Aa" die op een kruispunt van lange afstand wandelpaden staat. Voor de deur een grote wegwijzer met de diverse routes van het Pieterpad, Drenthepad en het Groot Frieslandpad.

Over de zandpaden door N.P. Drentse Aa bereiken we het Schipborgse Diep die we via een smal houten bruggetje oversteken. Hier is een prima rustplek en mogelijkheid om de voeten af te koelen in het water.

Over het fietspad of naastgelegen zandweg rijden we naar de Gasterse Duinen en rijden voorlangs Gasteren om op de groen aangeven ATB-route van Anloo te komen.
Over dit fraaie parkoers gaan we tot in Anloo waar we de Magnuskerk, het informatiecentrum Loomanshof en de mooie begraafplaats bekijken voordat we dit landelijke dorpje weer verlaten.

Noord van Anloo rijden we de rode ATB-route op die prachtige kombochten bevat en een technisch lastiger stukje heeft. We rijden globaal paralel aan de N34 en deze steken we via een tunneltje onderdoor om verder richting Zuidlaren te rijden.

Halverwege gaan we rechtsaf de Oude Dijk op, een zandweg die ons naar het laatste en nieuwste natuurgebied brengt, het "Tusschenwater". Dit watervogel-gebied ligt globaal tussen Zuidlaren en De Groeve in en sinds 2019 open gesteld voor publiek.

Uiteindelijk komen we weer uit op de Hunzeweg en deze volgen we nu helemaal rechtdoor tot in Meerwijck en gaan daar linksaf terug naar de parkeerplaats bij het paviljoen.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Start en parkeerplaats 'De Leine'

Photo ofBruggetje over het Havenkanaal bij molen 'De Boezemvriend' Photo ofBruggetje over het Havenkanaal bij molen 'De Boezemvriend' Photo ofBruggetje over het Havenkanaal bij molen 'De Boezemvriend'

Bruggetje over het Havenkanaal bij molen 'De Boezemvriend'

PictographBeach Altitude 3 ft
Photo ofStrandje, jachthaven en restaurant 'Meerzicht' Photo ofStrandje, jachthaven en restaurant 'Meerzicht' Photo ofStrandje, jachthaven en restaurant 'Meerzicht'

Strandje, jachthaven en restaurant 'Meerzicht'

Hunebed van Midlaren

Paadje ATB-route Zuidlaren op

Photo ofLinksaf langs camping 'De Vledders' Photo ofLinksaf langs camping 'De Vledders' Photo ofLinksaf langs camping 'De Vledders'

Linksaf langs camping 'De Vledders'

Photo ofBij uitspanning 'De Drentsche Aa' rechtsaf Photo ofBij uitspanning 'De Drentsche Aa' rechtsaf Photo ofBij uitspanning 'De Drentsche Aa' rechtsaf

Bij uitspanning 'De Drentsche Aa' rechtsaf

• joostzijlstra Jun 22, 2022

Prachtige route.

Wicky en Erick Jun 22, 2022

Hallo Joost, Dank je wel voor het aardige commentaar. Hartelijke groet, Wicky en Erick.