جنگل ابر -روز اول از شاهرود تا سرتخت

Photo ofجنگل ابر -روز اول از شاهرود تا سرتخت Photo ofجنگل ابر -روز اول از شاهرود تا سرتخت Photo ofجنگل ابر -روز اول از شاهرود تا سرتخت

September 20, 2019
September 2019

near Shahrud, Semnan (Iran)

برنامه جنگل ابر را دو‌روزه برنامه ریزی کرده بودیم . صبح حدود ساعت ۶ صبح رسیدیم شاهرود ‌. در میدان آزادی شاهرود چرخ ها را پیاده کردیم . این میدان و پارک کنارش امکانات خوبی برای مسافران دارد .
بعد از صرف صبحانه، به سمت بسطام حرکت کردیم . بسطام شهر کوچکی در ۶ کیلومتری شاهرود است که مقبره بایزید بسطامی ، عارف قرن دوم هجری زینت بخش آن است. بایزید بسطامی را به جهت اشاره های شاعران و نویسندگان بعد آن که نمونه‌هایی از آن در کتب درسی بود ، می شناسیم .
بسطام شهر زیبایی بود . بلوار اصلی شهر که ما را به مقبره می رساند در دوطرف ردیف درختان کهنسالی داشت .
در ادامه مسیر به قلعه نو خرقان رفتیم . اینجا قلعه نیست و در واقع اسم روستا این است . شیخ ابوالحسن خرقانی، عارف بزرگ و شاگرد بایزید در اینجا دفن است و مقبره بزرگی دارد . جایی که شبیه باغ پلکانی است و بسیار مورد توجه اهل سنت است. برای زیارت ایشان می آیند و گاهی شب را هم همانجا می مانند.
یکی از راه های رسیدن به روستا و جنگل ابر از همین روستای نوخرقان است . جاده ای که از این روستا می رود خاکی ولی شن ریزی شده و تمیز است .
در مسیرمان از روستای ابر هم بازدید کردیم . روستایی که به عنوان یکی از جاذبه های مهم ایران از آن یاد می شود ولی به نظرم اغراق بیش از اندازه داشته است . روستا، خیلی خاص نیست و مانند هزاران روستای کوهستانی است که همه جا دیده می شود .
از اینجا تا جنگل ابر حدود ۱۰ کیلومتر فاصله است . راهی که بخشی از آن پرشیب است ولی کلا شیب سختی ندارد که نشود رکاب زد ‌ .بخوبی رکاب می خورد و بالا می رود . جاده خاکی مسیر ، صاف و تمیز است و بافت شنی آن ، باعث می شود احتمالا حتی در بارندگی هم قابل تردد باشد .ولی از اولین جایی که جنگل شروع می شود و زمین صاف می شود ، جاده ،خاک است و در بارندگی گل می شود . این را می توان از رد لاستیک هایی که روی جاده کنده شده فهمید .
در اوایل جنگل ، درختان زیادی رنگ پاییز گرفته بودند. بالاها سردتر است و زودتر پاییز می شود . جایی که خط الارس البرز در این مسیر است حدود ۲۱۵۰ متر ارتفاع دارد و جایی است نسبتا تخت با کلی جای مناسب برای کمپ . چشمه زیاد است و با. توجه به اینکه ماشین سواری هم براحتی در این مسیر تردد می کند ، جای مناسبی برای سفر خانوادگی نیز هست .
جایی که ما برای کمپ در نظر گرفته بودیم، در نزدیکی چشمه ترشو است . جایی در بلندی که دید خوبی هم دارد . حدود ساعت ۳ به محل رسیدیم و کمپمان را برقرار کردیم ‌ . ابرها که در دور دست دیده می شدند ، کم کم، رقصان رقصان بالا آمدند و عصر ، کل فضا را گرفتند . هوا مه آلود بود و بسیار زیبا و رویایی .
شبی عالی داشتیم و انشالله ، روز دوم به سمت شیرین آباد و از آنجا علی آباد کتول راهی خواهیم شد .

• Photo of maryamshirazi
    maryamshirazi Sep 22, 2019

مسیری فوق العاده از کویر به جنگل

• Photo of Hasan Talezari
    Hasan Talezari May 26, 2023

جوری میشه روی همین نرم افزار، مسیر شما رو navigate میده اصل فایل موجود نیست

• Photo of Chanlibel گردنه مه آلود
    Chanlibel گردنه مه آلود May 26, 2023

می تونید از سایت ویکی لاک باز کنید همین مسیر رو . اونجا امکان دانلود داره . روی اپ های ترک ، فالو کنید