Humahuaca - Ledesma 220 k Day 1

December 14, 2020
December 2020

near Humahuaca, Jujuy (Argentina)

DEC 05, 2020 – We arrived to Humahuaca from Ledesma. We left the vehicle at Ledesma in order to pick it up upon arrival at the end of the trip, for the return to Tucuman. We paid Ar$6.000 (USD40.-) to a guy at Ledesma to carry us with bikes to Humahuaca (2 and a half hs aprox). We started pedaling 11 AM. First stage from Humahuaca to Cianzo, with a detour to Hornocal viewpoint (called “the 14-colors hill”). Total time to Cianzo is 5 hours aprox. It is highly recommended to sleep in Cianzo. Otherwise it’d be pretty difficult to reach Santa Ana (next town with lodging). It’s 67 km from Cianzo to Santa Ana and almost five “abras” (mountain passes) of more than 4300 mamsl. First stage to Cianzo is pure uphill for aprox. 25 k. on gravel in excellent shape. When highest point is reached you will find a three-way crossroads: RIGHT way takes to Hornocal viewpoint. This detour (aprox. 4 extra km) is highly recommended. All the effort pays off with the magnificence view of the “14-colors hill”. There’s an access gate where a local woman charges Ar$50 (USD 0,30) to enter the viewpoint. Then you’ll return downhill to crossroads again. For bikes take the CENTRAL way, which is not allowed for cars due to steepness (there’s a warning sign forbidding cars). LEFT way is for cars (the longest one). CENTRAL way to Cianzo is a furious 800 m-downhill. Watch you brakes and carry extra brake-pads for replacement if necessary (I did it). The only accommodation at Cianzo is Luis' place. The guy lives in Humahuaca and owns a little house in Cianzo. He gave us support carrying some stuff in his truck from Humahuaca (food and water mainly). It’s an “adobe” traditional house with toilette, water and propane for cooking. It has three beds with mattress, bedclothes and blankets. It is supplied with electric energy; all kind of devices can be charged. Phone signal is pretty poor (only “Claro” in few points). The place is more than comfortable for bikers. We paid Ar$ 5.000 (USD 35) for accommodation and travel support. It’s important to remark that with prior reservations the whole 220 k trip can be made without carrying tents and sleeping bags. To contact Luis: +54 9 388 685-6500. FIND DAY 2 IN CIANZO AREA.

05 DIC 2020. Arribamos a Humahuaca desde Ledesma, en donde habíamos dejamos la camioneta para poder volver directo a TUC al terminar. Desde Ledesma contratamos a un chico con camioneta que nos llevo a Humahuaca (2 hs y media aprox). Le pagamos $6000. Arrancamos a pedalear a eso de las 11 AM. Primer tramo Humahuaca a Cianzo, desviando al mirador de Hornocal (Cerro de 14 Colores). Son aprox. 5 hs. hasta Cianzo. Es recomendable dormir en Cianzo ya que de otro modo se hace extremadamente largo, sino imposible, llegar al pueblo de Santa Ana, que sería la prox. comunidad con hospedaje. Entre Cianzo y Santa Ana hay que pasar como por 5 abras a mas de 4300 msnm, son 67km mas. La primera parte de Humahuaca a Cianzo es subida pura, de 25 k aprox, por camino de ripio en excelente estado. Al llegar al punto mas alto se abren tres caminos: el de la DERECHA que lleva al mirador del Hornocal. Recomendado este desvío, son un 4 km mas que se hacen pero el paisaje del cerro de 14 colores justifica el esfuerzo. Hay una garita donde una señora originaria cobra el acceso de $50.- Luego se baja nuevamente al cruce de caminos. El camino del MEDIO es el que se tiene que tomar para bajar en bici siguiendo el trayecto. Esta vedado para automóviles ya que es muy empinado (tiene un cartel de prohibido avanzar). Por el camino de la IZQUIERDA, el mas largo, siguen los vehículos. Tomando entonces el camino del medio hay una bajada furiosa donde se descienden casi 800 metros, llegando asi a Cianzo. Ojo con las pastillas de freno, llevar repuesto. En Cianzo el único lugar para hospedarse es el de Luis, que vive en Humahuaca y tiene alli una casita. A nosotros nos hizo la logística y nos llevo desde Humahuaca en su camioneta muchos víveres y equipaje (que al otro día ya tuvimos que cargar nosotros para el resto de la travesía). El lugar es de adobe, tiene baño, agua y gas. Tiene tres camas con cochones, ropa de cama y frazadas. Tiene luz eléctrica y se pueden cargar dispositivos. La señal de celular es muy pobre, solo Claro en algunos sectores. El lugar es mas que apto para el ciclista. Pagamos $5000 todo. Es importante saber que con el contacto previo, se puede hacer la travesía entera sin llevar ni carpa ni bolsa de dormir. Contacto Luis: 3886856500. BUSCAR PROX. TRAMO DIA 2 EN AREA DE CIANZO.

• Photo of Panchita
    Panchita Mar 14, 2022

Hola!! Que buen trak !!
    Te quería preguntar donde ubicar al que te llevo de ledesma a humahuaca….