گنبد نمکی قم

5 hours
January 12, 2018
January 2018

near Qal‘eh-ye Şadrī, Qom (Iran)

به زودی گزارش کامل این برنامه را قرار می
دهم
گبد نمکی قم در حقیقت تپه ای است تقریبا مدور که در قسمت غربی قم و در سمت راست جاده ای که از قم به سمت جعفریهمی رود قرار گرفته است . ارتفاع این تپه در بلندترین نقطه نسبت به دشت مسطح اطراف کمتر از ۲۰۰ متر است . شکل کلی این تپه مخروطی نیست و بیشتر شبیه مخروط ناقصی است که قسمت بالای آن تقریبا مسطح است .
در روی این تپه ، شکل های مختلف و زیبایی از عارضه های طبیعی که شامل پستی و بلندی های کوچک و بزرگ از جنس خاک سرخ و زرد و رگه های بلوری نمک است دیده می شود . شکل ها بسیار متنوع و زیبا هستند و علی رغم اینکه هیچ نوع پوشش گیاهی روی تپه وجود ندارد ولی جایی بسیار جالب برای تعطیلاتی کوتاه مدت است .
ما در این برنامه طبق قرار قبلی ساعت ۹ صبح در کنار جاده جایی که در نقشه مشخص است جمع شدیم . بعد از آماده سازی دوچرخه ها ، ساعت ۹:۳۰ استارت کردیم . ابتدا مسیر خاکی یکنواخت و بعد از چند کیلومتر جاده ای در میان دشت نمکی را ادامه دادیم. قسمتی از جاده که از میان رودخانه نمکی می گذرد بسیار دیدنی است .
تپه مسیر خوب و ماشین رویی تا بالاترین نقطه دارد . از این مسیر ،بعد از طی یک سوم مسیر دریاچه خشک را در سمت چپ مسیر دیدیم . با حوضی از آب در وسط که بیشتر شبیه نان سنگک بود . تصمیم گرفتیم بالای تپه را ببینیم و برای ناهار کنار دریاچه برگردیم .
در یک سوم بعدی به سایت پروازی گنبد رسیدیم . جایی که به دشت باز روبرو مشرف بود و نمایی بسیار دیدنی داشت . از اینجا برای پرواز با چتر و ... استفاده می شود .
بعد از این نقطه تا بالاترین جای گنبد که محل نصب آنتن است شیب کمتر است . در بالا می توان مسیرهای جالبی را در بین تپه های کوتاه و بلند دید که در پهنه ای نسبتا بزرگ کشیده شده اند .
مسیر تقریبا سبک بود و بسیار خوب تا بالا رسیدیم . بعد از کمی استراحت به سکت پایین سرازیر شدیم .

ورودی تپه

Photo ofمسیر از میان تپه های ریز و درشت باز شده است Photo ofمسیر از میان تپه های ریز و درشت باز شده است Photo ofمسیر از میان تپه های ریز و درشت باز شده است

مسیر از میان تپه های ریز و درشت باز شده است

Photo ofکم کم می توان چشم اندازهای زیبا را دید Photo ofکم کم می توان چشم اندازهای زیبا را دید Photo ofکم کم می توان چشم اندازهای زیبا را دید

کم کم می توان چشم اندازهای زیبا را دید

همه فرم و همه شکل تپه اینجا هست

اینجا سایت پروازی است .

از این ویو ، رودخانه هایی که در پهنه نمکی پایین دست جاری اند جلوه زیبایی دارند .

بالاترین نقطه

اینجا آنتن است و بالاترین نقطه مسیر. تپهها اینجا زیباترند . در مسیرهای بین تپه ها می توان بالا و پایین رفت

سنگ های نمکی زیبا

بلورهای نمکی زیبا

اینها را دور دریاچه می توان دید

این هم دریاچه

• Photo of maryamshirazi
    maryamshirazi Feb 4, 2018

گنبد نمکی قم جاذبه ناشناخته ای است . بسیاری از اهالی اطراف هم خیلی با این پدیده آشنا نیستند .

• Photo of Chanlibel گردنه مه آلود
    Chanlibel گردنه مه آلود Feb 6, 2018

بله محل بسیار زیبا و نسبتا بکری است . تصاویر آنچنان که باید گویا نیستند . زیبایی ها کمتر در عکس منعکس شده است

• Photo of Oscar Upegui
    Oscar Upegui Feb 7, 2018

A very interesting tour, thanks aidinmehrabani for sharing the tour.