FONTS UFANES ( Maria del Mar)

February 27, 2015

near Pollença, Islas Baleares (España)

Fa dos dimecres, decidirem fer la ruta de Pollença, a les fonts ufanes, ja que aquestes havien esclatat. Eren les nou del dematí i per això les temperatures eren una mica baixes però tot d'una agafarem calor quan ens pujarem a la bici i començarem a rodar.
Iniciarem la nostra ruta des del poliesportiu, en concret des del taller de bici. Sortirem a ma dreta a la carretera, férem la rotonda del gall i agafarem la primera sortida en direcció MA-2200, era una carretera fàcil de circular ja que esteia asfaltada si que es vera que s'hi ha d'anar alerta ja que es una carretera principal i en tot moment hi passen cotxes, no es poden fer locures amb la bicicleta, sempre anar amb fila de un, junts però guardant distancia i anant molt alerta. Tampoc la carretera era difícil ja que amb la facilitat de que hi tenia asfalt i que era bàsicament plana, nomes amb algunes pendents una mica pronunciades però res de l'altre mon.
Seguirem per la carretera MA-2200 fins arribar al kilòmetre 5,4 on vàrem girar a ma dreta cap al camí vell de Pollença a Campanet, on aquí ja era un camí diferent, asfaltat però amb les seves dificultats, ja que era un camí estret on a part de bicicletes també tenia accés cotxes i s'havia d'anar alerta, en tot moment intentar anar amb fila de un i si el camí s’eixamplava com a molt de dos. Era un camí amb molta vegetació, pins, alzines, oliveres, ametllers i altres tipus d'arbres i arbusts, també moltes finques on hi habita gent. Aquest es un camí secundari que permet la connexió entre dos municipis, en aquest cas Pollença i Campanet. Seguirem per aquest camí, fins que arribarem a un cruse, on podíem trobar un agroturisme anomenat can Guillo però nosaltres seguirem recte, ara el camí era anomenat camí de na Potons, el seguirem, era un camí igual que el que havíem fet fins ara, poca complicació simplement que hi podien passar cotxes. Seguirem fins al kilòmetre 10'2 on podíem seguir recte o girar a ma esquerra. Si es seguia recte el camí era el mateix , però nosaltres girarem a ma esquerra, cap al camí des fangar i com be diu el nom, el camí no estaia amb molt bones condicions, ja que hi havia molt de fang com el nom ho diu clots, pedres i per rematar hi havia una pendent bastant pronunciada i amb pedres, però a peu o amb bici tothom la va poder pujar. Un cop finalitzada aquesta pendent podíem seguir cap a munt o el que férem nosaltres girar a la dreta, ara el camí era pla però seguia amb les seves males condicions, pedres i clots era el mes abundant, el seguirem fins arribar al kilòmetre 12 de la ruta on girarem a ma dreta, passarem per un camí tot enfangat i tot d'una girarem a ma esquerra on trobaríem un altre punt d’interès: Es Fangar. Seguirem el camí fins arribar al punt que ens feia anar cap a la dreta o l'esquerra que es el que vàrem agafar nosaltres.
Férem aquest camí, era pla i en bones condicions, aquest ens faria arribar fins les coves de Campanet. Seguirem el camí fins arribar al camí de na potons on girarem a ma dreta i seguirem el camí fins arribar a la finca de les fonts ufanes, on entrarem amb la bicicleta i anàrem fins a les fonts amb elles. Un cop a les fonts berenarem i ens tornarem a posar en marxa, anàrem pel camí de sortida que ens duria al portal de la finca un altre cop i des d’allà agafarem directament el camí de na pontons, seguirem pel camí vell de Pollença a Campanet, passant per diferents punts per on haviem passat a l'anada i així fins arribar a la carretera on férem el mateix trajecte que l'anada però per l'altre banda de carretera i així fins arribar al poliesportiu de Pollença. La tornada per la carretera es va fer mes dura que abans ja que estaiem una mica mes cansats però en general va esser una etapa fàcil, sense complicacions i molt guapa.

PictographIntersection Altitude 226 ft

És un camí secundari que permet la connexió entre els 2 termes munipals. En aquest camí també anomeant com el camí de na pontons és un lloc on hi ha poca transitació de vehicles,tanbé considerat com un camí cicloturístic on és poden observar la serra de tramuntana, el puig de mina i altres termes naturals. Es un camí en bones condicions ja que esta asfaltat tot el tram.

PictographMountain hut Altitude 305 ft

ca'n guillo

Finca agrícola de mes de 400 anys de antiguetat, que ha estat restaurada respectant al màxim el caràcter original de la casa. Es van trobar textos i gravats que daten de 1714, a més dels objectes quotidians de la vida de l'antiga granja que avui decoren l'agroturisme. La finca t'ofereix un marc rural incomparable, envoltat per les muntanyes de la serra de tramuntana, amb magnifiques vistes a la badia del port de pollença, amplis jardins amb palmeres, gran varietat de plantes i arbres autòctons .A n'aquesta finca es es troba tranquil·litat de la naturalesa mes pura de mallorca. A la finca es poden trobar:pollastres , alguns moixos i cabres. Situada a uns 6 km, platja de sorra en la badia d'Alcudia, a uns 11 km i a tan sols 4 km de distància del Camp de"Golf Pollença"

PictographIntersection Altitude 269 ft

Aquest camí com be diu el nom es de dificil acces amb la bicicleta ja que h abunda bastant de fanc, s'acumula per tot el camí i es dificil passar-hi, per això nosaltres vàrem haver de baixar de la bicicleta i dur-la per dedins el fang i nosaltres pel costat, tot i així molta gent s'hi va atrevir a passar. Es diu que aquest camí fa uns anys va estar tancat pero que gràcies a pro camins públics la tornaren a obrir. Es un camí amb les seves dificultats pero amb un paissatge molt guapo.

PictographMountain hut Altitude 197 ft

Es fangar

Es Fangar es una antiga finca i casa mallorquina el segle XVIII, amb assentaments dels segles anteriors des de l'època àrab. Aquesta esta situada a la Vall de sant Miquel dintre dels boscs de la serra de Tramuntana i montanyes de la propia finca des Fangar , mes en concret al terme municipal de campanet.

PictographCave Altitude 157 ft

coves de campanet

Les Coves de Campanet estan situades al vessant sud del puig de Sant Miquel, a la Serra de Tramuntana, al nord de Mallorca. Tenen una superfície aproximada de 3.200 m2 i un recorregut proper als 400 m. Es desenvolupen a una mitjana de 50 m sota la superfície del terreny i creen un buit d'uns 16.000 m3. La seva visita, d'uns 40 minuts de durada, transcorre per diverses galeries i sales, algunes de les quals presenten embassaments d'aigua. Aquestes sales tenen noms tan suggerents com: sala romàntica, sala del llac, castell encantat, sala de la palmera, cascada sonora, entre altres. Les coves destaquen per la delicadesa i finura dels seus dipòsits calcaris en forma d'estalactites i estalagmites, també denominades . A més de la rica ornamentació natural, diversos aspectes han atret també l'atenció de científics i naturalistes. Per exemple, durant les obres de condicionament de les coves es trobaren restes fòssils de Myotragus balearicus, una espècie de bòvid endèmic de Mallorca i Menorca, extingit fa uns 4.000 anys amb l'arribada de l'home a les nostres illes.

PictographCastle Altitude 157 ft

ermita i puig de sant miquel

El puig de sant miquel es una àrea natural d'una petita elevació on s'hi troba l'ermita de Sant Miquel. Des de a dalt del puig es poden veure els diferents cultius, alzinars i altres plantacions i vegetacions que es troben a l'illa. L'ermita es troba situada al terme municipal de campanet mes en concret a la vila de Sant Miquel. El dia despres de pascua els habitants del poble de Campanet van a l'ermita o tambe normalment molts d'ells hi van un pic a l'any pero el día senyalat es el de després e pasqua. Va ser una de les primeres edificades després de la conquesta catalana al 1248 . Segons la llegenda, l'ermita s'aixeca sobre una antiga mesquita que, al seu torn, s'hauria aixecat sobre els murs d'una basílica paleocristiana. L'edifici ha sofert successives reformes, sobretot al segle XV. Són molt destacables els retaules que guarda al seu interior. A devora l’ermita és el lloc on es celebren algunes festes com la que fan els quintos de campanet i altres aconteixements importants. Des d'aquesta ermita es pot contemplar el bonic paissatge i la naturalesa que l'envolta. Es una esglesia gòtica i fora d'ella podem observar una gran explanada, amb pins, un petit porxo i un pou. També al seu costat hi ha una casa.

PictographPhoto Altitude 249 ft

Gabelli petit

La finca de Gabelli petit esta situada al nord de mallorca mes concretament al cami vell de Pollença a Campanet, al municipi de Campanet. Allà s'hi troben les fonts ufanes declarades monument natural des de l'any 2001. Aquesta finca te aproximadament unes 44,91 hectàreas. Aquesta esta situada a prop de l'ermita de Sant Miquel, aqui com be s'ha dit abans es produeix el fenomen hidrologic mes important de Mallorca. Tambe durant el trajecte es pot observar i dir que aquesta finca te uns dels alzinars mes ben conservats de Mallorca. A part d'alzinars tambe hi podem trobar altre tipus de flora i també de fauna.

PictographRiver Altitude 256 ft

Les fonts ufanes

Les fonts ufanes es tracta d'un conjunt de surgencies intermitents disperses al llarg de la falla de Biniatró, en una llargària aproximada de 2km. Els cabals que ragen de les fonts son molt variables en funció de la pluviometria, la mitjana de la zona es d'uns 1000 mm/any i de la pieziometria inicial arribant a màxims de 70m3/s. El volum anual mitjà és de 10-12hm3, una part dels quals recarrega als aquifers del pla de sa pobla i de s'Almadrava, encara que la major part arriben al mar pel torrent de Sant Miquel, travessant s'Albufera de Mallorca. Constitueixen el fenomen hidrogeològic notòriament més singular de l’illa de Mallorca. La zona d’aflorament es troba situada a la finca de Gabellí. Les particulars condicions del lloc han motivat que s’hagi conservat la capa climàtica de l’alzinar, essent un dels més be conservats de tota la comarca.Esta qualificat com a àrea natural d’especial interès en el grau més alt de protecció. La singularitat i l’espectacularitat d’aquestes fonts ha motivat que se les conegui no sols a la comarca, sinó a tota l’illa, i són un dels punts de visita més concorreguts en els moments d’aflorament. A més, la singularitat del seu funcionament hidrogeològic ha fet que aquestes fonts hagin estat objecte d’estudi d’universitats espanyoles i estrangeres. Vista la conveniència de planificar detalladament l’ús sostenible del recurs hídric i de conservar la singularitat i la bellesa de ses fonts Ufanes, el Govern de les Illes Balears dia 28 d’agost de 2001 va acordar declarar ses fonts Ufanes com a monument natural.

PictographCar park Altitude 98 ft

Punt d'inici i final de la ruta de Pollença a Les fonts ufanes.