Espolla - Vilamaniscle - Sant Pere de Rodes - El Port de la Selva

Photo ofEspolla - Vilamaniscle - Sant Pere de Rodes - El Port de la Selva Photo ofEspolla - Vilamaniscle - Sant Pere de Rodes - El Port de la Selva Photo ofEspolla - Vilamaniscle - Sant Pere de Rodes - El Port de la Selva

August 13, 2020
August 2020

near Espolla, Catalunya (España)

Ruta de travessa amb btt, que té el problema que no és circular, però en canvi, discorre des de la zona del Parc Natural de l'Albera al del Cap de Creus. Això fa que tingui gran bellesa paisatgística.

El punt de sortida és el poble d'Espolla, d'on cal sortir pel camí de la Vinya Vella i dirigir-se cap a Rabós. És un camí de puja i baixa, amb trams encimentats, on el més problemàtic és seguir la bona traça, ja que hi ha molts camins agrícoles que poden fer perdre. A Rabós s'hi entra per la part alta i s'ha de travessar tot el poble, amb bona baixada, per sortir-ne pel camí del monestir de Sant Quirze de Colera pel pont sobre l'Orlina. Aquí hi ha una font.

La pista de Sant Quirze està asfaltada, es travessa un riu i es continua recte, obviant aquí la pista a l'esquerra que porta al monestir. Entre vinyes, s'arriba a Vilamaniscle. A la plaça Major hi ha la darrera font de la ruta. D'aquest poble se surt pel GR-11 en direcció Llançà. Aquest tram és de pujada molt dura, caldrà pedalar fort. S'arriba al coll de la Serra, aquí es continua recte, s'obvia la pista que porta a Llançà que surt a l'esquerra.

Aquest és un dels punts més bonics de la ruta, una pista ràpida que té unes vistes sobre el mar i la serra de Rodes espectacular. Potser calgui parar a fer alguna foto. Aquesta pista va perdent alçada i fa un parell de giragonses. El tram final, ja a les envistes de la carretera de Llançà, la baixada està molt desfeta.

S'arriba a la N-260, cal travessar i prendre el camí que surt a l'esquerra, amb rètols del Parc Natural del Cap de Creus. Aquí es continua per l'esquerra, sota un bosc de pins i amb bona pujada per tota la falda de la muntanya del Montperdut. Es passen unes antenes i llavors la pista baixa una mica per tornar a pujar fins a la carretera de Sant Pere de Rodes.

Un cop s'és a la carretera, queden uns quatre quilòmetres de bona pujada i que amb btt es fa més dura. Es passa pel costat de l'àrea recreativa del Mas Ventós i s'arriba al primer aparcament de Sant Pere de Rodes i també el trencall per baixar fins al Port de la Selva. Ara bé, si s'ha arribat fins aquí la visita, ni que sigui al davant per fer fotos, del monestir de Sant Pere de Rodes és imprescindible. Caldrà fer un anar i tornar molt senzill, es passa el segon aparcament i després el tram que només és per a vianants. El conjunt arquitectònic és de gran bellesa.

Es retorna al primer aparcament i d'aquí queda una baixada vertiginosa fins al Port de la Selva. Són nou quilòmetres que, després de l'esforç, són emocionants. Primer amb vistes de nou espectaculars al monestir i després sobre la zona de la Mar d'Amont. Senzillament genial! La carretera porta fins al poble del Port de la Selva, final de la sortida.

És una ruta llarga i amb punts de gran exigència física (sortida de Vilamaniscle, muntanya de Montperdut i pujada a Sant Pere). També amb trams de recuperació i de bones vistes. Pel que fa a l'orientació, si bé hi ha algun punt amb rètols indicadors al ser zones agrícoles apareixen moltes pistes i camins que poden despistar. Per tant, portar el GPS amb un bon track és una molt bona opció.

Per si us interessen altres formes de fer aquesta sortida per les diferents pistes que hi ha als vessants del puig d’Esquers, podeu mirar aquestes altres rutes:

- D’Espolla a Llançà per Sant Silvestre de Valleta

- D’Espolla a Llançà per la pista de mitja muntanya

- D’Espolla a Llançà (per la pista del Mas Patiràs)