Photo ofEntre el Montnegre i la Tordera per Hortsavinyà, Pineda de Mar, Malgrat de Mar i Palafolls Photo ofEntre el Montnegre i la Tordera per Hortsavinyà, Pineda de Mar, Malgrat de Mar i Palafolls Photo ofEntre el Montnegre i la Tordera per Hortsavinyà, Pineda de Mar, Malgrat de Mar i Palafolls

-1 ft
November 24, 2022
October 2022

near Tordera, Catalunya (España)

[CA] Entre el Montnegre i la Tordera per Hortsavinyà, Pineda de Mar, Malgrat de Mar i Palafolls

El Parc del Montnegre i el Corredor gestiona el massís litoral que s'estén entre la riera d'Argentona i la boca de la Tordera, el riu que neix al Montseny, a cavall del Maresme i del Vallès. Malgrat l'expansió de les àrees urbanitzades, les zones abruptes i muntanyoses conserven magnífics paisatges de bosc mediterrani amb alzinars, rouredes i castanyedes, grans masies i conreus.

L'itinerari descrit recorre en pujada els contraforts nord-orientals del Montnegre, entre la vila de Tordera i l'antiga parròquia d'Hortsavinyà, després baixa arran de costa fins a Pineda de Mar i torna al punt d'origen per Malgrat de Mar i Palafolls, població de la qual es visita el seu castell.

Ruta senyalitzada parcialment.

Es pot arribar a Tordera per l'autovia A-2 (km 681), per l'autopista C-32 (sortida 24, a Palafolls) o per la carretera BV-5122 si s'hi va des de l'autopista AP-7 (sortida 10 a Hostalric). Un cop en la població, cal situar-se a la plaça de la Concòrdia, sota mateix de l'església parroquial de Sant Esteve, i posar el comptador de la bicicleta a 0. Si es vol utilitzar el tren (RENFE), es pot baixar a Pineda de Mar o a Malgrat de Mar i fer el recorregut des d'allí.

De Tordera a Hortsavinyà

0,00 km (25 m). Tordera. Des de la plaça de la Concòrdia, cal sortir per la carretera BV-5122 en direcció O cap a l'AP-7 i Fogars de la Selva. Al cap de 0,75 km (26 m), es pren una pista asfaltada que surt a l'esquerra (O) de la carretera (indicadors d'Hortsavinyà i del parc). Se segueix per la pista que, planerament, recorre la plana de Sant Esteve i Sant Tou, estesa als peus del Montnegre.

4,56 km (52 m). Bifurcació. A l'esquerra, la pista asfaltada condueix a una urbanització; cal continuar a la dreta (O) per la pista de terra que creua el torrent de Sant Tou (indicadors de L'Esplai, Roca-rossa, etc.) i guanya altitud de manera regular.

7,53 km (294 m). Bifurcació. Una desviació a la dreta duu a Roca-rossa; cal seguir recte per la pista (S i després O), que ara planeja durant un tram i després continua guanyant alçada. Se segueix per la pista principal. Als km 9,51 (418 m) i 9,56 (417 m), es deixen dos trencalls a la dreta i, al 9,68 (423 m), un altre a l'esquerra i es continua cap al SO. Després la pista descriu un revolt pronunciat a l'esquerra (SE; km 10,63, 484 m). Es deixen dues desviacions a la dreta i se segueix, ara ja planerament, cap al sud passant pel coll del Portell.

11,57 km (521 m). Coll de les Palomeres. Bifurcació. La desviació de la dreta duu a can Benet, l'Esplai, Sant Martí de Montnegre, Calella i Sant Celoni. Cal seguir recte (SE) per, tot seguit, baixar a Hortsavinyà.

12,00 km (495 m). L'antiga parròquia d'Hortsavinyà reunia les masies del terme. Presidint el magnífic indret, hi ha l'esvelta església de Sant Llop i, al voltant, l'escola rural d'Hortsavinyà i els edificis restaurats aprofitats pel Centre d'Informació del Parc del Montnegre i el Corredor, obert dissabtes i festius.

D'Hortsavinyà a Pineda de Mar, Malgrat de Mar, Palafolls i Tordera

Pel trencall costerut que hi ha al costat del centre d'informació, o bé tornant a la pista de l'entrada del recinte d'Hortsavinyà, es continua l'itinerari cap al NE passant pel collet del Vent (km 12,63, 514 m). Poc després, es passa la senzilla ermita blanca de la Mare de Déu de l'Erola (km 12,60, 503 m) i s'inicia un marcat descens, primer cap al NE i després a migdia, fins al coll de Porc (km 14,83, 314 m; pista en estat irregular). Es continua recte a l'esquerra (NE) davallant pel mig d'un bosc frondós d'alzines i castanyers.

16,12 km (209 m). Bifurcació. Es deixa una desviació a la dreta, per on després es tornarà, i se segueix a l'esquerra (O/NO) fins a Sant Miquel de Vallmanya (km 16,74, 186 m): si se seguís baixant, es faria cap a Tordera resseguint els senyals del sender de gran recorregut GR 92 (marques blanques i vermelles). Després de la visita, es desfà el camí fins a la bifurcació anterior, des d'on ara se segueix recte a l'esquerra (NE).

19,11 km (211 m). Pel mig d'un bosc d'alzines, s'arriba al coll dels Quatre Camins. Es continua recte pel camí de l'esquerra en direcció SE primer planerament, després en baixada, cap a Sant Pere del Riu, on s'arriba al km 21,85 (123 m). Després de visitar aquest bonic indret abocat sobre la vall de la riera de Pineda i l'autopista C-32, es continua baixant cap al S per la pista que, un cop a la plana, arran de riera, arriba a la carretera BV-5126 de Pineda de Mar a Hortsavinyà i creua l'autopista per sota (abans de passar-la, a la dreta de la pista, i a l'altra banda de la riera, hi ha les arcades de l'aqüeducte romà de Can Cua). L'itinerari es dirigeix fins a Pineda de Mar. Després de creuar per sota la N-II, se segueix per l'avinguda Montserrat i el carrer d'Àngel Guimerà fins al passeig Marítim, on es gira a l'esquerra (NE).

26,20 km (4 m). S'arriba, de seguida, a l'estació de la RENFE de Pineda de Mar. En arribar a la riera de Santa Susanna, cal dirigir-se a la platja creuant la via del tren (km 28,17, 2 m). Arran de mar, pel passeig que voreja tota la costa, cal dirigir-se a l'esquerra (NE) fins a Malgrat de Mar. Sobre els edificis de la població, destaca la magnífica església parroquial de Sant Nicolau de Bari, anomenada la catedral de la Costa per les seves proporcions, que val la pena de visitar. Es continua en la mateixa direcció (NE).

33,38 km (1 m). Passades les platges de la població, just després del càmping Els Plans de Mar, s'ha de girar noranta graus a l'esquerra (NO). Més amunt, al km 35,01 (6 m), es creua la carretera BV-6001. Enfront, a la dreta d'un edifici blanc, es pren una pista que duu a la vila de Palafolls en direcció NO.

36,01 km (8 m). Es travessa la carretera B-682 i es continua per l'altra banda cap al N creuant la població en línia recta (val la pena visitar-hi la bella església fortificada de Sant Genís, al centre del nucli històric). Es passa pels carrers de la Passada, es gira a la dreta pel del Sindicat i, immediatament, a l’esquerra (N) pel de Ramon Turró. Passada la plaça del Palauet, es gira a l’esquerra per l’avinguda de la Ribera d’en Burgada, després a la dreta (N) per l’avinguda Pau Casals. Més amunt, es tomba a l'esquerra (O) pel carrer del Camí del Castell, que porta a la pista senyalitzada que condueix al turó del Castell en direcció NO.

38,60 km (147 m). Castell de Palafolls. Una curta pujada duu a les restes del que fou el magnífic castell de Palafolls, construït entre els s. XI-XVI. Després de visitar-lo, cal seguir per la pista en la mateixa direcció que es duia (NO). S'entra a la urbanització del Mas Carbó pel carrer del Camí del Castell.

39,22 km (106 m). Es deixa el carrer i es tomba pronunciadament a la dreta per prendre una pista que baixa força dreta cap al nord, travessa el pla de Casamons, passa l’autopista C-32 per sota, creua la riera de Reixac i desemboca en un gran polígon de distribució logística.

40,40 km (23 m). Polígon logístic als afores de Tordera. Es rodeja el gran edifici central per la dreta (NE, després N i, finalment oest). Davant de la carretera N-II, es gira a la dreta (N) i es va a buscar la rotonda d’entrada a Tordera, per mitjà de la qual es pren, al NW, el carrer del carrer del Camí Ral, després, l'avinguda dels Països Catalans a la dreta, el carrer de Maragall, la plaça de Lluís Companys, el carrer d'Amadeu Vives, el de Roger de Llúria i, finalment, el de Puigverd, que porta a la plaça de la Concòrdia.

44,00 km (25 m). Tordera. Plaça de la Concòrdia, punt de partida i final de l'itinerari.

[EN] Between El Montnegre and the Tordera to Hortsavinyà, Pineda de Mar, Malgrat de Mar and Palafolls

The Nature Park of El Montnegre i El Corredor manages the coastal massifs that stretch between the dry watercourse of Argentona and the mouth of the Tordera, the river of the Montseny, thus taking in the Maresme and Vallés regions. Despite the encroachment of built up areas, the abrupt, mountainous region still provides wonderful views of Mediterranean forest landscapes with evergreen oaks and chestnut trees, large farmhouse dwellings and cultivated land that the Park tries to keep in harmonious balance. The itinerary described here winds upwards over the north-eastern foothills of the Montnegre range between the town of Tordera and the ancient parish town of Hortsavinyà, then descends to the coast at Pineda de Mar and returns to the starting off point by way of Malgrat de Mar and Palafolls, each of whose castles you can visit.