دیهوک سد کریت اصفهک

November 7, 2019
November 2019

near Entez̧āmīyeh, Khorāsān-e Jonūbī (Iran)

شب را دیهوک ماندیم . بعد از گشت و گذاری که در نایبند داشتیم و آبتنی خوبی که در دیگ رستم داشتیم ، شب را به دیهوک آمده بودیم و بعد از شام ، آسمان را رصد کردیم . با راهنمایی البته . صبح بعد از صبحانه به دیدار بازمانده های روستای قدیم دیهوک رفتیم که درست پشت اقامت گاه است و بر پهنه تپه ای که بر شهر جدید مشرف است . جالب و دیدنی بود و البته توضیحات آقای استاد که زیباتر می کرد فضا را و می توانستی حس کنی که در آن فضایی . بازدید بدون دوچرخه مان که تمام شد در مسیر جاده اصلی دیهوک به سمت طبس راهی شدیم تا جایی که جاده سد کریت جدا می شد . جاده سربالایی شروع شد و در سینه کوه هایی که طیف بنفش زیبایی داشتند ادامه داشت تا خد سد . سربالایی خوبی بود و در هوای تمیز و صاف منطقه ، ارتفاع که می گرفتی زمین زیر پایت پهن تر و پهن تر می شد . می شد تا کیلومترها دورتر را مثل تصویری مینیاتوری دید . راستش خود سد ،کمی تو ذوق می زد . اینکه سازه باستانی را حفظ کرده بودند در دل سدی که تازه ساخته شده بود با دانستن شلوغی هایی که در پروژه بوده کار محضری است ولی در هر حال ، سد مظلوم افتاده و نه دید دارد و نه ابهت آن مشخص است و نه اینکه پیش بینی ای شده که کشی بریا بازدید از آن بیاید . محوطه اطراف سد ، زیبا بود و واقعا می شود کارهای زیاد یکرد . مخصوصا ساختمان های زیادی که در دوران کار سد بوده و الان متروکه افتاده می تواند جایی برای استارحت مسافران باشد .
بعد از بازدید از سد در دهی که کمتر از 2 کیلومتر با سد فاصله داشت برای ناهار در باغی توقف کردیم ( البته با اجازه صاحب باغ ) . و از هندوانه و گوجه و بادمجان و انار و اشربه و اطعمه آنچه حلال بود استفاده کردیم تا به سمت اصفهک سرازیر شویم . دم تاریکی هوا بود که رسیدیم اصفهک . شب را اصفهک در یکی از خانه های بافت جدید ماندیم .
بعد از شام برنامه حمام سنتی خزینه ای داشتیم و خستگی یک روز کامل از بدن زدوده شد .

• Photo of maryamshirazi
    maryamshirazi Nov 25, 2019

سد کریت آنطور که باید زیر ساخت گردشگری ندارد و تقریبا در سایه سد جدید ، محو شده است ولی مسیر رسیدن به سد ، جاده کوهستانی زیبایی با رنگ های طیف بنفش است . نرسیده به سد در آخرین روستا مهمان باغ سرسبزی شدیم که عالی بود .