دارانداش ، اویندین، هلق ، آسیاب خرابه - روز دوم سفر زنوز و جلفا

Photo ofدارانداش ، اویندین، هلق ، آسیاب خرابه - روز دوم سفر زنوز و جلفا Photo ofدارانداش ، اویندین، هلق ، آسیاب خرابه - روز دوم سفر زنوز و جلفا Photo ofدارانداش ، اویندین، هلق ، آسیاب خرابه - روز دوم سفر زنوز و جلفا

5 hours one minute
June 9, 2018
June 2018

near Dārāndāsh, East Azerbaijan (Iran)

دارانداش ، اویندین، هلق ، آسیاب خرابه - روز دوم سفر زنوز و جلفا
صبح بیدار باشمان ساعت ۷ بود و کمی از ۸ گذشته بود که راه افتادیم . مسیری سربالا بین کوه ها . باید کوه ها را بالا می رفتیم و از گردنه ای ۲۴۰۰ متری می گذشتیم . بالاتر ، کوه ها زیباتر بودند و دره هایی که رودها در کفش می غریدند از بالا جلوه زیبایی داشت . از دارانداش به سمت خانه سر رفتیم . روستایی بزرگ با تعداد بسیاری از خانه‌های متروکه و خراب . جایی که به نظر می رسید زمانی بیش از ۳۰۰-۴۰۰ نفر می زیسته اند الان جمعیت انگشت شماری داشت‌ . اهالی از بیکاری و بی درآمدی می گفتند که مجبورشان می کند به مهاجرت .
از خانه سر به بعد. و قبل از آنکه به بلندی مشرف به اویندین برسیم چشمه آب گوارایی است . از اینجا راه دو راهی است . راهی که مسیر اصلی روستاست از میاب می گذرد و به جاده اصلی مرند جلفا می رسد . ادامه مسیر را به سمت اویندین از بلندی بالا می رویم و در سرازیری بهشتی زبر پایمان پیدا نی شود . اویندین با فاصله از همه روستاهایی مه در این سفر دیدیم زیباتر است . رود پر آب ، دره زیبا ، روستایی گسترده در دامنه کوه که با درختان مختلف احاطه شده است . تداعی بهشت است این روستا .
روستا پر آب است و چشمه عای جاریش را همه جا می توان دید . بافتی قدیمی و سنتی و خاص دارد و تعداد خانه های خالی آن هم کمتر است ‌
ادامه مسیرمان از اویندین به سمت هلق است . راه اصلی هلق از سمت سیه رود لست وای از روی نقشه های ماهواره ای ، مسیر گذری را دنبال کردم که از اویندین به هلق می رفت در حالی که در نقشه ها اثری از این راه نبود . از محلی ها مه جویا شدم گفتند از اینجا به هلق راه داشته اند . بودجه ای برای تعریض و ایمن سازی راه آمده است و گویا صرفا کفاف انفجار کوه را داده است و امکان ادامه کار با آن میسر نبوده است. با این انفجار همان راه نامناسبی هم که وجود داشت کلا از بین رفته است . . ما مه از کنار رودخانه وارد درع بزرگ شدیم برلز گذر از این مانع ساخت بشر ، مجبور شدیم قسمتی از مسیر دوچرخه‌ ها را کول کنیم . ادامه مسیر بعد از نقطه انفجار قابل تردد بود ولی بدلیل بسته شدن راه گویا مدت زیادی بود که کسی از این راه تردد نکرده بود و وسط جاده پر بود از شقایق های وحشی .
هلق در ادامه این مسیر زیبا و بعد از سرازیری قرار داشت . روستایی که نسبتا از اویندین و دارانداش آبادتر بود و بزرگتر . از هلق می شود از طریق جاده آسفالته به سیه رود رفت و جاده مرزی را تا جلفا ادامه داد . ولی ما هدفمان آسیاب خرابه بود . پس از طریق الوان ادامه دادیم و از الوان به بعد در حاده ای آسفالته تا آسیاب ادامه دادیم . آسیاب محل کمپ. شبانه ما بود . استراحت کوتاهی داشتیم و از دوش آب سرد زیر آبشار لذت بردیم و خستگی از تنمان بدر شد .
پی‌نوشت ها :
آبشار آسیاب خرابه همه امکانات را دارد و جای خوبی برای کمپ شبانه است .
روستاهای مسیر مغازه هایی داشتند که صرفا نیازهای اولیه را پاسخ می داد . خیلی قابل اتکا نبودند‌

• Photo of maryamshirazi

• Photo of asgharhajizadeh
    asgharhajizadeh Jun 13, 2018

با سلام وخسسته نباشین
    مسیر اویندین به هلق که تو قسمتی از مسیر دوچرخه هاتون رو کول کردین ماشین پشتیبان از کدوم مسیر اومد

• Photo of Chanlibel گردنه مه آلود
    Chanlibel گردنه مه آلود Jun 13, 2018

سلام . ماشین از اویندین برگشت سمت میاب و از طریق جاده اصلی مرند به جلفا به هادیشهر و آسیاب خرابه رفت . ما اونجا دیدیمش

• Photo of asgharhajizadeh
    asgharhajizadeh Jun 13, 2018

مرسی تشکر انشالله اگه قسمت بشه ماهم می خوایم این مسیر رو بریم

• jafar sadeghzadeh Jun 13, 2018

عالی بود

• Photo of Chanlibel گردنه مه آلود
    Chanlibel گردنه مه آلود Jun 13, 2018

مسیر خوبیه . ارزش دیدن داره . الان فصل مناسبیه . جلوتر که بره خشک میشه .