در مسیر رود شور

January 19, 2018
January 2018

near Eshtehārd, Alborz (Iran)

در این برنامه با شروع از اشتهارد ، مسیر رود شور را ادامه دادیم . بزودی گزارش کامل سفر
ارایه خواهد شد .‌
رود شور اشتهارد که در بالادست ابهر رود نام دارد بعد از ورود به محدوده کویری اشتهارد شور می شود . منطقه اطراف این رود ، ساختاری کاملا کویری دارد . از محدوده های ماسه ای ، زمین های پفکی ، پهنه های ترک خورده و مناطق گلی و باتلاقی ، همه را می توان در مقیاسی کوچک اینجا دید .
این برنامه را به این جهت انتخاب کردیم که بتوانیم تمرینی برای سفر احتمالی به دل کپیر مرکزی داشته باشیم . مسیر انتخاب شده ، ورود به حاشیه رود از سمت شمال اشتهارد و ادامه رود در راستای شرق بود .
صبح ساعت ۸ در اشتهارد جمع شدیم و حدود ۸:۳۰ برنامه را آغاز کردیم . ۱۲ نفر بودیم . ورودی جاده ، ماسه ای بود که با نزدیک تر شدن به رودخانه به زمین های گلی تبدیل می شد . از رود رد شدیم و ساحل شمالی را ادامه دادیم . در ابتدا زمین های ترک خورده ، برای رکاب زنی خوب بودند ولی بعد از ۷-۸ کیلومتر ، زمین های خاکی شروع شد که بسیار سرعتمان را می گرفت . چرخ داخل خاک فرو می رفت و رکاب نمی خورد . با رسیدن به کارگاه استخراج نمک مجبور شدیم از میان کرت های نمک هم بگذریم که چرخ ها و خودمان ،گلی و نمکی شدیم .
با فاصله نه چندان زیادی از کارگاه نمک ، جاده خاکی خوبی دیده می شود که با ادامه دادن آن به کارگاه ساخت اتوبان آبیک ورامین می رسیم . این اتوبان که عمود بر راه ماست مسیر مناسبی است که خود را به مسیر برگشت برسانیم . ما از آماده شدن این اتوبان در این قسمت از مسیر اطلاع نداشتیم و در نظر گرفته بودیم از این قسمت که ارتفاع تپه ها پایین تر است بالا برویم که تکمیل اتوبان کارمان را ساده تر کرد .
بعد از پشت سر گذاشتن سربالایی اتوبان ، ناهار را میل کردیم و در امتداد جاده خاکی مورد نظرمان در مسیر شرق به غرب در جهت برگشت قرار گرفتیم . جاده خاکی اگرچه مشخص بود که مدت قابل توجهی است که استفاده نشده ولی تا جایی که ما را به روستا رساند خوب بود . به روستا که رسیدیم سگ ها به استقبال مان آمدند . دو جوانی که با صدای سگ ها بیرون آمده بودند به گرمی از ما استقبال کردند . مسیری را که مشخص نبود از آنها پرسیدیم . صحبت هایشان زیاد مشخص نبود. گفتند این راه چندین سال است که استفاده نشده و توصیه نمی کردند که استفاده کنیم. ما که تصمیممان همین راه بود .ادامه دادیم و با موتور تا جایی با ما آمدند تا راه را نشانمان بدهند . بعد از گذر از سد و رد کردن گرده کوه در مسیری که زیاد راه مشخصی نداشت وارد محوطه تپه های رنگی شدیم . همانجا که لاشه روباه بود ،مسیر خاکی دوباره پیدا شد . در بین تپه ها راه خوب و بدون مشکل بود . هر از چندگاهی راه را آب بریده بود و مجبور می شدیم دست بگیریم و رد کنیم . تا جایی زیاد شد بریدگی ها که تصمیم گرفتیم راه را بی خیال شویم و از مسیر همین مسیل ادامه دهیم . چون مقصدمان دریاچه خشک بود مطمئن بودسم که این آبها همه به آنجا می رسند .
بعد از دریاچه ، مسیر تا اشتهارد ، صاف و مشخص بود و قسمت قابل توجه آن مسیری بود که صبح طی کرده بودیم .
ساعت ۵ طبق برنامه به اشتهارد رسیدیم .
در این برنامه موارد زیر قابل توجه اند
۱- در مسیر آب نداریم . تدارک آب داشته باشید .
۲- فاصله کافی از رودخانه بگیرید . زمین های خیس حالت باتلاقی دارند .
۳- روی کوه ، خارج از مسیر خار دارد . مواظب باشید . ه

مسیر اول برنامه

راه ماسه ای

کنار رودخانه

آب رودخانه زیاد نیست ولی باز جریان دارد . خیلی نمی شود نزدیک آب رفت چون گل است ولی هر از چند گاهی می بینیم

اکثر مسیر ، زمین ترک خورده است

آب

باز هم کنار آب

معدن نمک

اینجا کارگاه استخراج نمک از آب رودخانه است

• Photo of Oscar Upegui
    Oscar Upegui Feb 6, 2018

very good route, thanks for sharing.

• Photo of Chanlibel گردنه مه آلود
    Chanlibel گردنه مه آلود Feb 6, 2018

thank you oscar . yes it is a good route for a one day cycling near the tehran .

• Photo of hadi1962
    hadi1962 Feb 11, 2018

اينجا رنگها با ما سخن ميگفت وهرلحظه خاك كوير با رنگي خودرابه ما نشان ميداد وكوههاي رنگي اطراف به زيبايي مسير مي افزود
    رود شور كه از راه دور ميامد وبا خود كلي قصه مي اورد كه بايد انرا ازنزديك ديد و شنيد