Dels Hostalets d'en Bas al Mallol, Verntallat, Sant Privat d'en Bas i Joanetes

Photo ofDels Hostalets d'en Bas al Mallol, Verntallat, Sant Privat d'en Bas i Joanetes Photo ofDels Hostalets d'en Bas al Mallol, Verntallat, Sant Privat d'en Bas i Joanetes Photo ofDels Hostalets d'en Bas al Mallol, Verntallat, Sant Privat d'en Bas i Joanetes

1945
April 28, 2014
October 2007

near els Hostalets d'en Bas, Catalunya (España)

[CA] Dels Hostalets d'en Bas al Mallol, Verntallat, Sant Privat d'en Bas i Joanetes

El municipi de la Vall d'en Bas el formen set pobles i té com a capital administrativa Sant Esteve d'en Bas. Conforma una unitat geogràfica i paisatgística de primer ordre on serres i carenes encinglerades -entre les quals el massís del Puigsacalm és el més conegut- estan envoltades per prats i boscos de faigs, alzines i roures fins a arribar a l'extensa plana d'en Bas, que posseeix un dels sòls més fèrtils de Catalunya.

La ruta proposada ofereix la possibilitat de fer una bonica i completa descoberta d'aquesta plana, d'on era originari Francesc de Verntallat, personatge històric heroi de la pagesia i protagonista de les trifulgues i guerres remences que a mitjan segle XV es produïren, entre d'altres indrets del país, en aquestes contrades.

En principi, l'itinerari es pot fer amb qualsevol tipus de bicicleta, ja que s'han escollit vials que es troben pavimentats, però degut als pendents per accedir al Mallol i, sobretot, a Joanetes, és aconsellable disposar de canvi de marxes. Val la pena tenir informació complementària de cadascun dels nuclis del municipi, car són plens de bells racons i interessants històries.

Ruta senyalitzada.

Per accedir al punt de partida des d'Olot, cal sortir-ne a migdia per la carretera C-152 en direcció a les Preses, Santa Coloma de Farners i Vic. Al cap d'uns 8 km, es pren a la dreta la C-153 cap als Hostalets d'en Bas, Rupit i Vic (indicacions). De seguida es deixa el nucli de Sant Esteve d'en Bas a l'esquerra (E) i, passat un quilòmetre, es trenca a la dreta (SO) per la GIP-5272 fins als Hostalets d'en Bas. Abans d'entrar-hi, s'estaciona a mà dreta en un aparcament condicionat: en aquest punt, s'inicia la ruta. Els Hostalets d'en Bas és un pintoresc poble que s'ha anat formant al voltant d'un hostal situat arran de l'antic camí ral d'Olot a Vic.

0,00 km (485 m). S'entra als Hostalets d'en Bas pel popular i bonic carrer de la Teixeda, amb les cases i les seves corresponents eres al davant ben restaurades i arrenglerades. Se segueix amunt (SO) fins a la plaça Major, on, davant l'església de Santa Maria, es gira a la dreta (NO). Se segueix pel carrer de Vic i es passa per la font de la Verge de Lurdes, amb què hom pot abastar-se d'aigua per a l'excursió. Es deixa el poble enrere i s'avança cap al nord-oest per la que es coneix com a la carretera de la Parcel·lària. Es tenen bones vistes del Puigsacalm i, més a prop, a sobre mateix cap a ponent, de Sant Miquel de Castelló o de Falgars. Es deixa a l'esquerra (O) l'ermita de Sant Quintí i s'arriba al veïnat de Can Trona, on cal seguir recte (N).

3,25 km (475 m). Bifurcació. Es pren a la dreta (NE) la GIV-5273 -que va de la Vall d'en Bas a Sant Pere de Torelló per Joanetes- i, als 100 m, cal deixar-la per continuar a l'esquerra (NO) per la carretera de la Parcel·lària. Al km 5,13 (464 m), a l'alçada de can Periques, es deixa a l'esquerra (O) una pista per on després es tornarà.

5,58 km (464 m). Bifurcació. Se segueix a l'esquerra (NO) per la GIP-5226 en direcció a Sant Privat d'en Bas i el Mallol (més tard, el trajecte continuarà per la dreta).

5,88 km (475 m). Bifurcació. Es deixa la carretera i s'agafa un trencall de la dreta (SE i després NO) que s'enfila al nucli del Mallol pel carrer principal en direcció a l'església parroquial de Sant Bartomeu. D'emplaçament privilegiat, ja que corona un dels únics pujols de la vall, el Mallol va ser centre administratiu vescomtal, fet que explica l'existència del castell o Força, de la presó o casa del Notari i de la casa del Veguer entre d'altres punts d'interès.

6,51 km (526 m). Plaça de Francesc de Verntallat i església de Sant Bartomeu. Bonic mirador amb un mural per identificar els diferents indrets, serrats i cingleres de l'entorn. Val la pena de fer un tomb pel poble.

7,13 km (475 m). De nou a l'encreuament d'accés al poble, ara es gira a l'esquerra (SE) per la GIP-5226 en direcció a les Preses fins al mas de Verntallat deixant la urbanització de les Olletes i l'oficina de turisme a mà esquerra (N).

8,47 km (460 m). Verntallat. Masia on va néixer Francesc de Verntallat. Actualment és de propietat privada, hi viuen els masovers i no és visitable. Tan sols en rutes turístiques organitzades es pot accedir al pati. Es torna a la carretera, que ara es pren a la dreta (NO) per desfer el camí fins a l'alçada de l'oficina de turisme, a la urbanització de les Olletes (km 9,22, 462 m), on es gira a la dreta (N) per, als 430 m, fer-ho a l'esquerra (NO) seguint sempre en direcció al Veïnat Nou. Abans del rec del Tinosell (km 9,90, 464 m), a l'alçada de can Gingi, cal girar a l'esquerra (O).

10,37 km (469 m). Veïnat Nou. Es travessa aquest petit nucli i se surt de nou a la carretera GIP-5226 de Sant Privat d'en Bas (km 11,11, 473 m) -cap a on es dirigeix la ruta-, que es pren a la dreta (NO). Uns metres més enllà, es guanya una mica d'alçada.

13,00 km (535 m). Després de deixar a l'esquerra (S; km 12,04, 489 m) el desviament per on se seguirà després, s'arriba a Sant Privat d'en Bas. Abans d'entrar-hi, mirant a ponent hi ha una espectacular vista del salt de Sallent. També en aquesta direcció, més amunt, hi ha una àrea de lleure. Es pot descansar a la bonica plaça de dins del poble, on s'accedeix a través d'un bell pòrtic amb volta per sota d'una de les cases. Cal desfer el camí fins a prendre a la dreta (km 14,06, 489 m), a l'indret conegut com el Carrer o Can Palanca, la desviació deixada abans (al km 12,04) en direcció SE cap al veïnat de Pocafarina i Puigpardines creuant el riu Gurb.

16,35 km (464 m). Bifurcació. A l'alçada de can Periques, es desemboca novament a la carretera de la Parcel·lària (encreuament per on s'ha passat al km 5,13 de la ruta): ara cal prendre-la a la dreta (S) desfent el camí fins al km 18,23 (475 m), on es tomba a la dreta (O) seguint per la carretera GIV-5273. Al km 19,58 (517 m), es deixa a l'esquerra (SE) el trencall per on es continuarà més tard i es prossegueix ascendint.

19,90 km (541 m). Bifurcació. 100 m després del local social, on hi ha una font i serveis, es deixa a l'esquerra la carretera de Sant Pere de Torelló i se segueix recte amunt (NO) fins al nucli de Joanetes. És aquest un petit però bonic llogarret, un poble de pessebre a sota mateix dels contraforts i cingleres del massís del Puigsacalm, el cim del qual ara es distingeix bé, així com les Agulles i el puig Corneli. Es continua per aquest carrer principal per sortir del poble.

20,81 km (611 m). Bifurcació. Se surt de nou a la carretera de Sant Pere de Torelló (GIV-5273), que es pren a l'esquerra (SE) baixant amb força per retornar a la vall.

22,06 km (517 m). Bifurcació. Havent deixat enrere el local social, en un pronunciat revolt a l'esquerra, es deixa la carretera i es gira a la dreta (SE) pel trencall deixat abans (al km 19,58 del recorregut) anant en direcció al Ferrés. Es tenen bones vistes de Sant Esteve d'en Bas.

23,42 km (479 m). Es retroba la carretera de la Parcel·lària, a l'alçada de Can Trona, i es gira a la dreta (SO) desfent el camí del principi per tornar ja als Hostalets d'en Bas.

26,12 km (485 m). Aparcament als afores dels Hostalets d'en Bas, punt de partida i final de l'itinerari.

[ES] De Els Hostalets d'en Bas al Mallol, Verntallat, Sant Privat d'en Bas y Joanetes

El municipio de la Vall d'en Bas integra siete pueblos y tiene como capital administrativa Sant Esteve d'en Bas. Conforma una unidad geográfica y paisajística de primer orden donde sierras y cordales enriscados -entre los que el macizo del Puigsacalm es el más conocido- están rodeados por prados y bosques de hayas, encinas y robles hasta llegar a la extensa llanura de En Bas, que posee uno de los suelos más fértiles de Catalunya.

La ruta propuesta ofrece la posibilidad de hacer una bonita y completa vuelta por estas llanuras, de donde era originario Francesc de Verntallat, personaje histórico héroe del campesinado y protagonista de las trifulcas y guerras remensas que se produjeron a mediados del s. XV por estas tierras, entre otros lugares del país.

En principio, el itinerario se puede hacer con cualquier tipo de bicicleta, ya que se han escogido viales que se encuentran pavimentados, pero debido a las pendientes para acceder al Mallol y, sobre todo, a Joanetes, es aconsejable disponer de cambio de marchas. Vale la pena tener información complementaria de cada uno de los núcleos del municipio, pues están llenos de bellos rincones e interesantes historias.

Ruta señalizada.

Para acceder al punto de partida desde Olot, hay que salir a mediodía desde esta población por la carretera C-152 en dirección a Les Preses, Santa Coloma de Farners y Vic. Al cabo de unos 8 km, se toma a la derecha la C-153 hacia Els Hostalets d'en Bas, Rupit y Vic (indicaciones). Enseguida se deja el núcleo de Sant Esteve d'en Bas a la izquierda (E) y, pasado un kilómetro, se gira a la derecha (SO) por la GIP-5272 hasta Els Hostalets d'en Bas. Antes de entrar al pueblo, se estaciona a mano derecha en un aparcamiento acondicionado: en este punto, se inicia la ruta. Els Hostalets d'en Bas es un pintoresco pueblo que se ha ido formando alrededor de un hostal situado junto al antiguo camino real de Olot a Vic.

0,00 km (485 m). Se entra en Els Hostalets d'en Bas por la popular y bonita calle de la Teixeda, con las casas y sus correspondientes eras delante bien restauradas y alineadas. Se sigue arriba (SO) hasta la plaza Major, donde, delante de la iglesia de Santa Maria, se gira a la derecha (NO). Se sigue por la calle de Vic y se pasa por la fuente de la Verge de Lurdes, con la que nos podemos abastecer de agua para la excursión. Se deja el pueblo atrás y se avanza hacia el noroeste por la que se conoce como la carretera de la Parcel·lària. Se tienen buenas vistas del Puigsacalm y, más cerca, encima mismo hacia poniente, de Sant Miquel de Castelló o de Falgars. Se deja a la izquierda (O) la ermita de Sant Quintí y se llega al vecindario de Can Trona, donde hay que seguir recto (N).

3,25 km (475 m). Bifurcación. Se toma a la derecha (NE) la GIV-5273 -que va de la Vall d'en Bas a Sant Pere de Torelló por Joanetes- y, a los 100 m, hay que dejarla para continuar a la izquierda (NO) por la carretera de la Parcel·lària. En el km 5,13 (464 m), a la altura de Can Periques, se deja a la izquierda (O) una pista por donde luego se volverá.

5,58 km (464 m). Bifurcación. Se sigue a la izquierda (NO) por la GIP-5226 en dirección a Sant Privat d'en Bas y el Mallol (más tarde, el trayecto continuará por la derecha).

5,88 km (475 m). Bifurcación. Se deja la carretera y se toma un desvío de la derecha (SE y después NO) que sube al núcleo del Mallol por la calle principal en dirección a la iglesia parroquial de Sant Bartomeu. De ubicación privilegiada, ya que corona una de las únicas colinas del valle, el Mallol fue centro administrativo vizcondal, lo que explica la existencia del castillo o Força, de la prisión o casa del Notari y de la casa del Veguer entre otros puntos de interés.

6,51 km (526 m). Plaza de Francesc de Verntallat e iglesia de Sant Bartomeu. Bonito mirador con un mural para identificar los diferentes lugares, sierras y riscos del entorno. Vale la pena dar una vuelta por el pueblo.

7,13 km (475 m). De nuevo en el cruce de acceso al pueblo, ahora se gira a la izquierda (SE) por la GIP-5226 en dirección a Les Preses hasta la masía de Verntallat dejando la urbanización de Les Olletes y la oficina de turismo a mano izquierda (N).

8,47 km (460 m). Verntallat. Masía donde nació Francesc de Verntallat. Actualmente es de propiedad privada, viven los caseros y no es visitable. Sólo en rutas turísticas organizadas se puede acceder al patio. Se vuelve a la carretera, que ahora se toma a la derecha (NO) para deshacer el camino hasta la altura de la oficina de turismo, en la urbanización de Les Olletes (km 9,22, 462 m), donde se gira a la derecha (N) para, a los 430 m, hacerlo a la izquierda (NO) siguiendo siempre en dirección al Veïnat Nou. Antes de la acequia del Tinosell (km 9,90, 464 m), a la altura de Can Gingi, hay que girar a la izquierda (O).

10,37 km (469 m). Veïnat Nou. Se cruza este pequeño núcleo y se sale de nuevo a la carretera GIP-5226 de Sant Privat d'en Bas (km 11,11, 473 m) -hacia donde se dirige la ruta-, que se toma a la derecha (NO). Unos metros más allá, se gana un poco de altura.

13,00 km (535 m). Tras dejar a la izquierda (S; km 12,04, 489 m) el desvío por donde se seguirá después, se llega a Sant Privat d'en Bas. Antes de entrar, mirando a poniente hay una espectacular vista del salto de Sallent. También en esta dirección, más arriba, hay un área de recreo. Se puede descansar en la bonita plaza de dentro del pueblo, adonde se accede a través de un bello pórtico con bóveda por debajo de una de las casas. Hay que deshacer el camino hasta tomar a la derecha (km 14,06, 489 m), en el lugar conocido como el Carrer o Can Palanca, la desviación dejada antes (en el km 12,04) en dirección SE hacia el vecindario de Pocafarina y Puigpardines cruzando el río Gurb.

16,35 km (464 m). Bifurcación. A la altura de Can Periques, se desemboca nuevamente en la carretera de la Parcel·lària (cruce por donde se ha pasado en el km 5,13 de la ruta): ahora hay que tomarla a la derecha (S) deshaciendo el camino hasta el km 18,23 (475 m), donde se gira a la derecha (O) siguiendo por la carretera GIV-5273. En el km 19,58 (517 m), se deja a la izquierda (SE) el desvío por donde se continuará más tarde y se prosigue ascendiendo.

19,90 km (541 m). Bifurcación. 100 m después del local social, donde hay una fuente y servicios, se deja a la izquierda la carretera de Sant Pere de Torelló y se sigue recto hacia arriba (NO) hasta el núcleo de Joanetes. Es esta una pequeña pero bonita aldea, un pueblo de pesebre justo debajo de las estribaciones y riscos del macizo del Puigsacalm, cuya cima ahora se distingue bien, así como Les Agulles y el monte Corneli. Se continúa por esta calle principal para salir del pueblo.

20,81 km (611 m). Bifurcación. Se sale de nuevo a la carretera de Sant Pere de Torelló (GIV-5273), que se toma a la izquierda (SE) bajando fuertemente para retornar al valle.

22,06 km (517 m). Bifurcación. Habiendo dejado atrás el local social, en una curva pronunciada a la izquierda, se deja la carretera y se gira a la derecha (SE) por el desvío dejado antes (en el km 19,58 del recorrido) yendo en dirección al Ferrés. Se tienen buenas vistas de Sant Esteve d'en Bas.

23,42 km (479 m). Se reencuentra la carretera de la Parcel·lària, a la altura de Can Trona, y se gira a la derecha (SO) deshaciendo el camino del principio para volver ya a Els Hostalets d'en Bas.

26,12 km (485 m). Aparcamiento en las afueras de Els Hostalets d'en Bas, punto de partida y final del itinerario.